Hoi Mede-weetjewellers. Ik ben al op zoek geweest in het forum of ik daar het probleem (en mogelijke oplossing) in terug kon vinden, maar ik lijk de symptomen die ik ervaar daarin nog niet helemaal goed terug te kunnen vinden.
T4 California ex 2.4D omgebouwd naar 2.5TDI, waarbij ook het hele remsysteem e.d. vervangen is. Bus rijdt prima en meestal zonder klachten. Maar heel soms trilt het stuur (soms erg - de gradatie scheelt nogal) en dan blijft het een tijd trillen. Afgelopen zomer voor het eerst goed gemerkt. Sindsdien lijkt dit steeds frequenter te gebeuren. Ik heb er eens op gelet, en als het begint is dat soms vlak nadat ik over een hobbel ben gereden of nadat ik relatief diep heb moeten remmen.
Als het stuur trilt en ik maak een bocht naar rechts hoor ik regelmatige pok-pok geluiden. Maar meestal alleen tijdens die bocht of een enkele keer bij rechtuit rijden tijdens heftig trillen van het stuur. En dit hoor ik dus ook lang niet altijd als het stuur trilt.
Beetje vaag dus, want dit probleem is er véél vaker niet dan wel. Maar als het er wel is, is de heftigheid de ene keer anders dan een andere keer. En toen ik het wilde demonstreren bij de garage gedroeg de wagen zich natuurlijk weer voorbeeldig.
Ik dacht zelf in eerste instantie aan een issue met de stuurbekrachtiging, maar ik merk er niets van dat ik extra kracht moet zetten of dat de auto niet goed spoort (want dat doet hij wel). Door wat ik eerder in het forum las begin ik nu een vermoeden te krijgen dat de auto een kromme remschijf heeft. Maar dan snap ik nog niet goed waar dat pok-pok vandaan komt en waarom alleen bij rechterbochten? Herkent iemand dit of suggesties wat dit zou kunnen veroorzaken? Bedankt alvast!
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Wie herkent deze symptomen? Soms trillend stuur en pok-pok geluiden
Wie herkent deze symptomen? Soms trillend stuur en pok-pok geluiden
Laatst gewijzigd door BokkieT4 op 10 okt 2024, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- krekwakwol
Re: Wie herkent deze symptomen? Soms trillend stuur en pok-pok geluiden
Pok pok in de bocht klinkt als een versleten buitenste homokineet van je aandrijfas.
B.T.W. heb je de wielbouten gecontroleerd of die goed vast zitten?
B.T.W. heb je de wielbouten gecontroleerd of die goed vast zitten?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Contacteer:
Je schreef dat het nu een 2.5 TDI is en daarvoor een 2.4 diesel.
Wat is er bij die ombouw allemaal over gezet van motor, aandrijving, torsiestaven, subframe etc?
Had je het daarvoor ook al?
Wat is er bij die ombouw allemaal over gezet van motor, aandrijving, torsiestaven, subframe etc?
Had je het daarvoor ook al?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hallo,
Begin eens met het eenvoudigste.
Verwissel uw banden vooraan en achteraan van plaats.
Rudi
Begin eens met het eenvoudigste.
Verwissel uw banden vooraan en achteraan van plaats.
Rudi
Terugkoppeling achteraf: het bleek een niet goed werkende (rechter) aandrijfas te zijn. Rechtervoorwiel liep daardoor regelmatig vrij.
Bedankt allemaal voor de suggesties en het meedenken
Bedankt allemaal voor de suggesties en het meedenken