Beste weetjewellers.
Binnenkort wil ik mijn t4 eindelijk gaan ombouwen naar camper. Nu reist bij mij een vraag. Zijn alle carrosserieën hetzelfde? M.a.w. zijn er verschillen in de carrosserie van een transporter en een multivan. En dan bedoel ik met name bijvoorbeeld bevestigingspunten van gordels achter bestuurdersplaats. Plaats waar een slaapbank gemonteerd word. zijn deze "montageplaatsen" al voorbewerkt of dien je de plaatsbepaling zelf te maken en dan ook de manier van bevestigen. En word dat dan ook goedgekeurd bij de RDW.
Beter nu vragen als dat bij de keuring negatief resultaat eruit komt. Neem aan dat dat iets met veiligheid te maken heeft.
Verder zijn mijn achterdeuren behoorlijk geroest rond de ramen. Hij is van bouwjaar 2002 passen hier bijvoorbeeld ook deuren van een 1994 model op of is dat weer anders? En kan ik dan beter zoeken naar later model deuren?
Zo zullen er nog meer vragen van mij komen en hopelijk zal het project spoedig starten hopelijk nog voor de jaarwisseling.
Alvast bedankt voor meedenken en de nodige info.
Met vriendelijke groet
Phil
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Carosserieopbouw.
- Jan anno NU
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Carosserieopbouw.
Zoek even naar de verschillen m.b.t chassisnummers , WV1 en WV2
Is genoeg over te vinden op dit forum , dan wordt je wel het e.e.a duidelijk
Zelf hebben wij in 2010 onze ex dubbelcabine T4 van 2002 met chassisno . WV1 xxxx aangeboden ter keuring bij de rdw tot camper met een zit/slaapbank van het merk Scopema met geintegreerde driepuntsgordels , dit werd goedgekeurd en staan als zitplaatsen op kenteken.
Succes
Is genoeg over te vinden op dit forum , dan wordt je wel het e.e.a duidelijk
Zelf hebben wij in 2010 onze ex dubbelcabine T4 van 2002 met chassisno . WV1 xxxx aangeboden ter keuring bij de rdw tot camper met een zit/slaapbank van het merk Scopema met geintegreerde driepuntsgordels , dit werd goedgekeurd en staan als zitplaatsen op kenteken.
Succes
T4 2,5 TDI 2002
Re: Carosserieopbouw.
De twee camperbouwers die ik op de camperbeurs heb gesproken hier over gaven allebei aan hier niet naar te kijken...Jan anno NU schreef: ↑07 okt 2024, 09:25 Zoek even naar de verschillen m.b.t chassisnummers , WV1 en WV2
Is genoeg over te vinden op dit forum , dan wordt je wel het e.e.a duidelijk
Zelf hebben wij in 2010 onze ex dubbelcabine T4 van 2002 met chassisno . WV1 xxxx aangeboden ter keuring bij de rdw tot camper met een zit/slaapbank van het merk Scopema met geintegreerde driepuntsgordels , dit werd goedgekeurd en staan als zitplaatsen op kenteken.
Succes
Was alleen let op het laadvermogen, verder de bus liefst zo kaal en leeg als mogelijk (dus geen dubbele zitrijen of bijvoorbeeld ramen)
Maar wellicht krijgen we binnenkort aanvullende informatie, als we op de gemaakte afspraak zitten bij een bouwer.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
- Mickel Moen
- Berichten: 2054
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Carosserieopbouw.
Ik denk, dat TS niet zoveel met dit antwoord van dropmans kan.
Sterker de antwoorden van camperbouwers op een beurs die hier via een bezoeker van die beurs komen, zullen voor een zelfbouwer ronduit onvolledig en eerder misleidend zijn.
Een beroepsmatige camperbouwer weet precies wat er voor welke aangeboden bus wel en niet kan. Daarop zal vervolgens de ombouw plaatsvinden en daar hangt een bijbehorend prijskaartje aan. Behalve de prijs hoeft de opdrachtgever zich verder niet druk te maken. Dat doet de camperbouwer voor hem.
Voor TS.
Wat betreft basiseisen RDW van de bus, moet je je goed verdiepen in de eisen die golden op datum eerste toelating, in dit geval dus de datum in 2002. Neem de exacte datum. Soms zijn de eisen in een jaar gewijzigd. Zo is er per 1juni 2004 een en ander gewijzigd. Heb je een bus van voor die datum zijn er dus andere eisen dan van na die datum.
Verder neem je de eisen die gelden voor een camper, als je hem naar kampeerwagen wilt laten keuren, op datum keuring.
Wil je hem ook nog voor de belastingdienst naar camper, neem je die eisen erbij.
Ga je dus goed informeren.
Gebruik hier de zoekfunctie eerst maar eens. Ga ook met die zoekresultaten kritisch om. Het maakt dus inderdaad wel degelijk uit, of het het een WV1 of WV2 bus is. Met name daar waar het om zitplaatsen en gordeleisen gaat.
Zoek op de website van RDW en belastingdienst.
Laat je een gedeelte van de ombouw door een camperbouwer doen, kun je daar ook terecht voor een goed advies.
Uiteindelijk is er maar één verantwoordelijk en dat ben jij.
Veel succes.
Sterker de antwoorden van camperbouwers op een beurs die hier via een bezoeker van die beurs komen, zullen voor een zelfbouwer ronduit onvolledig en eerder misleidend zijn.
Een beroepsmatige camperbouwer weet precies wat er voor welke aangeboden bus wel en niet kan. Daarop zal vervolgens de ombouw plaatsvinden en daar hangt een bijbehorend prijskaartje aan. Behalve de prijs hoeft de opdrachtgever zich verder niet druk te maken. Dat doet de camperbouwer voor hem.
Voor TS.
Wat betreft basiseisen RDW van de bus, moet je je goed verdiepen in de eisen die golden op datum eerste toelating, in dit geval dus de datum in 2002. Neem de exacte datum. Soms zijn de eisen in een jaar gewijzigd. Zo is er per 1juni 2004 een en ander gewijzigd. Heb je een bus van voor die datum zijn er dus andere eisen dan van na die datum.
Verder neem je de eisen die gelden voor een camper, als je hem naar kampeerwagen wilt laten keuren, op datum keuring.
Wil je hem ook nog voor de belastingdienst naar camper, neem je die eisen erbij.
Ga je dus goed informeren.
Gebruik hier de zoekfunctie eerst maar eens. Ga ook met die zoekresultaten kritisch om. Het maakt dus inderdaad wel degelijk uit, of het het een WV1 of WV2 bus is. Met name daar waar het om zitplaatsen en gordeleisen gaat.
Zoek op de website van RDW en belastingdienst.
Laat je een gedeelte van de ombouw door een camperbouwer doen, kun je daar ook terecht voor een goed advies.
Uiteindelijk is er maar één verantwoordelijk en dat ben jij.
Veel succes.
Re: Carosserieopbouw.
Let op de eisen datum toelating gelden niet voor de gordelpunten. Als je (oude) bus volgens de regelgeving geen gordels achterin hoeft (dacht voor 1992) dan kan je plaatsen wat je wil, als het maar deugdelijk bevestigd is. Alles na 1992 dan moet wat gordels betreft aan hedendaagse eisen voldoen. (ofwel de normen uit europeesche regelgeving) En die normen zijn meer dan een E-keurmerk op een gordel, gordelbank, gordelbok etc. De keuring moet de gehele inbouw van de type 'gordel' / positie van de inbouw / bevestigingswijze / soort/merk/type wagen waarin deze is gekeurd. En daar gelooft men de 'professionele inbouwer' makkelijker dan de DHZ.
Groet, Ronald
-
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Carosserieopbouw.
Ik kan bevestigen wat Ronald schrijft. Mijn dochter importeerde een watergekoelde VW T2c Caravelle uit Mexico, bouwjaar 1992. Deze heeft standaard een bank met neerklapbare rugleuning zónder vergrendeling ( de rugleuning is zelfs los) en zonder gordels. Ik heb zelf gordels geplaatst vanwege de eigen veiligheid, en die gordels dienen ook als vergrendeling tegen naar voren klappen bij remmen ( of erger). Die gordels zitten echt stevig met dikke bouten en 40x40 mm hoekijzers onder de bodem.
De keurmeester zei: ik doe maar net of ik ze niet zie, want het hoeft niet en anders moet ik er wat van vinden :-). De zitplaatsen zijn gewoon op kenteken gekomen.
Tip: informeer bij twijfel bij de rdw in Lelystad, in mijn ervaring krijg je snel een gedegen antwoord.
De keurmeester zei: ik doe maar net of ik ze niet zie, want het hoeft niet en anders moet ik er wat van vinden :-). De zitplaatsen zijn gewoon op kenteken gekomen.
Tip: informeer bij twijfel bij de rdw in Lelystad, in mijn ervaring krijg je snel een gedegen antwoord.