Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Ik zit met een uitdaging.
Rij momenteel met een Caddy maxi, waar mijn en miss GeeCee haar motor achter in past.
Maar past net, en voor wat langere reizen eigenlijk net te weinig ruimte over.
Nu is de beslissing gevallen dat de Caddy het veld moet ruimen en er weer (heb n.l. jaren een T4 gereden) en er een T5 voor in de plaats moet komen Euro5 ivm de zaak ect blablabla.
Zou dan graag auto nr 2 de deur uit doen, en dubbel cabine hebben, maaaaaarrrr dar komt de uitdaging. T5 L2 met dubbel cabine heeft maar 1.85m laadruimte en ik heb 2.12 nodig voor de motoren.
Nu scheelt de volledige lengte van een T5 40cm tussen L1 en L2, en de laadruimte met dubbel cabine 30cm tussen L1 en L2, dus daar zit ergens ruimteverschil in beenruimte en plaats achterschot.
Dus dan zit ik al op 1,95m weet iemand of ik nog ergens de extra ontbrekende 17cm vandaan kan halen?
Andere optie is Mercedes 447.
Rij momenteel met een Caddy maxi, waar mijn en miss GeeCee haar motor achter in past.
Maar past net, en voor wat langere reizen eigenlijk net te weinig ruimte over.
Nu is de beslissing gevallen dat de Caddy het veld moet ruimen en er weer (heb n.l. jaren een T4 gereden) en er een T5 voor in de plaats moet komen Euro5 ivm de zaak ect blablabla.
Zou dan graag auto nr 2 de deur uit doen, en dubbel cabine hebben, maaaaaarrrr dar komt de uitdaging. T5 L2 met dubbel cabine heeft maar 1.85m laadruimte en ik heb 2.12 nodig voor de motoren.
Nu scheelt de volledige lengte van een T5 40cm tussen L1 en L2, en de laadruimte met dubbel cabine 30cm tussen L1 en L2, dus daar zit ergens ruimteverschil in beenruimte en plaats achterschot.
Dus dan zit ik al op 1,95m weet iemand of ik nog ergens de extra ontbrekende 17cm vandaan kan halen?
Andere optie is Mercedes 447.
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
De extra lengte van een L2 zit achter de schuifdeur. Ik begrijp niet goed welke invloed een dubbele cabine hierop heeft. Hoe kom je aan deze maten?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Remco181
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
- Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
- Contacteer:
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Het klopt dat de LWB de dubbele cabinewand verder naar achteren heeft staan, maar deze mag je volgens mij niet naar voren verplaatsen ivm belastingregels...
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
En wie zal dat opmerken? Misschien dat de ankers van de bank ook verder naar achter staan dan wordt het een uitdaging.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Vreemde keuze van VW om bij L2 de dubbelcabine verder naar achter te plaatsen. Naar mijn idee zijn L1 en L2 tot en met de schuifdeur hetzelfde.
Maar zelfs als de dubbelcabine naar voren kan dan komt de TS nog steeds 17 cm tekort. Dus DC met twee motoren in de laadruimte past gewoon niet. Misschien dan toch maar een aanhanger voor de motoren?
Maar zelfs als de dubbelcabine naar voren kan dan komt de TS nog steeds 17 cm tekort. Dus DC met twee motoren in de laadruimte past gewoon niet. Misschien dan toch maar een aanhanger voor de motoren?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
De eis voor maatvoering laadruimte van de belastingdienst is bepalend voor plaatsing tussenschot. Het is niet zo gek dat je in de L2 dit wat verder naar achteren kan. Dat komt de passagiers wel ten goede. Naar voren zou dus gewoon kunnen mits alles 'deugdelijk' gedaan wordt. Aan de andere kant, ik had het probleem dat ik een dubbele cabine verder naar achteren ingebouwd had. Dat keurde de RDW niet goed op gordelbevestiging, ook snoeks kon geen 2e fase COC afgeven. Dus dan maar zonder gordels wat nog kon ivm bouwjaar en nadien er terug inbouwen.
Het is misschien verstandig om eerst na te gaan of er toelating is voor een korte dubbelcabine op een L2 basis. Sinds bouwjaren 2012 moeten dubbele cabines een typekeuring/fase 2coc hebben en dat is dan ook vaak aan basisvoertuig verbonden.
Heb je al eens gemeten of uitgetekend of je de motoren schuin kan opsteken op een rijgoot in de laadruimte? dus diagonaal omhoog?
Je kan ook de nieuwe transporter nemen die heeft nog langere basis geloof ik.
Het is misschien verstandig om eerst na te gaan of er toelating is voor een korte dubbelcabine op een L2 basis. Sinds bouwjaren 2012 moeten dubbele cabines een typekeuring/fase 2coc hebben en dat is dan ook vaak aan basisvoertuig verbonden.
Heb je al eens gemeten of uitgetekend of je de motoren schuin kan opsteken op een rijgoot in de laadruimte? dus diagonaal omhoog?
Je kan ook de nieuwe transporter nemen die heeft nog langere basis geloof ik.
Groet, Ronald
- Multivan Generation
- Berichten: 34162
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
vroeger had je bij een lange wielbasis de keuze meer laadruimte of meer beenruimteHanz schreef: ↑16 okt 2024, 22:01 Vreemde keuze van VW om bij L2 de dubbelcabine verder naar achter te plaatsen. Naar mijn idee zijn L1 en L2 tot en met de schuifdeur hetzelfde.
Maar zelfs als de dubbelcabine naar voren kan dan komt de TS nog steeds 17 cm tekort. Dus DC met twee motoren in de laadruimte past gewoon niet. Misschien dan toch maar een aanhanger voor de motoren?
Er waren dus fysiek 2 verschillende DC's leverbaar
Als je de DC van een korte wielbasis in een lange wielbasis zou kunnen vinden, dan zou je er al kunnen zijn, qua laadruimte lengte.
En anders is een lange wielbasis te kort en moet je naar iets anders kijken, of je wensen aanpassen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Ronald, klein vraagje: Veiligheid staat voorop daar valt niet aan te tornen maar als je het voor elkaar krijg het schot naar voren te plaatsen dan voldoet het misschien niet aan de regels van de belastingdienst maar wordt daar nog op gecontroleerd? Als je een camper lichtgewicht laat keuren en later nog e.e.a. toevoegt komt ook niemand het meer controleren. Gewoon even nieuwsgierig.SyncRoon schreef: ↑16 okt 2024, 22:13 De eis voor maatvoering laadruimte van de belastingdienst is bepalend voor plaatsing tussenschot. Het is niet zo gek dat je in de L2 dit wat verder naar achteren kan. Dat komt de passagiers wel ten goede. Naar voren zou dus gewoon kunnen mits alles 'deugdelijk' gedaan wordt. Aan de andere kant, ik had het probleem dat ik een dubbele cabine verder naar achteren ingebouwd had. Dat keurde de RDW niet goed op gordelbevestiging, ook snoeks kon geen 2e fase COC afgeven. Dus dan maar zonder gordels wat nog kon ivm bouwjaar en nadien er terug inbouwen.
Het is misschien verstandig om eerst na te gaan of er toelating is voor een korte dubbelcabine op een L2 basis. Sinds bouwjaren 2012 moeten dubbele cabines een typekeuring/fase 2coc hebben en dat is dan ook vaak aan basisvoertuig verbonden.
Heb je al eens gemeten of uitgetekend of je de motoren schuin kan opsteken op een rijgoot in de laadruimte? dus diagonaal omhoog?
Je kan ook de nieuwe transporter nemen die heeft nog langere basis geloof ik.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA)
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Schot naar voren kan altijd voor de belasting. De minimale maatvoering laadruimte is leidend. Door het schot te verplaatsen naar voren verander je de verhoudingen positief ten opzichte van de eis. Naar achteren zal waarschijnlijk niet gaan omdat je dan de 1/3 - 2/3 regel overtreed en dat 40% van de laadruimte voor de achteras moet liggen.
Ik heb dit toen bij mijn jumper zo uitgemeten dat de dubbel cabine 40cm naar achteren kon. Dan bleef ik binnen de 130 cm lengte achter de voorstoelen ivm (zonder) gordel vereiste (ook rekening mee houden bij oudere wagen) en verdeling laadruimte/cabine en 40% eis. Dat was de beste werkruimte die ik tot nu toe gehad heb ik de bus, mede vanwege het hoge dak. Valkuil bij het meten is dat je de eis van 115 cm achter stuur als fictief schot moet aanhouden. Dat is vaak wel stuk verder dan je ingebouwd schot. Ze gaan daarbij dan niet uit van de stoel in achterste stand met rugleuning recht als bij camper.
En ja ook daar ben ik op gecontroleerd door douane. Die vonden het verdacht dat ik in de bus een werkstation had en kwamen navraag doen. Ik had de maatvoering voor de RDW keuring naar dubbel cabine bij de autopapieren waar ze na even opzoeken van de regels zich in konden vinden.
En je camper leeg keuren en later uitbreiden is heel grijs natuurlijk. Eigenlijk ook een milieu/economisch delict omdat je door het verhogen van je gewicht ook meer uitstoot hebt en het wegennet zwaarder belast. Ik denk dat je meer risico loopt op overbelading dan voor het 'leeggewicht' tenzij ze daar na het uitpakken van je overbelading bv nog steeds een te zware bus wegen?
Ik heb dit toen bij mijn jumper zo uitgemeten dat de dubbel cabine 40cm naar achteren kon. Dan bleef ik binnen de 130 cm lengte achter de voorstoelen ivm (zonder) gordel vereiste (ook rekening mee houden bij oudere wagen) en verdeling laadruimte/cabine en 40% eis. Dat was de beste werkruimte die ik tot nu toe gehad heb ik de bus, mede vanwege het hoge dak. Valkuil bij het meten is dat je de eis van 115 cm achter stuur als fictief schot moet aanhouden. Dat is vaak wel stuk verder dan je ingebouwd schot. Ze gaan daarbij dan niet uit van de stoel in achterste stand met rugleuning recht als bij camper.
En ja ook daar ben ik op gecontroleerd door douane. Die vonden het verdacht dat ik in de bus een werkstation had en kwamen navraag doen. Ik had de maatvoering voor de RDW keuring naar dubbel cabine bij de autopapieren waar ze na even opzoeken van de regels zich in konden vinden.
En je camper leeg keuren en later uitbreiden is heel grijs natuurlijk. Eigenlijk ook een milieu/economisch delict omdat je door het verhogen van je gewicht ook meer uitstoot hebt en het wegennet zwaarder belast. Ik denk dat je meer risico loopt op overbelading dan voor het 'leeggewicht' tenzij ze daar na het uitpakken van je overbelading bv nog steeds een te zware bus wegen?
Groet, Ronald
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Ik ben bang dat het niet gaat lukken, dus word dan een L2 enkel cabine, dan schot er tussenuit en ga ik maar iets van een bak maken achter de voorstoelen. Waar ik nog eea in op kwijt kan.
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Uit dit eerste bericht van je begreep ik dat je de extra zitplaatsen van de dubbele cabine nodig hebt, maar dat is blijkbaar niet zo nu je naar een enkel cabine kijkt. Of gaat auto 2 nu toch niet de deur uit?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T5 lang dubbel cabine meer laadruimte nodig
Jammer dat we die flex cabine van Snoeks hier niet hebben.
Groet, Ronald