Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaring met benzinebranders

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
jasperbvt
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jun 2023, 20:02

Ervaring met benzinebranders

Bericht door jasperbvt »

Hi forumleden,

Wij zijn van plan een jaar op pad te gaan en een deel daarvan zullen wij ook buiten Europa verblijven (Turkije, Georgië, Armenië). Hierdoor zijn wij aan het kijken wat de alternatieven zijn voor onze Campingaz voorziening. Nu zijn wij aan het kijken naar de mogelijkheden van een benzinebrander als kooktoestel (bijvoorbeeld de Coleman 424 of 533).

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Of andere geniale ideeën als alternatief voor Campingaz?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet,
Jasper
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 376
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door eurocook »

Ik gebruik al jaren een MSR XGK brander met oprolbaar aluminium windscherm. Deze werkt op een groot aantal brandstoffen.
Kerosine, wasbenzine, peterolie, lampolie e.d. Zelf gebruik ik euro 95. Dit is loodvrij. De power van deze brander is uitstekend om biefstuk e.d. te bakken. Nadeel maak redelijk veel geluid
Onderstaan een mooie aanbieding
https://www.royaldump.nl/outdoor/kook-e ... met-fles-/
Groet Eurocook
:T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34156
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door Multivan Generation »

Ik ben overgestapt op een origo 3000 met als brandstof Bioethanol en 2 pitten.
Werkt voor ons erg prettig en is goed in te stellen.

Bioethanol is een wat geurlozer alternatief voor spiritus en is over het algemeen goed verkrijgbaar.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 734
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door Jan anno NU »

jasperbvt schreef: 08 okt 2024, 13:24 Hi forumleden,

Wij zijn van plan een jaar op pad te gaan en een deel daarvan zullen wij ook buiten Europa verblijven (Turkije, Georgië, Armenië). Hierdoor zijn wij aan het kijken wat de alternatieven zijn voor onze Campingaz voorziening. Nu zijn wij aan het kijken naar de mogelijkheden van een benzinebrander als kooktoestel (bijvoorbeeld de Coleman 424 of 533).

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Of andere geniale ideeën als alternatief voor Campingaz?

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Groet,
Jasper
Denk dat propaan toch wereldwijd wel te krijgen is.
Hoef je niks voor aan te passen alleen een flesje aanschaffen welke gevuld kan worden..


DSC_1392.JPG
In tegenstelling tot Butaan ( campingaz) blijft propaan ook vluchtig rond het vriespunt.


DSC_1392.JPG
Bijlagen
gasflesje.JPG
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 376
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door eurocook »

Alu Mate 2 kg propaan past in de California gasbun. Deksel kan niet dicht.
Ik heb deze 2 kg fles besteld bij Gasklein Breesener Straße 156, 03172 Gube
Kosten € 174,00 Losse vulling koste mij € 9,87 Dat is veel goedkoper den een vulling CamperGaz 907 € 45,00
Groet Eurocook
:T54LIFE
Bijlagen
Alu Mate 2 kg propaan.JPG
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
jasperbvt
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jun 2023, 20:02

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door jasperbvt »

eurocook schreef: 08 okt 2024, 17:53 Alu Mate 2 kg propaan past in de California gasbun. Deksel kan niet dicht.
Ik heb deze 2 kg fles besteld bij Gasklein Breesener Straße 156, 03172 Gube
Kosten € 174,00 Losse vulling koste mij € 9,87 Dat is veel goedkoper den een vulling CamperGaz 907 € 45,00
Groet Eurocook
:T54LIFE

Wat is jullie ervaring van het bijvullen van deze tankjes in het buitenland? Gaat dat goed in Europa? En daar buiten (Turkije en verder)??
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2097
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door chv »

Ik heb een propaangasfles van 2,5 kg van Gardinger. Die heeft meer inhoud en kost de helft van zo'n aluminium fles, en past precies in de California. Ik heb er een zelfvulsel bij gekocht en een 10 kg gasfles. Heel tevreden over.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
jasperbvt
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 jun 2023, 20:02

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door jasperbvt »

Dank voor alle berichten!

Mocht ik overstappen van Campingaz naar Propaan, heb ik dan een andere gasdrukregelaar nodig? Ik heb nu deze voor Campingaz (door Westfalia Campercentrum geïnstalleerd):
Bijlagen
IMG_5873.png
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2097
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door chv »

Nee hoor, die doet het ook voor propaan. Misschien wel een adapter moer nodig voor aansluiting op de fles.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 376
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door eurocook »

Ik gebruik dezelfde gasdrukregelaar voor Camping Gaz en Propaangas
2028 Gasslang.JPG
Groet Eurocook
:T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 498
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door arjanzevenaar »

Er gaat werkelijk niks boven een Coleman benzine brander, al zeg ik het zelf. Foto is genomen bij -23 graden aan de piste in Zweden.
Screenshot_20241009-193718.png
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 264
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door autocaravana »

Toen ik in Turkije en Marokko was kon ik een met Campingaz vergelijkbare gasfles kopen.
Overigens heb ik als backup altijd een eenpitter benzinebrander bij me, die je echter alleen buiten kunt gebruiken.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Leon de Winter
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 okt 2020, 21:19

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door Leon de Winter »

Met een benzinebrander weet je in ieder geval zeker dat je overal ter wereld aan brandstof kunt komen. Ik heb zelf een MSR whisperlite, is niet stuk te krijgen. Het aan de praat krijgen vraagt iets meer zorg, het komt er op neer dat je eerst de brander in de fik steekt en als die warm is dan wordt de benzine vergast. In mijn ervaring gaat dat bij coleman veel makkelijker, vergast vrijwel direct. Geen gek idee om er een aan te schaffen als je niet met gasflessen wil hannesen. Ook als backup niet gek. Je kunt er alleen niet veilig binnen mee koken zoals genoemd.
'Ga jij nou alweer op vakantie?'.
Sander72
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 okt 2024, 19:26

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door Sander72 »

Leon de Winter schreef: 17 okt 2024, 10:15 Met een benzinebrander weet je in ieder geval zeker dat je overal ter wereld aan brandstof kunt komen. Ik heb zelf een MSR whisperlite, is niet stuk te krijgen. Het aan de praat krijgen vraagt iets meer zorg, het komt er op neer dat je eerst de brander in de fik steekt en als die warm is dan wordt de benzine vergast. In mijn ervaring gaat dat bij coleman veel makkelijker, vergast vrijwel direct. Geen gek idee om er een aan te schaffen als je niet met gasflessen wil hannesen. Ook als backup niet gek. Je kunt er alleen niet veilig binnen mee koken zoals genoemd.
Helemaal mee eens, ik heb een MSR Whisperlite uit de vorige eeuw (jaren 90 zelfs), werkt nog altijd als een tierelier.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1536
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Ervaring met benzinebranders

Bericht door bvddobb »

eurocook schreef: 08 okt 2024, 17:53 Alu Mate 2 kg propaan past in de California gasbun. Deksel kan niet dicht.
Wij hebben ook zo’n tankje, maar met een iets andere kraan (een GOK-kraan met zwarte draaiknop) dan op jullie foto, en bij ons kan dan het deksel van de gasbun wél dicht.
De laatste keren dat wij hem lieten vullen (in Nederland en in Noorwegen) was dat idd zo’n € 9,50 per vulling.
Plaats reactie