Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Inderdaad, een relais was de oplossing. Ik laat het relais schakelen door de groen/zwarte draad die onder de bestuurdersstoel zit. Het relais schakelt dan weer de normale voedingsspanning van de radio naar de 'rear gear' ingang van de radio.
Benieuwd naar je topic!
gr
René
Benieuwd naar je topic!
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Update feb 2021
Wat minder weg geweest deze winter. Maar tijdens de keren dat we wel weg geweest zijn, geconstateerd dat de accu's helaas toch niet meer goed zijn. In ieder geval één van de twee.
De importeur (Badé) was bereid om de accu's aan een test te onderwerpen om te kijken wat ermee aan de hand was. Dus de stoelen gedemonteerd en de accu's eruit gehaald en afgegeven bij Badé.
Één accu bleek na testen stuk te zijn, de ander had nog een capaciteit van ruim 95%, dus die kan nog wel even mee.
De nog goede Beaut accu werd weer snel thuisbezorgd en daarbij een nieuwe Beaut accu gekregen als vervanging voor de defecte accu.
Super service en snel geregeld!
Beide accu's weer in de bus gemonteerd, dus weer klaar voor gebruik. Natuurlijk niet ideaal om een wat oudere accu parallel aan een nieuwe te zetten, maar ik verwacht dat we hier nog wel een tijdje mee vooruit kunnen.
Gr
René
Wat minder weg geweest deze winter. Maar tijdens de keren dat we wel weg geweest zijn, geconstateerd dat de accu's helaas toch niet meer goed zijn. In ieder geval één van de twee.
De importeur (Badé) was bereid om de accu's aan een test te onderwerpen om te kijken wat ermee aan de hand was. Dus de stoelen gedemonteerd en de accu's eruit gehaald en afgegeven bij Badé.
Één accu bleek na testen stuk te zijn, de ander had nog een capaciteit van ruim 95%, dus die kan nog wel even mee.
De nog goede Beaut accu werd weer snel thuisbezorgd en daarbij een nieuwe Beaut accu gekregen als vervanging voor de defecte accu.
Super service en snel geregeld!
Beide accu's weer in de bus gemonteerd, dus weer klaar voor gebruik. Natuurlijk niet ideaal om een wat oudere accu parallel aan een nieuwe te zetten, maar ik verwacht dat we hier nog wel een tijdje mee vooruit kunnen.
Gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Kleine Update April 2021.
Het afwasteiltje kreeg altijd een plekje bovenop de Porta Potti. Nu wilden we dat onderweg wel eens vergeten bij het pakken van de Porta Potti, waardoor het teiltje naar beneden viel. Dit nu opgelost door een extra balkje en plankje. Nu blijft het teiltje mooi 'zwevend' op zijn plek zitten bij gebruik van het toiletje.
gr
René
Het afwasteiltje kreeg altijd een plekje bovenop de Porta Potti. Nu wilden we dat onderweg wel eens vergeten bij het pakken van de Porta Potti, waardoor het teiltje naar beneden viel. Dit nu opgelost door een extra balkje en plankje. Nu blijft het teiltje mooi 'zwevend' op zijn plek zitten bij gebruik van het toiletje.
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
De mooiste oplossingen zijn de eenvoudigste oplossingen
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
September 2021
Bij het bouwen van de bus hadden we in de achterklep al eens een originele schakelaar geplaatst om de klep van binnenuit te kunnen openen. Omdat ik toen nog geen OBDeleven had om de schakelaar te programmeren heb ik toen de 180 Ohm weerstand uit de schakelaar gehaald. Dit betekende dat de klep niet van binnenuit te openen was, wanneer de auto met de sleutel op slot gedaan was. Met het programmeren van de schakelaar met de OBDeleven zou dit dus verholpen moeten kunnen worden. Dus een weerstandje er weer tussen gesoldeerd. Helaas werkte dit na het programmeren niet niet. (Byte 2 - Bit 6)
Het blijkt dat de schakelaar alleen werkt wanneer de auto op slot gedaan wordt met de centrale deurvergrendelingsschakelaar in de bestuurdersdeur. Laten we die nu net niet hebben...
Oplossing is dan ook om de centrale deurvergrendelingschakelaar in de bestuurdersdeur aan te brengen. Zo gezegd, zo gedaan. Voor het laten werken van deze schakelaar hoeft er niets geprogrammeerd te worden, alleen een verbinding aanbrengen tussen de schakelaar in de deur en een stekker die zich in het dashboard onder het stuur bevindt. (en nog twee draadjes verbinden met draadjes die al in de deur zitten).
Pin 1: massa (bruin/zwart)
Pin 2: schakelaar verlichting (Grijs/blauw)
Pin 3: stekker dashboard, stekker T17-pin8
Meeste werk is dus het draadje doorvoeren door de slang naar de deur en het deurpaneel aanpassen aan de wat grotere knoppenbehuizing.
Wanneer we nu de deuren op slot doen met de binnenknop, kan de achterklep van binnenuit geopend worden. (Bijkomend voordeel is dat met het vergrendelen met de binnenknop de alarmlichten niet knipperen)
gr.
René
Bij het bouwen van de bus hadden we in de achterklep al eens een originele schakelaar geplaatst om de klep van binnenuit te kunnen openen. Omdat ik toen nog geen OBDeleven had om de schakelaar te programmeren heb ik toen de 180 Ohm weerstand uit de schakelaar gehaald. Dit betekende dat de klep niet van binnenuit te openen was, wanneer de auto met de sleutel op slot gedaan was. Met het programmeren van de schakelaar met de OBDeleven zou dit dus verholpen moeten kunnen worden. Dus een weerstandje er weer tussen gesoldeerd. Helaas werkte dit na het programmeren niet niet. (Byte 2 - Bit 6)
Het blijkt dat de schakelaar alleen werkt wanneer de auto op slot gedaan wordt met de centrale deurvergrendelingsschakelaar in de bestuurdersdeur. Laten we die nu net niet hebben...
Oplossing is dan ook om de centrale deurvergrendelingschakelaar in de bestuurdersdeur aan te brengen. Zo gezegd, zo gedaan. Voor het laten werken van deze schakelaar hoeft er niets geprogrammeerd te worden, alleen een verbinding aanbrengen tussen de schakelaar in de deur en een stekker die zich in het dashboard onder het stuur bevindt. (en nog twee draadjes verbinden met draadjes die al in de deur zitten).
Pin 1: massa (bruin/zwart)
Pin 2: schakelaar verlichting (Grijs/blauw)
Pin 3: stekker dashboard, stekker T17-pin8
Meeste werk is dus het draadje doorvoeren door de slang naar de deur en het deurpaneel aanpassen aan de wat grotere knoppenbehuizing.
Wanneer we nu de deuren op slot doen met de binnenknop, kan de achterklep van binnenuit geopend worden. (Bijkomend voordeel is dat met het vergrendelen met de binnenknop de alarmlichten niet knipperen)
gr.
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
- Multivan Generation
- Berichten: 34178
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Als je de deuren op slot hebt gedaan met de sleutel met afstandsbediening,
werkt de schakelaar in de achterklep nadien dan nog wel, om de klep open te doen?
En als je de deuren vanaf de knop aan de binnenzijde op slot hebt gedaan,
werkt de schakelaar in de klep dan nog wel, om de klep open te doen vanaf binnen uit?
Op slot is toch elektrisch op slot, en spanning van de sloten?
Alvast dank voor je reactie, ik zat er ook over te denken om die modificatie in de achterklep te maken,
vandaar even wat diepere vragen..
Groetjes Peter
werkt de schakelaar in de achterklep nadien dan nog wel, om de klep open te doen?
En als je de deuren vanaf de knop aan de binnenzijde op slot hebt gedaan,
werkt de schakelaar in de klep dan nog wel, om de klep open te doen vanaf binnen uit?
Op slot is toch elektrisch op slot, en spanning van de sloten?
Alvast dank voor je reactie, ik zat er ook over te denken om die modificatie in de achterklep te maken,
vandaar even wat diepere vragen..
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
De schakelaar aan de binnenzijde in de achterklep werkt dan niet. Op slot is dan ook op slot.Multivan Generation schreef: ↑28 sep 2021, 16:57 Als je de deuren op slot hebt gedaan met de sleutel met afstandsbediening,
werkt de schakelaar in de achterklep nadien dan nog wel, om de klep open te doen?
Dan werkt de schakelaar wel, en was ook de reden voor het monteren van de knop in de deur.Multivan Generation schreef: ↑28 sep 2021, 16:57 En als je de deuren vanaf de knop aan de binnenzijde op slot hebt gedaan,
werkt de schakelaar in de klep dan nog wel, om de klep open te doen vanaf binnen uit?
Wanneer de auto niet op slot is werkt de schakelaar ook gewoon. Toen de weerstand er nog niet in zat was het parallel schakeling met de bedieningshandel aan de buitenzijde, door de weerstand is er onderscheid en weet de auto dat het de binnenschakelaar is. Maar dit werkt dus blijkbaar alleen met vergrendelen met de schakelaar in de deur.
gr.
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
april 2022
Het lange Reimo dak heeft in ingeklapte stand de neiging om bij harde zijwind iets te liften waarbij het tentdoek de bus in wordt geblazen. Op zich niet zo erg, maar je schrikt ervan. Het is nu een paar keer voorgekomen dat dit gebeurd is. Het moet wel erg hard stormen dat het gebeurt, maar aangezien wij er geen bedplank in hebben is het wel storend. Dus een extra setje beugels besteld en deze ter hoogte van de c-stijl gemonteerd.
Bij verwachte storm, tijdens een rit, zetten we de bandjes er even op.
gr
René
Het lange Reimo dak heeft in ingeklapte stand de neiging om bij harde zijwind iets te liften waarbij het tentdoek de bus in wordt geblazen. Op zich niet zo erg, maar je schrikt ervan. Het is nu een paar keer voorgekomen dat dit gebeurd is. Het moet wel erg hard stormen dat het gebeurt, maar aangezien wij er geen bedplank in hebben is het wel storend. Dus een extra setje beugels besteld en deze ter hoogte van de c-stijl gemonteerd.
Bij verwachte storm, tijdens een rit, zetten we de bandjes er even op.
gr
René
Laatst gewijzigd door moosev op 06 mar 2023, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Dat zal waarschijnlijk ook wel schelen in het windgeruis.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Multivan Generation
- Berichten: 34178
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Hoe zit het bij het dak vastgemaakt?
Door de dakschaal heen?
Door de dakschaal heen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Ja, er doorheen.
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Vorig jaar nog een kleine update uitgevoerd aan het dak. We hebben aan de ritsen een trekkoordje geknoopt, zodat het begin makkelijker te vinden is.
gr
René
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Maart 2024
Inmiddels weer een jaar verder. Camper heeft intussen een nieuw roetfilter en een nieuwe achterveer gekregen. Eerder al de rechteras en de distributieriem laten doen. Sinds de aankoop in 2016 nu ongeveer 100.000 km verder. Stand nu ca 225.000km.
Kleine upgrade gedaan:
gr
René
Inmiddels weer een jaar verder. Camper heeft intussen een nieuw roetfilter en een nieuwe achterveer gekregen. Eerder al de rechteras en de distributieriem laten doen. Sinds de aankoop in 2016 nu ongeveer 100.000 km verder. Stand nu ca 225.000km.
Kleine upgrade gedaan:
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
juni 2024
Upgrade gemaakt voor de zijdeur. In eerste instantie zelf wat geknutseld met het bestaande paneel. Vakjes zijn wat voorzichtig van afmetingen, hadden wellicht wel wat groter gekund. Eerst maar eens kijken of het wel bevalt, kunnen we altijd nog een tweede versie maken, of gewoon eentje bestellen.
Bakjes gemaakt van populieren hout:
Bakjes met vilt bekleed in het bestaande paneel:
Resultaat in de bus:
gr
René
Upgrade gemaakt voor de zijdeur. In eerste instantie zelf wat geknutseld met het bestaande paneel. Vakjes zijn wat voorzichtig van afmetingen, hadden wellicht wel wat groter gekund. Eerst maar eens kijken of het wel bevalt, kunnen we altijd nog een tweede versie maken, of gewoon eentje bestellen.
Bakjes gemaakt van populieren hout:
Bakjes met vilt bekleed in het bestaande paneel:
Resultaat in de bus:
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Re: T5GP LWB 2012 Camperombouw 2017
Update Oktober 2024
Lampje in de achterklep verplaatst vanuit het midden naar de zijkant en een extra lampje geplaatst.
Zo staan we wat minder in ons eigen licht. Oude gat is nog goed te zien, maar nu geen zin gehad om ook het vilt te vervangen. Dan kan altijd nog.
Verder de gasveren wat meer stijl gegeven.
gr
René
Lampje in de achterklep verplaatst vanuit het midden naar de zijkant en een extra lampje geplaatst.
Zo staan we wat minder in ons eigen licht. Oude gat is nog goed te zien, maar nu geen zin gehad om ook het vilt te vervangen. Dan kan altijd nog.
Verder de gasveren wat meer stijl gegeven.
gr
René
___________________________
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------
Klik -----> Ombouw T5GP LWB Camper project 2017 en diverse aanpassingen 2018 <------