Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Standkachel geeft verbrandingsgeur in de camper
Standkachel geeft verbrandingsgeur in de camper
Afgelopen weekend zijn we er nog heerlijk met onze T6 op uit geweest. Winterkamperen met campers schijnt in populariteit toe te nemen, wat ik volledig begrijp. Nu het kouder wordt, gebruiken we onze standkachel om het lekker behaaglijk in de camper te houden. Toch merken we dat de kachel ook na enige tijd branden een geur blijft afgeven van onverbrande diesel, wat het gebruik ervan minder prettig maakt. Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn, en hoe kunnen we dit oplossen?
- krekwakwol
Re: Standkachel geeft verbrandingsgeur in de camper
Laat je de kachel wel eens op max. stand een langere tijd branden, het schijnt dat ze anders inwendig kunnen vervuilen en geen optimale verbranding meer hebben, wat je stank klachten zou kunnen verklaren.
Overigens Welkom hier.
Overigens Welkom hier.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Dag Arnold, ik ga dat proberen. We hebben de kachel eigenlijk nog heel minimaal gebruikt, dus laten we hopen dat hier de oplossing ligt. Dank nogmaals
- Multivan Generation
- Contacteer:
Kan ook dat de uitlaatgassen wat onder de camper blijven "hangen".
Als je hem dan wat meer "op de wind" zet, dan zou je er minder last van kunnen hebben,
want meer trek onder de bus..
Als je hem dan wat meer "op de wind" zet, dan zou je er minder last van kunnen hebben,
want meer trek onder de bus..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
+1 voor Arnold en Peter's reacties hierboven.
De uitlaat van de kachel zit natuurlijk een beetje ongunstig, net onder de schuifdeur. Als de kachel heftig brandt en je hebt de schuifdeur regelmatig open omdat je druk bent met kamp opbouwen of zo, kan het ook zijn dat je uitlaatgassen naar binnen waaien.
Daarnaast hebben wij de indruk (??) dat als we premium diesel tanken (doen we bij bij voorkeur, liefst van BP/Aral, zonder biodiesel erin maar met chemische toevoegingen om aan de B7-norm te voldoen), dat de kachel dan beduidend minder stinkt dan als we een keer 'goedkope' diesel hebben getankt. Ook fijn voor evt. medekampeerders in de buurt.
De uitlaat van de kachel zit natuurlijk een beetje ongunstig, net onder de schuifdeur. Als de kachel heftig brandt en je hebt de schuifdeur regelmatig open omdat je druk bent met kamp opbouwen of zo, kan het ook zijn dat je uitlaatgassen naar binnen waaien.
Daarnaast hebben wij de indruk (??) dat als we premium diesel tanken (doen we bij bij voorkeur, liefst van BP/Aral, zonder biodiesel erin maar met chemische toevoegingen om aan de B7-norm te voldoen), dat de kachel dan beduidend minder stinkt dan als we een keer 'goedkope' diesel hebben getankt. Ook fijn voor evt. medekampeerders in de buurt.
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Bart & Marga
T5 California 2.5 TDI 4Motion 01-2008, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Hallo mede-Califans :-) Jullie tips en adviezen zijn allen waardevol! Inmiddels heb ik de standkachel op stand 10 gezet en een uurtje laten draaien. De temperatuur in de camper liep op tot 27 graden, maar… inderdaad, geen stank meer! Ik heb het idee dat de kachel er echt aan toe was om eens goed heet te worden. Wat betreft het tanken van andere diesel, premium ga ik ook doen, heb ik nog niet eerder gedaan. Nogmaals dank voor alle tips!
- krekwakwol
Graag gedaan, daar is dit forum ook voor.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008