Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro werking

vragen over de T4
Plaats reactie
patrick1986

Syncro werking

Bericht door patrick1986 »

Hallo leden

Ik heb een syncro zonder opties en wil graag testen of jet systeem naar behoren werkt. Hoe kan ik dit bijvoorbeeld op of met een brug testen?

Hoor graag
SyncRoon

Re: Syncro werking

Bericht door SyncRoon »

Je kan het ook simpel op de weg testen door met een garagekrik je vooras van de grond te krikken. Dan langzaam gas geven en je zou via de visco achterwiel aandrijving moeten krijgen en gaan kruipen. Wel voorzichtig dat je op de rolkrik blijft. Ik heb het zo meerdere malen getest bij mijn T3 (ook met palletwagentje lukt dat) (zo ging de T3 ook op de remmenbank voor APK, de ene as op de remmenbank en de andere as opgekrikt)

Op de brug zou ik de wagen vierkant op assteunen zetten en dan de brug laten zakken (als je kolombrug hebt zijn je wielen sowieso vrij) Hangen je assen wel erg in uiterste loophoeken van je homokineten. Ik dacht dat met 1 omwenteling van je vooras de achterwielen al moeten ingrijpen. Bij mijn T3 kon je dit testen door met de hand aan het wiel draaien. Je kan ook de bus in versnelling zetten dan moeten de achterwielen ook mee gaan draaien. Let op soms gebeurt het dat je wielen op 1 as tegengesteld gaan draaien. Dan heb je geen draaiverschil op je cardan/visco. Als dat gebeurt moet je 1 wiel even blokkeren.
Groet, Ronald
patrick1986

Ik heb hem op de kolombrug gehad , wielen vrij, en in z'n versnelling laten gaan zeg maar.

Draaide 1 zijde het voor en Achterwiel, en in zijn achteruit enkel de andere zijde voor en achter
patrick1986

En mocht het niet goed zitten, kan er dan bij gewoon gebruik iets stuk gaan?
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Een verharde visco geeft stress op je aandrijflijn en dan gaat het sneller kapot. Dus extra weerstand in de bochten. Let ook op dat je banden evenredig afslijten en zelfde slijtage hebben rondom anders loopt de visco ook continue mee en sloopt de boel. Dus op tijd rouleren die banden.

Op de brug zou je dan met de hand moeten voelen of de visco verhard is. Direct meedraaien achterwielen is niet goed. Je moet deze eerst wel tegen kunnen houden en pas na een of enkele omwenteling voorwielen moet het zo grijpen dat je de wielen achter niet kan houden.
Groet, Ronald
patrick1986

Ronald ,

Waar zou het dan op duiden, dat bij in z'n versnellingsbak maar 1 kant rondgaat
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Diagonaal over het differentieel. Wiel afremmen gaat andere kant meedraaien. Op de motor wel opletten want dat gaat hard en kan zeer doen.
Groet, Ronald
patrick1986

Sorry snap ik niet.

Normaal gesproken als je hem met 4 wielen van de grond zou laten draaien in z'n versnelling, zou die gewoon 4 wielen moeten laten draaien toch? Want hij slipt dan zogenaamd op zijn voorwielen dus gaat achter mee.

Nu lijkt 1 zijde maar te draaien.

Waar zou dan de oorzaak in kunnen zitte ?
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

diagonaal over het differentieel dus. Linksvoor draait, rechtsvoor staat stil, kracht gaat via diff naar cardan en neemt achteras mee (want draaiverschil voor/achter activeert de visco). daar draait dan rechtsachter mee en staat links stil. Als je dat hebt moet je 1 wiel afremmen waardoor het diff de kracht naar het stilstaande wiel leidt. Je kan dit het beste met de hand draaiend proberen. Draai voorwiel, als dan diagonaal achterwiel draait blokkeer deze dan bv met blok of spanband. Dan zal je merken dat het meer kracht gaat kosten. Je zal dan beter voelen wanneer de visco echt gaat aangrijpen.

Dat is heel normaal en beetje aanlopende rem kan al genoeg zijn dat één wiel niet wil draaien.
https://t4-wiki.de/wiki/Visco-Kupplung

staat de 'test' beschreven op rollenbank. Je kan dus ook vooras op rolkrik/palletwagen omhoog en dan rustig op je toeren letten en of je dan op achteras gaat beginnen verrijden.
Laatst gewijzigd door SyncRoon op 01 dec 2024, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Ronald
Plaats reactie