Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 sep 2024, 16:52
Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Hopelijk is er hier iemand met een goede tip…
Onze VW t4 2.0 benzine uit 2002 (oorspronkelijk Caravelle, met Westfalia inbouw omgebouwd tot camper door een vorige eigenaar).
De camper verbruikt teveel benzine (1 op 5/6), stinkt en de laatste tijd ging regelmatig de bobine kapot. Hij staat nu al een paar weken bij een garage en die hebben veel onderdelen vervangen of gerepareerd, maar hun metingen geven nog steeds aan dat hij veel te veel CO uitstoot (5.0 waar het maximum 0.5 zou moeten zijn?)
De motorECU is door hun opgestuurd naar een bedrijf en die hebben m gerepareerd maar het probleem blijft.
De garage geeft aan dat ze het liefst met een andere motor ECU zouden proberen te kijken of het probleem dan is opgelost, maar ze kunnen nergens een motor ECU voor een benzine 2.0 caravelle vinden (ik ook niet).
Heeft 1 van jullie een tip over hoe we verder kunnen? Wij hebben er erg weinig verstand van en het kost inmiddels al 3000+ euro en er is nog niet echt iets opgelost…
Onze VW t4 2.0 benzine uit 2002 (oorspronkelijk Caravelle, met Westfalia inbouw omgebouwd tot camper door een vorige eigenaar).
De camper verbruikt teveel benzine (1 op 5/6), stinkt en de laatste tijd ging regelmatig de bobine kapot. Hij staat nu al een paar weken bij een garage en die hebben veel onderdelen vervangen of gerepareerd, maar hun metingen geven nog steeds aan dat hij veel te veel CO uitstoot (5.0 waar het maximum 0.5 zou moeten zijn?)
De motorECU is door hun opgestuurd naar een bedrijf en die hebben m gerepareerd maar het probleem blijft.
De garage geeft aan dat ze het liefst met een andere motor ECU zouden proberen te kijken of het probleem dan is opgelost, maar ze kunnen nergens een motor ECU voor een benzine 2.0 caravelle vinden (ik ook niet).
Heeft 1 van jullie een tip over hoe we verder kunnen? Wij hebben er erg weinig verstand van en het kost inmiddels al 3000+ euro en er is nog niet echt iets opgelost…
- krekwakwol
- Berichten: 4277
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Hallo steinbroers, welkom hier.
Als je even je regio door geeft, misschien is er een medeforummer die een goede garage voor je weet.
Of iemand die met je meekijken wil.
Want de kennis van een T4, helemaal met een benzine motor, wordt steeds minder, ook bij garages.
Je kunt jezelf en je bus hier
viewforum.php?f=11
Ook even voorstellen, niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd.
Als je even je regio door geeft, misschien is er een medeforummer die een goede garage voor je weet.
Of iemand die met je meekijken wil.
Want de kennis van een T4, helemaal met een benzine motor, wordt steeds minder, ook bij garages.
Je kunt jezelf en je bus hier
viewforum.php?f=11
Ook even voorstellen, niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Beste Stijn,
Het klinkt inmiddels flauw, maar een benzine motor in de T4 is enorm gevoelig op vacuum. Volgens mij heeft de ecu zelf ook een aansluiting. Geen vacuum is hoog verbruik. ( zoekfunctie! )
Daarnaast is relais 30 vervangen ( voeding ecu ) verstandig en de temperatuur zender voor de ecu.
Motor vervangen alleen als deze aantoonbaar compressie kwijt is. Is in de basis de 2.0 8v golf gti motor en onverslijtbaar.
Laat ook de lambdasonde checken of vervangen. Bij vervangen alleen de originele laten plaatsen!!!
Gr Bas
Het klinkt inmiddels flauw, maar een benzine motor in de T4 is enorm gevoelig op vacuum. Volgens mij heeft de ecu zelf ook een aansluiting. Geen vacuum is hoog verbruik. ( zoekfunctie! )
Daarnaast is relais 30 vervangen ( voeding ecu ) verstandig en de temperatuur zender voor de ecu.
Motor vervangen alleen als deze aantoonbaar compressie kwijt is. Is in de basis de 2.0 8v golf gti motor en onverslijtbaar.
Laat ook de lambdasonde checken of vervangen. Bij vervangen alleen de originele laten plaatsen!!!
Gr Bas
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 sep 2024, 16:52
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Beste Bas en Arnold,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik snap dit forum niet echt goed, want ik had helemaal niet door dat er was gereageerd, vandaar mijn late reactie. Excuses.
Ik woon in Nijmegen en een specialistisch bedrijf in deze regio zou dus wellicht heel fijn zijn.
Inmiddels is de camper nog steeds bij de garage en ik krijg vandaag of morgen een update. Ik zal zeker de tips die ik van jullie heb gekregen, aan ze voorleggen om te kijken of ze dit hebben gedaan.
Bedankt voor jullie reactie.
Ik snap dit forum niet echt goed, want ik had helemaal niet door dat er was gereageerd, vandaar mijn late reactie. Excuses.
Ik woon in Nijmegen en een specialistisch bedrijf in deze regio zou dus wellicht heel fijn zijn.
Inmiddels is de camper nog steeds bij de garage en ik krijg vandaag of morgen een update. Ik zal zeker de tips die ik van jullie heb gekregen, aan ze voorleggen om te kijken of ze dit hebben gedaan.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 sep 2024, 16:52
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Het is opgelost door de garage. Na vervangen/repareren/reviseren van een heleboel onderdelen die zichtbaar versleten waren, was de laatste boosdoener een kabeltje (ofzo) naar de motorECU.
Dit hebben ze allemaal vervangen:
* Bougies
* Hall-gever
* Bougiekabels
* Systeemrelais (is dat relais 30 wellicht?)
* Verdelerkap
* Rotor
* Bobine
* Gaskleppotentiometer
* Lambda-sonde
* Katalysator (bleek helemaal weggebrand)
* Revisie motor ECU
* Pakking uitlaatpijp
* Diverse kabeltjes en slangetjes
Hij rijdt nu zoals hij bij ons nog nooit heeft gereden (alleen klein stukje met koude motor vanaf de garage, 3 km ofzo, maar dat ging meestal het meest moeizaam).
Nu gaan we bedenken wat ons plan is met de camper.
Bedankt voor het meedenken :-)
Dit hebben ze allemaal vervangen:
* Bougies
* Hall-gever
* Bougiekabels
* Systeemrelais (is dat relais 30 wellicht?)
* Verdelerkap
* Rotor
* Bobine
* Gaskleppotentiometer
* Lambda-sonde
* Katalysator (bleek helemaal weggebrand)
* Revisie motor ECU
* Pakking uitlaatpijp
* Diverse kabeltjes en slangetjes
Hij rijdt nu zoals hij bij ons nog nooit heeft gereden (alleen klein stukje met koude motor vanaf de garage, 3 km ofzo, maar dat ging meestal het meest moeizaam).
Nu gaan we bedenken wat ons plan is met de camper.
Bedankt voor het meedenken :-)
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
- Locatie: Huizen N-H
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Goede berichten!
Gr Bas
Gr Bas
Bezit:
T6 2.0TSI 150kW 4 motion
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
T6 2.0TSI 150kW 4 motion
Bezat:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5i Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Vw T4 2.5i 81kW Kombi
- krekwakwol
- Berichten: 4277
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Fijn dat het opgelost is en bedankt voor de terugkoppeling.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Top dat de garage doorgezet heeft en ook de niet voor hand liggende zaken als kabeltjes heeft bekeken wat succes heeft gehad. Geniet van de beter rijdende bus!!
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Mooi dat het opgelost is
En vooral mooi dat je een garage hebt gevonden die doorpakt en zichzelf niet snel gewonnen geeft.
Als je alles bij elkaar optelt, wat was je dan onder de streep kwijt?
Geniet van je bus zoals die bedoeld is, prettig rijdend.
Groeten Peter

En vooral mooi dat je een garage hebt gevonden die doorpakt en zichzelf niet snel gewonnen geeft.
Als je alles bij elkaar optelt, wat was je dan onder de streep kwijt?
Geniet van je bus zoals die bedoeld is, prettig rijdend.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 02 sep 2024, 16:52
Re: Te hoog CO-gehalte VW T4 2.0 benzine
Totaal was het bijna 4000 euro voor het oplossen van het probleem. Veel geld en we hopen dat het nu goed is.
Ook nog 500 voor nieuwe APK en hopelijk kunnen we er komend jaar mee naar Zweden of Schotland zonder motorgedoe :-)
Ook nog 500 voor nieuwe APK en hopelijk kunnen we er komend jaar mee naar Zweden of Schotland zonder motorgedoe :-)