Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Transporter 88pk TDI heeft weinig vermogen

vragen over de T4
Laverda

Transporter 88pk TDI heeft weinig vermogen

Bericht door Laverda »

Hallo allemaal, ik ben onlangs in het bezit gekomen van mijn eerste vw bus ooit en tot nú bevalt het redelijk..dat kom door dat de bus niet trekt vol gas met geluk 115 en tunnel uit 75 km per uur.

Het verhaal van de bus is:
Ik heb hem een maand terug gekocht als niet lopende bus.
De garage waar ie stond kreeg hem niet draaiend ze hebben de Brandstofpomp vervangen filter en weet ik het wat maar liep niet. De eigenaar wou er vanaf dus ik heb hem gekocht en naar mijn eigen garage gebracht daar bleek de luchtmassameter stuk en de pomp stond niet op tijd en er bleek een verstuiver stuk.

Dus pomp op tijd gezet 100% goed verstuivers er in van een 102 TDI gebruik (goed volgens de verkoper) en nieuwe luchmassameter daarna starten en reed de bus goed.

Probleem is dus ik woon in Frankrijk en heb de bus vorige week ook mee genomen dus 1000 km gereden zonder problemen maar ook zonder vermogen.

Dat ik de bus meegenomen heb is eigenlijk omdat het zoeken en onderdelen 2 x de aanschaf waarde was van de bus…

Het betreft een lange t4 met 164,000 km op de klok met 88 pk TDI bouwjaar is 2001.

Wie o wie heeft voor mijn de oplossing…

Dus timing is top
Luchtmassameter nieuw
Verstuivers goed.
Geen foutmelding oid
EGR dicht
Geen kat
Slangen allemaal goed/ vernieuwd
Klep op turbo los en beweegt soepel.

Nou ja dat een beetje ik werk in Frankrijk soms 500 km van huis en dan met kar dus iets meer power zou wel welkom zijn. Anders had ik mijn oude boxer ook wel kunnen houden…😉
Pascal-141

Re: Transporter 88pk TDI heeft weinig vermogen

Bericht door Pascal-141 »

Als je verstuivers van een 102pk in je 88pk hebt laten monteren ,dan hoop ik dat je de software / ECU ook hebt laten herprogrammeren voor de 2traps verstuivers ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Je waste gate zit met met een beugeltje vast gemonteerd tegen de turbo behuizing met 2 boutjes. Soms komt het voor dat die beugel scheurt of dat er 1 van de 2 boutjes weg is.
Ook de vacuüm leiding van de N75 klep naar het potje van de waste gate wil vaak broos worden, vervangen.

Hoe is de brandstofpomp timing 100% goed op tijd gezet? Hoe is dat gecontroleerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
T4Twin0182

Bericht door T4Twin0182 »

Heb eventueel een goeie turbo liggen van een 102pk acv, en een brandschone inlaat.
Laverda

Bericht door Laverda »

Pascal- 141, nee dat is niet gebeurd. Ik wil wel graag weten waarom ,wat is er anders?
Laverda

Bericht door Laverda »

De branstofpomp is met vagcom op tijd gezet.

Althans dan is mijn verteld. Nu heb ik vertrouwen in de garage man hoor rijd zelf ook met een t4 en heeft er vele. In onderhoud/gehad.

En het slangetje naar de wasegate is nieuw, zal zelf wel even kijken naar het beugeltje en de boutjes.
Laatst gewijzigd door Laverda op 06 jan 2025, 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Pascal-141

Laverda schreef: 06 jan 2025, 22:28 Pascal- 141, nee dat is niet gebeurd. Ik wil wel graag weten waarom ,wat is er anders?
Je kan niet zomaar 2 traps verstuivers monteren , terwijl de motorsturing geprogrammeerd is voor 1 traps verstuivers.
Ja , de motor zal er op draaien , maar hij zal geen vermogen maken en ronduit slecht draaien.
Als je de boel wil in orde brengen , zit er maar 1 ding op : je bus laten herprogrammeren met de correcte setup voor 2 traps verstuivers .
My current cars:
Pascal-141

Laverda schreef: 06 jan 2025, 22:36 De branstofpomp is met vagcom op tijd gezet.

Althans dan is mijn verteld. Nu heb ik vertrouwen in de garage man hoor rijd zelf ook met een t4 en heeft er vele. In onderhoud/gehad.
Ik zou vertrouwen in je garageman maar opzij zetten... als die brave man bij jouw bus de timing afgeregeld heeft , en daarbij niet eens heeft opgemerkt dat die motor met die verstuivers niet correct draait , dan stel ik me wel vragen bij zijn capaciteiten...
My current cars:
Laverda

Bericht door Laverda »

Oké, en wie hoe en wat kan mijn daar mee helpen?

Een 2 trap verstuiver is niet meer dan een mechanische verstuiver met 2 Veren ipv 1.
Laverda

Bericht door Laverda »

De garage man is niets aan te rekenen, bus start en loopt perfect maar trekt niet kan dan zeggen zoek door maar loopt een beetje in de papieren..dus ik heb de bus meegenomen zo als ie nu is omdat ik hem nodig heb voor mijn werk.
Pascal-141

Laverda schreef: 06 jan 2025, 22:45 Oké, en wie hoe en wat kan mijn daar mee helpen?

Een 2 trap verstuiver is niet meer dan een mechanische verstuiver met 2 Veren ipv 1.
De inspuitpomp moet het correcte signaal krijgen om de verstuiver te laten inspuiten waarvoor hij voorzien is .
Gebruik de zoekfunctie in het forum en je krijgt vast meer uitleg over het hoe en waarom , en je zal zo ook wel enkele bedrijven vinden die de herprogrammatie kunnen uitvoeren . Zolang je ECU niet geherprogrammeerd is , zal je motor geen correct vermogen leveren .
My current cars:
Laverda

Bericht door Laverda »

Nu zou ik liever natuurlijk gewoon 88 pk verstuivers willen hebben in plaats al dit gehannes maar schijnbaar zijn die niet leverbaar had ik begrepen? Is er iemand die daar iets over weet?
Pascal-141

Laverda schreef: 07 jan 2025, 21:50 Nu zou ik liever natuurlijk gewoon 88 pk verstuivers willen hebben in plaats al dit gehannes maar schijnbaar zijn die niet leverbaar had ik begrepen? Is er iemand die daar iets over weet?
De Stanadyne verstuivers van de 88pk versie zijn inderdaad niet makkelijk te vinden .
De 102pk verstuivers zijn wel heel betrouwbaar en gaan ook lang mee . En makkelijker om er onderdelen van te vinden.
Ze zitten er nu in bij jou , waarom neem je niet gewoon eens contact op met een paar chiptuners ? (Bvb met Jos_br , die zit hier ook op het forum)
My current cars:
Laverda

Bericht door Laverda »

Ik heb ondertussen contact met iemand die een Ecu voor mijn bus kan aanpassen dus ik ben benieuwd hoe de t4 dan rijd. Ik geloof dat er 102 pk software op komt met wat aanpassingen en dan schijnt ie prima te gaan trekken. Als ik de Ecu in huis heb laat ik het even horen wat de bevindingen dan zijn!
Pascal-141

Laverda schreef: 09 jan 2025, 22:15 Ik heb ondertussen contact met iemand die een Ecu voor mijn bus kan aanpassen dus ik ben benieuwd hoe de t4 dan rijd. Ik geloof dat er 102 pk software op komt met wat aanpassingen en dan schijnt ie prima te gaan trekken. Als ik de Ecu in huis heb laat ik het even horen wat de bevindingen dan zijn!
Met de softwareaanpassing zal je rond 115 a 120pk zitten , dat zal je voelen in vergelijking met je huidige setup :driveT4
My current cars:
Plaats reactie