Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper electra

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Rootje 64

Camper electra

Bericht door Rootje 64 »

Goedemiddag!
Nieuw op dit forum, dus bij deze een korte intro. Ik ben Roland uit Beneden-Leeuwen en de trotse eigenaar van een T5 uit 2008 met 375000 km op het klokje. Net een nieuwe nokkenas met alle toebehoren laten plaatsen en hij loopt weer als nieuw! Ik heb een winkel in de meubelbranche en heb behoorlijk wat ruimte nodig. Nu de dubbele cabine eruit is, heb ik samen met mijn vriendin het plan bedacht om een basic camper te gaan bouwen en deze zomer een camping in Spanje te gaan bezoeken. De ledverlichting zit intussen in de plafondplaten en nu wordt het tijd om plafond en wanden te gaan isoleren met Armaflex. Op de vloer komt pvc. Ik ga banken maken, de tafel laten zakken en zo een bed creëren over de gehele breedte van de bus. De lengte wordt ongeveer 185 cm. Onder het raam komt een keukenblokje met links de jerrycans en rechts de electra. Nou is het de bedoeling om het geheel zo mobiel mogelijk te maken. Dus terug van vakantie, banken en keuken eruit en zo weer beschikken over de volledige laadruimte. Een lifpo4 accu, een ective cis 10 omvormer, Orion 12/12-30 dc/dc lader en toebehoren zijn inmiddels in mijn bezit.
Mijn vraag aan jullie; ik wil geen CEE invoerdoos maken, vind ik toch zonde op eoa manier. Mijn plan is om een CEE 3-weg stekkerdoos (16amp gezekerd) met aardlek(zijn zoals jullie vast wel weten te koop bij bv camperpassie of Obelink enz.) vanaf de paal op de camping via de achterdeur op het schuifraam naar binnen te geleiden om daar de omvormer e.d. op aan te sluiten. Ik weet dat normaliter vanaf de CEE invoerdoos een geaard stopcontact gemaakt moet worden waar de omvormer op aangesloten wordt. Uiteraard wordt rekening gehouden met kabeldiktes, zekeringen e.d. tussen de apparatuur.
Weet iemand of dit een manier kan en mag zijn? Mijn know-how van techniek houdt hier op…ik hoor graag van jullie.
Fijne dag!
Groet Rootje
Hanz

Re: Camper electra

Bericht door Hanz »

Welkom op het forum. Voor de electra aansluiting kan je ook de zoekfunctie gebruiken en zoeken op defa, dat is een systeem met veel kleinere stekkers die makkelijk weg te werken zijn. En je kan ook zonder gaten te boren met je stroom binnen komen, kijk hier maar eens:
viewtopic.php?p=461702#p461702
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Welkom Roland.
Ik lees je bericht door en heb nog een vraag, is er bij het monteren van de nieuwe nokkenas met toebehoren ook een verstuiverbrug geplaats?
Daar was ik nog even nieuwsgierig naar.
Ik heb zelf ook een T5 uit 2008 met 370.000 km op de klok en heb een paar jaar geleden ook nokkenas+stoters en een verstuiverbrug laten plaatsen.
(Mijn bus heb ik toevallig in Beneden Leeuwen gekocht)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Rootje 64

Bericht door Rootje 64 »

Ha Arnold, nee, geen brug geplaatst in overleg met de VW techneut. Is misschien wel iets voor de toekomst, eerst maar weer een tonnetje lekker sturen…😊
Rootje 64

Bericht door Rootje 64 »

Hoi Hanz, dank voor de reactie. Ik heb defa overwogen, maar ik was op zoek naar een hele simpele oplossing. Vraag; is het technisch en qua veiligheid mogelijk om de CEE 3-weg stekkerdoos met geïntegreerd verlengsnoer en aardlek te gebruiken als “hoofdaansluiting”. voor de electra in de bus. Dus de stekker inpluggen aan de walstroom, uitrollen, de bus in en daar direct de omvormer e.d. op aan te sluiten. Klaar op de camping, stekker loskoppelen van de paal, oprollen, in de bus leggen en op de volgende camping uitrollen en aansluiten op de paal. Dus eigenlijk plug en play. Ben erg benieuwd naar jullie reacties. Fijne dag!
Hanz

Bericht door Hanz »

Dan lijkt mij de oplossing van Peter (Multivan Generation) toch praktischer. Deze oplossing staat in de link die ik in mijn vorige bericht stuurde. Stekker bij de trekhaak en de draad zonder gaten boren naar binnen. In jouw oplossing staat toch altijd een deur of raam open? Of zie ik dat verkeerd?
Rootje 64

Bericht door Rootje 64 »

Is zeker praktisch en idd staat het raam of de deur altijd open. Maar stel dat ik toch voor mijn manier zou kiezen. Is het mogelijk om het op deze Jip en Janneke manier te (mogen) doen?
Hanz

Bericht door Hanz »

Ja, natuurlijk kan het zo maar waarom denk je dat dit niet zou mogen? Je hebt geen camper maar gewoon een bus waarin je af en toe kampeert en er is niemand die dan jouw installatie controleert of goedkeurt.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ik gebruik al jaren gewoon verlengsnoer met PRCD schakelaar. De versie met 30mA. Ik vind zo'n elektrabox in de bus veels te groot. Ik wil nog wel een defa aansluiting maken maar dan ook gewoon met PRCD in het aansluitsnoer en geen vaste aardlekautomaat in de bus. Nu gooi ik het snoer of tussen de deur of via het raam maar dat heeft al een paar snoeren gekost die door de 'knik' van het klemmen dan kapot gaan.
Groet, Ronald
Jan anno NU

Bericht door Jan anno NU »

Rootje 64 schreef: 17 jan 2025, 16:24 Goedemiddag!
Nieuw op dit forum, dus bij deze een korte intro. Ik ben Roland uit Beneden-Leeuwen en de trotse eigenaar van een T5 uit 2008 met 375000 km op het klokje. Net een nieuwe nokkenas met alle toebehoren laten plaatsen en hij loopt weer als nieuw! Ik heb een winkel in de meubelbranche en heb behoorlijk wat ruimte nodig. Nu de dubbele cabine eruit is, heb ik samen met mijn vriendin het plan bedacht om een basic camper te gaan bouwen en deze zomer een camping in Spanje te gaan bezoeken. De ledverlichting zit intussen in de plafondplaten en nu wordt het tijd om plafond en wanden te gaan isoleren met Armaflex. Op de vloer komt pvc. Ik ga banken maken, de tafel laten zakken en zo een bed creëren over de gehele breedte van de bus. De lengte wordt ongeveer 185 cm. Onder het raam komt een keukenblokje met links de jerrycans en rechts de electra. Nou is het de bedoeling om het geheel zo mobiel mogelijk te maken. Dus terug van vakantie, banken en keuken eruit en zo weer beschikken over de volledige laadruimte. Een lifpo4 accu, een ective cis 10 omvormer, Orion 12/12-30 dc/dc lader en toebehoren zijn inmiddels in mijn bezit.
Mijn vraag aan jullie; ik wil geen CEE invoerdoos maken, vind ik toch zonde op eoa manier. Mijn plan is om een CEE 3-weg stekkerdoos (16amp gezekerd) met aardlek(zijn zoals jullie vast wel weten te koop bij bv camperpassie of Obelink enz.) vanaf de paal op de camping via de achterdeur op het schuifraam naar binnen te geleiden om daar de omvormer e.d. op aan te sluiten. Ik weet dat normaliter vanaf de CEE invoerdoos een geaard stopcontact gemaakt moet worden waar de omvormer op aangesloten wordt. Uiteraard wordt rekening gehouden met kabeldiktes, zekeringen e.d. tussen de apparatuur.
Weet iemand of dit een manier kan en mag zijn? Mijn know-how van techniek houdt hier op…ik hoor graag van jullie.
Fijne dag!
Groet Rootje
Leuk plan en gefeliciteerd met je bus.
:toppie

Al bij de RDW langs geweest om er op papier ( kentekenbewijs ) een enkel cabine van te laten maken , (registreren ) .?

En vergeet niet dat je kampeerinrichting in een grijs kentekenbus er als lading in moet zitten !
Bankjes in je laadruimte kan je een vette bekeuring opleveren bij kontrole.
Dropmans

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 17 jan 2025, 17:20 Welkom op het forum. Voor de electra aansluiting kan je ook de zoekfunctie gebruiken en zoeken op defa, dat is een systeem met veel kleinere stekkers die makkelijk weg te werken zijn. En je kan ook zonder gaten te boren met je stroom binnen komen, kijk hier maar eens:
viewtopic.php?p=461702#p461702
Wij krijgen in de nieuwe campert ook Defa aansluiting.
Stroomkabels met Defa zijn wel behoorlijk duur (voorzover ik kan vinden).
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
MickF

Bericht door MickF »

Ik heb zelf ook zo'n camping unit (stekkerdoos met alamat) in de bus liggen op dit moment, een andere optie is zoals ik hem weggewerkt heb; de CEE stekker onder de bestuurdersstoel naar voren door schutbord gelegd en CEE stekker boven de startaccu gemonteerd. Zo hoeft er geen raam open op de camping en zit de stekker gewoon onder je motorkap weggewerkt.
Ben op dit moment bezig met uitbreiden van elektrische installatie en ga mijn omvormer ook in die stekkerdoos insteken.
T5 - 2009 - 1.9 TDI
Rootje 64

Bericht door Rootje 64 »

Dankjewel Jan, gaat wel iets worden denk ik. Wat betreft de banken; ook deze worden mobiel met een simpel kliksysteem aan de binnenkant. Dus geen vaste bevestiging. Dit idd om geen verrassingen te krijgen bij controle. Het wordt een rondzit met een mobiele tafel die ik laat zakken om zo een bed over de volle breedte te maken. Lengte wordt ongeveer 185 cm. Dus na de vakantie alles in no time eruit en de volle ruimte is weer voor mijn handel te gebruiken. De montagepunten van de originele bank ga ik verwijderen. Is omkeuren naar 2-of 3- persoons verplicht trouwens?
Rootje 64

Bericht door Rootje 64 »

En Mick, ook een prima idee! Geen nadeel dat je het verlengsnoer ivm de lengte opgerold moet laten? Of heb je deze ingekort? Ik heb een CEE stekkerdoos met 20 meter kabel eraan
Rootje 64

Bericht door Rootje 64 »

Beste Hanz, het gaat meer om de algehele veiligheid, aangezien ik het niet op de geadviseerde manier ga doen. Dus CEE stekker, aardlek en daarachter een geaard stopcontact. Maar ik heb begrepen dat de meningen hierover verdeeld zijn; wel of geen geaard stopcontact in de bus, omdat aangenomen mag worden dat de walstrooom afdoende geaard is…
Plaats reactie