Beste T4 liefhebbers,
Sinds een paar weken hoor ik bij het afremmen op de motor rond toerental net voordat je de koppeling wilt intrappen een soort schrapend ronddraaiend geluid (ik kan het niet anders omschrijven). Ik dacht eerst dat het een hitteschild was wat meetrilde, maar alles zat goed vast. Wiellagers geen speling en het komt niet voor in bochten. Het enige wat ik kon bemerken was dat er wat radiale speling zit in de binnenste homokineet. Ik kan de as met de hand een stukje verdraaien tov de fles waarmee die vast zit op de steekas. Weet iemand hoeveel speling hier acceptabel is en of dit deze symptomen kan geven?
Alvast dank.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Binnenste homokineet?
Binnenste homokineet?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Re: Binnenste homokineet?
Even nog ter aanvulling; het gaat niet om het moment van de koppeling intrappen, als ik de koppeling intrap is het geluid weg. Het was meer om aan te duiden wat het toerntal dan ongeveer is (ik heb geen toerenteller op mijn dashboard....).
- Multivan Generation
- Contacteer:
Als je de koppeling intrapt en het is weg, dan zou ik denken aan iets koppelings gerelateerd,
bijvoorbeeld een 2 massa vliegwiel mocht je dat hebben.
Maar in ieder geval zit het hem in de aandrijvings componenten.
bijvoorbeeld een 2 massa vliegwiel mocht je dat hebben.
Maar in ieder geval zit het hem in de aandrijvings componenten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Hmmm ja daar zeg je wat, volgens mij heb ik een vast vliegwiel, maar dat moet ik van het weekend even bekijken. Valt de homokineet volgens jou ook onder de aandrijving of is deze niet verdacht?
- Multivan Generation
- Contacteer:
Ja valt daar ook onder.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Dank voor het meedenken, ik kan weer even verder zoeken.
Gister weer even onder de bus gelegen en de bus op as-steunen gezet:
-Ik heb een vast vliegwiel, dus ga op zoek naar andere oorzaak.
-Downpipe hitteschild zit toch klein beetje los dat ga ik nog vastzetten.
-Het moeilijke is dat ik het geluid niet kan reproduceren als de wielen geen weerstand hebben. Heeft iemand een truc om als ik even een brug huur veilig weerstand te creeren zodat ik het afremmen op de motor kan nabootsen? Het het geluid is alleen bij een heel specifiek gebied in de toeren (ik gok tussen 3000 en 2000) en alleen bij afremmen op de motor.
-Ik heb een vast vliegwiel, dus ga op zoek naar andere oorzaak.
-Downpipe hitteschild zit toch klein beetje los dat ga ik nog vastzetten.
-Het moeilijke is dat ik het geluid niet kan reproduceren als de wielen geen weerstand hebben. Heeft iemand een truc om als ik even een brug huur veilig weerstand te creeren zodat ik het afremmen op de motor kan nabootsen? Het het geluid is alleen bij een heel specifiek gebied in de toeren (ik gok tussen 3000 en 2000) en alleen bij afremmen op de motor.