Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

luid "reutelen" bij stationair toerental

vragen over de T4
Plaats reactie
Muug

luid "reutelen" bij stationair toerental

Bericht door Muug »

Het was me de afgelopen jaren al opgevallen. Bij stationair toerental komt er een luide "reutel" uit het motorblokcompartiment. Ook na de nieuwe distributieset is dat gebleven. Van het minste dat je gas geeft verdwijnt de reutel. Bij elk schakelmoment :ikrij waarbij het stationair toerental min of meer bereikt wordt (vrij regelmatig want het zijn lange schakelwegen) is de reutel er terug.
Onze nieuwe garagist zegt dat het te maken heeft met het opspanmechanisme van de distributieriem. Hij sprak van een bevestingspunt dat zou zijn uitgesleten. Bij hogere toerentallen staat alles lekker strak onder spannning en hoor je dus niks.
Mijn vraag nu: kan de garagist gelijk hebben? Klinkt het als een bekend euvel? Bestaat er een betere omschrijving voor het probleem dan mijn armzalige poging?
Want als het bekend is, en het is eenvoudig op te lossen, en het zou maw niet te duur zijn, dan zou ik die reutel wel weg willen hebben. :nuts
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
René
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: luid "reutelen" bij stationair toerental

Bericht door René »

Ik hoop niet dat hij gelijk heeft, want dan is de vraag niet of je distributie de geest geeft maar wanneer.
Als het de opspan is van distributie dan had hij dat van te voren ff moeten melden en in overweging moeten nemen voor knappe reparatie.
Vermoed zelf dat het iets moet zijn bij je multiriem. (heb geluid niet gehoord, dus even vanuit ervaring)
Spanner of iets dergelijks. Dan krijg je een soort gelijk geluid.
Even de multiriem eraf halen en starten.
Zo kun je dingen uitsluiten.

René
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Mocht het wel de spanbout van de distr.riem zijn, dan zou dat eventueel met een helicoil op te lossen zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hanz

Bericht door Hanz »

Muug schreef: 11 feb 2025, 11:31 Onze nieuwe garagist zegt dat het te maken heeft met het opspanmechanisme van de distributieriem. Hij sprak van een bevestingspunt dat zou zijn uitgesleten. Bij hogere toerentallen staat alles lekker strak onder spannning en hoor je dus niks.
Mijn vraag nu: kan de garagist gelijk hebben? Klinkt het als een bekend euvel? Bestaat er een betere omschrijving voor het probleem dan mijn armzalige poging?
Want als het bekend is, en het is eenvoudig op te lossen, en het zou maw niet te duur zijn, dan zou ik die reutel wel weg willen hebben. :nuts
Volgens mij is het goed gebruik om bij een distributiewissel ook de spanrollen te vervangen. Is dat wel gebeurd? En het lijkt mij ook ongewenst dat de distributieriem bij hogere toerentallen een andere spanning heeft dan bij lagere. De riem moet ten alle tijden spelingvrij dezelfde positie hebben. Dus ik twijfel een beetje aan de kundigheid van de garagist.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Muug

Bericht door Muug »

Wel, 't is de nieuwe garagist die die opmerking gemaakt heeft. Hij heeft die distributieriem nooit vervangen. Dat is elders gedaan, 20.000km geleden. Maar zelfs met de oeroude rotversleten distributieriem was dat geluid er.
Afin, ik ga er naar laten kijken, en dan mag hij ook meteen uitzoeken langswaar de rookgassen in onze camper komen.
Hanz

Bericht door Hanz »

Rookgassen in de camper? Komt het gereutel niet ergens uit het uitlaattraject?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Muug

Bericht door Muug »

Hanz schreef: 12 feb 2025, 11:00 Rookgassen in de camper? Komt het gereutel niet ergens uit het uitlaattraject?
Dat zal onderzocht worden.
freek

Bericht door freek »

is het niet gewoon je tweemassavliegwiel? Als dit versleten is kan dit ook een onheilspellend geluid maken bij stationair weet ik uit ervaring.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Muug

Bericht door Muug »

Tweemassavliegwiel is al vervangen.
pwhooftman

Bericht door pwhooftman »

Ik heb heel lag gezocht naar een vergelijkbare rammel, die op of íets boven het stationaire toerental optradt. Ik heb zelfs gedacht dat de nokkenas fout was, maar uiteindelijk trilde het zwarte stalen plaatwerk áchter de onderste poelie bij een zeer specifiek toerental.

Het zou ook een erg slechte krukasdemper kunnen zijn (de grote onderste poelie), als je scheuren in het rubber van die poelie ziet zitten of je ziet hem zelfs wiebelen moet je die zo snel mogelijk vervangen.

Een goede test is om de hulpriem te verwijderen en dan de motor te laten lopen, als het geluid dan weg is zit het m.i. niet in de distributie maat in de dynamo, stuurbekrachtiging, onderste poelie of spanrol.
Plaats reactie