Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 sep 2024, 11:59
T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
De kachel ventilator van mijn T5.1 doet raar. Ik heb het bedieningspaneel met knoppen (niet met de 3 draaiknoppen).
Als ik de blazer harder of zachter wil zetten reageert deze vaak niet. Daarnaast doet hij raar als ik bv rem of de auto in de achteruit zet. Dan gaat hij vaak harder blazen.
Als ik de bus uitlees krijg in onderstaande foutmeldingen. Wie weet waar ik moet zoeken voor het massa probleem. Lees op engelse forums dat het probleem ook wel eens bij het kachelweerstand kan liggen? wie heeft hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank
9478145 - Aansturing aanjager ventilatie voorin
B10A0 01 [008] - Electrische storing
Geregeld - Bevestigd - Getest sinds Wissen Geheugen
Freeze frame:
Fout Status: 00000001
Fout Prioriteit: 2
Fout Frequentie: 86
Reset Teller: 139
Adres 18: Extr. Verwarming Labels: 7E0-815-071.clb
Onderdeelnr.: 7E0 815 071 C
Component: J737__Standheizung 0605
Revisie: 00087000 Serienummer: 09024900A00000
Codering: 0020031
Dealer #: WSC 02757 790 00000
VCID: 2517F18989E2F8F3B84-8070
3 foutcodes gevonden:
01406 - Geen vlamvorming
000 - - - Geregeld
Freeze frame:
Fout Status: 00100000
Fout Prioriteit: 3
Fout Frequentie: 1
Reset Teller: 255
Freeze frame:
Start
Temperatuur: 34.0°C
Voltage: 14.55 V
Temperatuur: 2.0°C
01414 - Aanjager inlaatlucht (V6)
007 - Kortsluiting met massa
Freeze frame:
Fout Status: 01100111
Fout Prioriteit: 3
Fout Frequentie: 6
Reset Teller: 255
Freeze frame:
Start
Temperatuur: 58.0°C
Voltage: 14.28 V
Temperatuur: 4.5°C
02251 - Kachel vergrendeld
000 - -
Freeze frame:
Fout Status: 01100000
Fout Prioriteit: 2
Fout Frequentie: 1
Reset Teller: 255
Freeze frame:
Storing
Temperatuur: 62.0°C
Voltage: 14.69 V
Temperatuur: 5.0°C
Als ik de blazer harder of zachter wil zetten reageert deze vaak niet. Daarnaast doet hij raar als ik bv rem of de auto in de achteruit zet. Dan gaat hij vaak harder blazen.
Als ik de bus uitlees krijg in onderstaande foutmeldingen. Wie weet waar ik moet zoeken voor het massa probleem. Lees op engelse forums dat het probleem ook wel eens bij het kachelweerstand kan liggen? wie heeft hier ervaring mee?
Bij voorbaat dank
9478145 - Aansturing aanjager ventilatie voorin
B10A0 01 [008] - Electrische storing
Geregeld - Bevestigd - Getest sinds Wissen Geheugen
Freeze frame:
Fout Status: 00000001
Fout Prioriteit: 2
Fout Frequentie: 86
Reset Teller: 139
Adres 18: Extr. Verwarming Labels: 7E0-815-071.clb
Onderdeelnr.: 7E0 815 071 C
Component: J737__Standheizung 0605
Revisie: 00087000 Serienummer: 09024900A00000
Codering: 0020031
Dealer #: WSC 02757 790 00000
VCID: 2517F18989E2F8F3B84-8070
3 foutcodes gevonden:
01406 - Geen vlamvorming
000 - - - Geregeld
Freeze frame:
Fout Status: 00100000
Fout Prioriteit: 3
Fout Frequentie: 1
Reset Teller: 255
Freeze frame:
Start
Temperatuur: 34.0°C
Voltage: 14.55 V
Temperatuur: 2.0°C
01414 - Aanjager inlaatlucht (V6)
007 - Kortsluiting met massa
Freeze frame:
Fout Status: 01100111
Fout Prioriteit: 3
Fout Frequentie: 6
Reset Teller: 255
Freeze frame:
Start
Temperatuur: 58.0°C
Voltage: 14.28 V
Temperatuur: 4.5°C
02251 - Kachel vergrendeld
000 - -
Freeze frame:
Fout Status: 01100000
Fout Prioriteit: 2
Fout Frequentie: 1
Reset Teller: 255
Freeze frame:
Storing
Temperatuur: 62.0°C
Voltage: 14.69 V
Temperatuur: 5.0°C
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
Waarschijnlijk kachel weerstand kapot. Zit onder het dashboard achter dashboardkastje. Het beste samen met de kachel ventilator vervangen, anders kan je over een jaar weer.
Groeten, Olaf
Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
je hebt 2 problemen:
eerste is de kachel voor het interieur, waarbij het soms voorkomt, dat de bedienunit kapot gaat.
Maar dat moet je even meten.
2de is de zuheizer, of te wel de motorkoelvloeistof opwarmer.
Die zorgt er voordat de koelvloeistof sneller opgewarmd wordt, en bijvoorbeeld bij file gebruik, de koelvloeistof niet te veel afkoeld.
Groeten Peter
eerste is de kachel voor het interieur, waarbij het soms voorkomt, dat de bedienunit kapot gaat.
Maar dat moet je even meten.
2de is de zuheizer, of te wel de motorkoelvloeistof opwarmer.
Die zorgt er voordat de koelvloeistof sneller opgewarmd wordt, en bijvoorbeeld bij file gebruik, de koelvloeistof niet te veel afkoeld.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 sep 2024, 11:59
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
Peter, je bedoeld dan een Thermo top C? Hoe weet ik of mijn bus deze wel heeft? Is een Multivan 2.0 uit 2015.
Deze is na een kilometer of 6 a 7 warm in deze temperaturen. Wat me wel opvalt is dat we soms gekke chemische diesel geuren ruiken in de cabine, dacht altijd dat dit vanuit de uitlaat ergens naar binnen kwamen bij stilstand.
Deze is na een kilometer of 6 a 7 warm in deze temperaturen. Wat me wel opvalt is dat we soms gekke chemische diesel geuren ruiken in de cabine, dacht altijd dat dit vanuit de uitlaat ergens naar binnen kwamen bij stilstand.
-
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 23 sep 2024, 11:59
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
je hebt 2 problemen:
eerste is de kachel voor het interieur, waarbij het soms voorkomt, dat de bedienunit kapot gaat.
Maar dat moet je even meten.
Hoe zou ik deze kunnen nameten? valt met wel op dat hij af en toe ook vanzelf harder of zachter gaat. De lampjes doen het goed , alleen gaat de blower niet mee.
eerste is de kachel voor het interieur, waarbij het soms voorkomt, dat de bedienunit kapot gaat.
Maar dat moet je even meten.
Hoe zou ik deze kunnen nameten? valt met wel op dat hij af en toe ook vanzelf harder of zachter gaat. De lampjes doen het goed , alleen gaat de blower niet mee.
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
Jouw bus moet er zeker een hebben en die kun je vinden achter het voorste zijpaneel aan de bestuurderszijde, dus ter hoogte van de bestuurdersstoel.Volkswagen77 schreef: 17 feb 2025, 13:43 Peter, je bedoeld dan een Thermo top C? Hoe weet ik of mijn bus deze wel heeft? Is een Multivan 2.0 uit 2015.
Deze is na een kilometer of 6 a 7 warm in deze temperaturen. Wat me wel opvalt is dat we soms gekke chemische diesel geuren ruiken in de cabine, dacht altijd dat dit vanuit de uitlaat ergens naar binnen kwamen bij stilstand.
Meet het signaal naar de kachelmotor.Volkswagen77 schreef: 17 feb 2025, 13:45
Hoe zou ik deze kunnen nameten? valt met wel op dat hij af en toe ook vanzelf harder of zachter gaat. De lampjes doen het goed , alleen gaat de blower niet mee.
Dat de blower sneller gaat draaien als je hem in zijn achteruit zet klopt, dat hoort volgens mij ook zo,
dat doet die van ons ook.
Heb je de mogelijkheid om m.b.v. VCDS de kachelblower specifiek aan te sturen?
Je scan geeft aan dat er een probleem in de aansturing zit, dus andere bedienunit er op en waarschijnlijk is het daarmee opgelost.
Zelfde geld voor het testen van de thermotop C, die kun je onderdeel voor onderdeel los testen m.b.v. VCDS.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
Al duidelijk waar de chemische lucht in de cabine vandaan komt? Ik heb dat ook met mijn Multivan uit 2008. Geen gescheurd spruitstuk en ook niet dwarrelende uitlaatgassen die binnenkomen. Het moet iets anders zijn, maar ik kan het niet vinden.
- krekwakwol
- Berichten: 4275
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
Heb je een natte huishoudaccu in de bus? Dan zou dat bij te veel laden ook gas kunnen vormen, als er geen afvoerslang aan zit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: T5.1 problemen met kachelventilator/aanjager
Dat is het niet. Het is direct na het starten. Ik ruik het dan ook onder de motorkap. Ook geen druppeltje olie oid wat heet wordt. Het lijkt meer op de carterlucht, maar deze afzuiging lekt niet