Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.5 liter diesel verschillen en tuningtips?

vragen over de T4
Plaats reactie
MRoos

T4 2.5 liter diesel verschillen en tuningtips?

Bericht door MRoos »

Hallo beste,

Ben redelijk nieuw in de t4 wereld maar ik ben wat aan het rondkijken wat nou het verschil is tussen de 3 verschillende voor zover ik weet 2.5 liter diesel versies. Heb zelf een 88pk maar weet dat er een 102 en een 151 pk versie is maar ik vroeg me af of er verschil zit in de onderblokken en zodra dit niet het geval is wat voor onderdelen er dan allemaal verschillen. Ik weet wel al dat de 102 pk versie een intercooler heeft. Mijn idee is voor zover zelf een korter inlaattraject te maken voor wat meer geluid en wellicht iets meer vermogen, ook is een intercooler nog op de planning. egr is al afgedopt en er zit ook vanaf de downpipe een 2.5inch uitlaat op zonder katalysator. Ook heb ik nog zitten kijken om de carterontluchting uit de inlaat te halen en een los filter op te zetten aangezien dit ook vervuilde lucht geeft lijkt mij.

Ik hoor graag wat de verschillen zijn tussen de 3 versies en wat er allemaal aan te bevelen is voor een beetje extra vermogen. Bedankt alvast.

Mvg
powerpiep
Contacteer:

Re: T4 2.5 liter diesel verschillen en tuningtips?

Bericht door powerpiep »

Hallo,
88 en 102 pk zijn idd bijna identiek, op de intercooler en injectoren na.
88 pk heeft enkeltraps injectoren, 102 2-traps.
De 102 pk bestaat ook met front mount intercooler, alleen komen die niet heel veel voor.
Dan heb je de 151pk, deze heeft andere zuigers en een hogere compressie, een volledig andere turbo met schoepenverstelling.

Je kan van een 88 pk redelijk makkelijk een 151pk maken, met chip heb je dan rond 180pk, het kost wel allemaal wat.

Ik ben gestart met 88pk, zit nu op 220.
Ik ben een nieuw project gestart, dat word een blok met minimaal 300pk, ik mik op 333, leuk om te zeggen.

Ik zit in Belgisch Limburg (Bree) als je wil kan ik je wel helpen met je queeste naar vermogen, uit een originele 88pk kunnen we redelijk goed tot 140pk gaan, al moet je dan wel aan je koppeling gaan denken (als er nog een originele in zit).
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Hallo,
zie http://www.eldiape.com/
onder T4 motorisch voor meer informatie.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MRoos

Bericht door MRoos »

Dankjewel voor de reacties hier kan ik wel wat mee. Nu heb ik nog een paar vragen. Ik heb op de t4 een wijsneus zitten en heb gelezen dat er dan een intercooler van een 150 pk voorop past. Nu vraag ik me af of dat al goede intercoolers zijn en of ik niet wat anders zelf zou pasmaken en met welke maten ik dan rekening moet houden. Ook werd er wat gezegd over enkel en 2 traps injectoren, wat is hier het verschil van en zouden de 2 traps injectoren het wel doen op een ingesteld enkel traps systeem? Als ik eventueel een chip erop zou willen laten zetten zou ik de injectoren van de 102 pk versie er graag inzetten namelijk. Is er ook iemand toevallig op dit forum die kan chippen en zoja wat zou dat ongeveer kosten?

Mvg
Multivan Generation
Contacteer:

Er zijn hier mensen die een topic hebben aangemaakt over een grotere interkoeler.
Bijvoorbeeld een front mount interkoeler van een T5, die vrij goedkoop is.

De verstuivers van een 102 pk of een 150 pk TDI hebben 2 trappen, een voorslag en een hoofdslag met inspuiting zeg maar.
Hierdoor zijn ze fijner/beter te doseren. De nozzles hebben ook iets grotere gaatjes dan de 88pk enkeltraps verstuivers,
waardoor er in 1 slag/tijd meer brandstof doorheen kan.

Wil je 2 traps verstuivers plaatsen ipv enkel traps verstuivers, dan moet de software hierop herschreven worden.
Doe je dit niet, dan wordt er naar verhouding te veel brandstof ingespoten, met een niet prettig rijdende auto tot gevolg.

Een beetje fatsoenlijke tuner kan de software hierop aanpassen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MRoos

Bericht door MRoos »

Hallo, het is nu weer een tijdje verder en ben nog steeds aan het rondkijken wat ik wel en niet wil doen om wat extra vermogen te krijgen, ook vind ik het leuk om te experimenteren met verschillende aanpassingen om te zien wat wel en niet werkt.

Zo was ik van plan deze dingen te gaan veranderen.

1. Luchtinlaat naar de turbo. Hier wil ik een verloopstuk voor pasmaken naar een 76mm buis die naar een powerfilter loopt. Deze wou ik dan strak naast het rooster in het rechterpaneel gemonteerd hebben. Hier heb ik alleen nog wat vragen bij want er zit een sensor gemonteerd in de originele inlaatbuis, wat meet deze precies en is deze nodig om weer terug te plaatsen en gaat dit niet mindergoedwerken als de buis groter word door minder luchtstroom? Ook heb ik foto's gezien van airscoops/vents die op het rooster kan geplaatst worden voor wat extra lucht, zou dit verschil maken?

2. Intercooler van een 150pk versie t4. Mijn vraag hierbij waar ik tot nogtoe alleen nog geen antwoord op heb is wat voor aansluitdiameter voor de intercoolerslangen deze heeft en of er misschien een betere optie is voor een front mount intercooler.

3. Egr klephuis gaat er af is al afgedopt maar ga ik misschien een voor maken met betere flow en of heb ik al zitten kijken naar een inlaatspruitstuk van een agx maar deze kan ik moeilijk vinden en zal dit veel verschil maken?

4. Downpipe wil ik nog aanpassen naar een 2.5 inch downpipe dan sluit deze mooi aan op de rest van het zelfgefabriceerde 2.5inch rvs uitlaatsysteem aangezien ik heb gezien dat hier een flinke vernauwing inzit.

5. Injectoren van de 102 pk versie of als iemand een betere suggestie heeft voor injectoren, kan deze ook lastig vinden en vind ze ook aardig prijzig dus dit staat als laatst op het lijstje aangezien je dan ook weer een andere mapping in de ecu moet hebben.

Ik vraag me ook af of er op dit platform mensen zijn die zelf wel eens geprobeerd hebben wat aan de software aan te passen en of dat dan goed uitpakte en met wat voor apparatuur en programma's. Ben me hier ook een beetje over aan het inlezen maar heb al gezien dat je er wel wat kennis voor moet opdoen.

Ik hoop op wat mooie antwoorden op al mijn vragen, alles is welkom en dank voor het lezen alvast.

Mvg
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

Ik kan je zeker helpen, ik heb een heel assortiment aan upgrade verstuivers en pompen.

Je moet eigenlijk eerst een beetje denken aan wat je wil, zonder versnellingsbak upgrade, zou ik niet meer dan 150pk gaan doen,
Dit kan nog met de originele turbo.

Als je een afk of dxz bak (102pk) of zelfs een dqr (151pk) monteerd kan ik je makkelijk aan 200pk helpen, dan moet wel het turbotje geupgrade worden.
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993

Muug

Bericht door Muug »

Heeft mijn 2.5L 5cyl AXL-blok met 102pk dus een intercooler? :nuts
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Hanz

Bericht door Hanz »

Ja.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
chv

Bericht door chv »

En die zit voor je radiator gemonteerd :knipoog
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Hanz

Bericht door Hanz »

chv schreef: 19 feb 2025, 14:29 En die zit voor je radiator gemonteerd :knipoog
Niet bij de 102 pk. Daar zit hij recht voor je neus als je de motorkap open doet.
Motor_LLK_Einbauort.jpg
Motor_LLK_Einbauort.jpg (69.86 KiB) 233 keer bekeken
Muug

Bericht door Muug »

Wel, dat zit dus niet onder mijn motorkap. :bonk Ik kijk recht op het motorblok.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
powerpiep
Contacteer:

Bericht door powerpiep »

Hanz schreef: 19 feb 2025, 15:24
chv schreef: 19 feb 2025, 14:29 En die zit voor je radiator gemonteerd :knipoog
Niet bij de 102 pk. Daar zit hij recht voor je neus als je de motorkap open doet.
Motor_LLK_Einbauort.jpg
Nee axl is 102pk met grote turbo en front mount zoals de axg

Hanz

Bericht door Hanz »

Dank voor de correctie, weer wat geleerd. Ik dacht dat alleen de 151 pk een front mounted had.
Multivan Generation
Contacteer:

MRoos schreef: 18 feb 2025, 23:37 Hallo, het is nu weer een tijdje verder en ben nog steeds aan het rondkijken wat ik wel en niet wil doen om wat extra vermogen te krijgen, ook vind ik het leuk om te experimenteren met verschillende aanpassingen om te zien wat wel en niet werkt.

Ik hoop op wat mooie antwoorden op al mijn vragen, alles is welkom en dank voor het lezen alvast.

Mvg
Ik heb heel veel stappen los gedaan, dus zelfde traject al doorlopen gehad. Wat het brengt heb ik in het artikel over motorische tuning beschreven. Je kunt me ook even bellen dat gaat veel sneller. Stuur me dan een PB.

Groeten Peter
Plaats reactie