Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Voor alle duidelijkheid bedoel ik een nieuwe turbo rechtstreeks van Garrett en niet via de dealer.
Garrett levert deze turbo’s nieuw dus echt nieuw en ook Reman of wel remanufactured.
Ik heb 2016 een nieuwe gekocht bij Garrett en die was toen 662,- ex btw. Dat was toen de aller goedkoopste die ik kon vinden. In originele nieuwe doos zoals in de link die ik gestuurd heb.
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je die nu kan kopen in NL 8 jaar later voor een stuk minder geld. Sowieso een nieuwe turbo van een gerenomeerd merk voor dit geld is onmogelijk.
Maar ik laat me graag verrassen, ik heb ook niet alle waarheid in pacht natuurlijk.
Garrett levert deze turbo’s nieuw dus echt nieuw en ook Reman of wel remanufactured.
Ik heb 2016 een nieuwe gekocht bij Garrett en die was toen 662,- ex btw. Dat was toen de aller goedkoopste die ik kon vinden. In originele nieuwe doos zoals in de link die ik gestuurd heb.
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat je die nu kan kopen in NL 8 jaar later voor een stuk minder geld. Sowieso een nieuwe turbo van een gerenomeerd merk voor dit geld is onmogelijk.
Maar ik laat me graag verrassen, ik heb ook niet alle waarheid in pacht natuurlijk.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Toch nog even een duw geven aan dit topic. De voorbije 2 weken geen probleem gehad, maar vandaag op de snelweg plots opnieuw inhouden en turbo weg. Gestopt aan de eerstvolgende parking, contact uit/aan en terug weg, maar turbo viel bij het invoegen meteen weer weg.
Dicht bij huis opnieuw contact uit/aan en ditmaal bleef de bus gewoon trekken.
De VW-garage wil nog steeds een nieuwe turbo plaatsen, maar lijkt me vreemd dat een mechanisch iets het de ene keer wel, de andere keer niet doet.
Kijken we in de verkeerde richting? Iemand gelijkaardige ervaring gehad? Leidingwerk werd nagezien, geen barstjes of scheuren.
Willen volgende maand een tijd naar Portugal, dus wil dit wel opgelost krijgen
Dicht bij huis opnieuw contact uit/aan en ditmaal bleef de bus gewoon trekken.
De VW-garage wil nog steeds een nieuwe turbo plaatsen, maar lijkt me vreemd dat een mechanisch iets het de ene keer wel, de andere keer niet doet.
Kijken we in de verkeerde richting? Iemand gelijkaardige ervaring gehad? Leidingwerk werd nagezien, geen barstjes of scheuren.
Willen volgende maand een tijd naar Portugal, dus wil dit wel opgelost krijgen

-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Check aansluiting mapsensor eens. En check de sensor zelf ook even
- René
- Berichten: 5292
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Blijven je schoepen niet gewoon open staan van je VTG verstelling op de turbo?
René
René
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Beste allemaal
Na twee jaar problemen gehad te hebben met de turbo moet ik er nu toch wel aan geloven dat een nieuwe onvermijdelijk is
De afgelopen jaren heeft de bus veel stilgestaan en korte ritten gemaakt vanwege corona en de verbouwing van mijn huis. Tijdens de vakantie periode kwam de verstelling van de schoepen van de VTG wel weer aardig los zodat tijdens en na de vakantie periode er geen probleem meer was.
Echter nu in deze winterperiode is het probleem weer gewoon terug, een verstelling die zwaar loopt
Jammer dat ik niet lees hoe het probleem bij "brugseb" is oplost en of het überhaupt is opgelost?
Ik ga nog een keer een poging doen met JML turbo reiniger, werkt dat niet dan gaat er voor het vakantieseizoen een nieuwe turbolader in zoals Erdem dit voorstelt.
Bij mijnautoonderdelen.nl een nieuwe Garrett turbolader 454192-5007S voor 957,04 euro incl. BTW en excl. verzenden en 1 jaar fabrieksgarantie te koop. Wanneer iemand een beter adres heeft hoor ik het graag...
Mijn vraag is of het vervangen van de turbo mogelijk is zonder speciaal gereedschap en of dit van boven af mogelijk is ... Mijn zoon is automonteur maar heeft geen ervaring met deze turbo..
Tips zijn zeker welkom.
Arjan
Na twee jaar problemen gehad te hebben met de turbo moet ik er nu toch wel aan geloven dat een nieuwe onvermijdelijk is

De afgelopen jaren heeft de bus veel stilgestaan en korte ritten gemaakt vanwege corona en de verbouwing van mijn huis. Tijdens de vakantie periode kwam de verstelling van de schoepen van de VTG wel weer aardig los zodat tijdens en na de vakantie periode er geen probleem meer was.
Echter nu in deze winterperiode is het probleem weer gewoon terug, een verstelling die zwaar loopt

Jammer dat ik niet lees hoe het probleem bij "brugseb" is oplost en of het überhaupt is opgelost?
Ik ga nog een keer een poging doen met JML turbo reiniger, werkt dat niet dan gaat er voor het vakantieseizoen een nieuwe turbolader in zoals Erdem dit voorstelt.
Bij mijnautoonderdelen.nl een nieuwe Garrett turbolader 454192-5007S voor 957,04 euro incl. BTW en excl. verzenden en 1 jaar fabrieksgarantie te koop. Wanneer iemand een beter adres heeft hoor ik het graag...
Mijn vraag is of het vervangen van de turbo mogelijk is zonder speciaal gereedschap en of dit van boven af mogelijk is ... Mijn zoon is automonteur maar heeft geen ervaring met deze turbo..
Tips zijn zeker welkom.
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Hoi Arjan,
het vervolg staat in een ander topic van mij. Eerst heeft men de turbo uitgebouwd en gereinigd, maar op reis kreeg ik de problemen opnieuw. Na een rit, met warme motor, bleef de verstelling vastzitten. Bij het heropstarten kreeg ik dan geen turbo en de foutmelding. Bij koude start had ik dan opnieuw turbo
Bij terugkeer van onze maand in Spanje heb ik dan een nieuwe turbo laten monteren (een Niessen, wat wel een stuk goedkoper is).
het vervolg staat in een ander topic van mij. Eerst heeft men de turbo uitgebouwd en gereinigd, maar op reis kreeg ik de problemen opnieuw. Na een rit, met warme motor, bleef de verstelling vastzitten. Bij het heropstarten kreeg ik dan geen turbo en de foutmelding. Bij koude start had ik dan opnieuw turbo

Bij terugkeer van onze maand in Spanje heb ik dan een nieuwe turbo laten monteren (een Niessen, wat wel een stuk goedkoper is).
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Zie ook eens hier voor wat achtergrond.
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
Heb eens een vergelijkbare gekocht en open gemaakt om er iets van te leren.
Groeten Peter
http://www.eldiape.com/vtglader/vtglader2.htm
Heb eens een vergelijkbare gekocht en open gemaakt om er iets van te leren.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
@ brugseb:
Bedankt voor de update, jammer dat het schoonmaken toch niet de oplossing was. Hopelijk werkt de nieuwe Niessen turbo nu wel goed....
@ peter:
Jouw topic over de VTG heb ik ruim een jaar geleden met veel aandacht gelezen/bestudeerd, de werking en wat de problemen kunnen zijn worden duidelijk uiteen gezet. Mooi leerzaam werk Peter!
Overigens heeft Oskar uit Asperen twee jaar terug er ook al naar gekeken, rijdend uitgelezen -> noodloop melding gereset, N75 vervangen met getest exemplaar, slangetjes na gekeken enz. Tijdens proefritten geen bijzonderheden. De conclusie was toen al dat er waarschijnlijk een andere turbo gemonteerd moest worden.
Wat ik nu lees versterkt mijn voornemen om volgens advies van Erdem een nieuwe Garrett turbolader te monteren. Maar misschien hebben jullie nog de nodige opmerkingen / aanmerkingen op mijn te nemen acties....
Ik hoor graag van Jullie
Arjan
Bedankt voor de update, jammer dat het schoonmaken toch niet de oplossing was. Hopelijk werkt de nieuwe Niessen turbo nu wel goed....
@ peter:
Jouw topic over de VTG heb ik ruim een jaar geleden met veel aandacht gelezen/bestudeerd, de werking en wat de problemen kunnen zijn worden duidelijk uiteen gezet. Mooi leerzaam werk Peter!
Overigens heeft Oskar uit Asperen twee jaar terug er ook al naar gekeken, rijdend uitgelezen -> noodloop melding gereset, N75 vervangen met getest exemplaar, slangetjes na gekeken enz. Tijdens proefritten geen bijzonderheden. De conclusie was toen al dat er waarschijnlijk een andere turbo gemonteerd moest worden.
Wat ik nu lees versterkt mijn voornemen om volgens advies van Erdem een nieuwe Garrett turbolader te monteren. Maar misschien hebben jullie nog de nodige opmerkingen / aanmerkingen op mijn te nemen acties....
Ik hoor graag van Jullie
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Als ik het zo lees is je bus al goed doorgelicht/nagekeken. Even door de zure appel heenrijden en een verse turbo erop. Dan heb je de komende jaren weer rust.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
@ Erdem:
Bedankt voor je reactie, de opmerking "Even door de zure appel heenrijden en een verse turbo erop. Dan heb je de komende jaren weer rust" voelt waarschijnlijk erg geruststellende ondanks de financiële aderlating.
Het feit dat de bus niet betrouwbaar is is erg frustrerend mocht ik afgelopen zomer in zuid Frankrijk ervaren. Bij het inhalen van een oude Renault Clio op de snelweg helling op schoot de motor in noodloop toen ik er praktisch voorbij was.....dus er weer achter aansluiten en naar rechts tussen de vrachtwagens
Misschien weet jij of speciaal gereedschap nodig is en of je er ook van onderaf aan moet werken bij het vervangen van de turbo?
Ik laat in ieder geval op dit forum weten hoe het gaat aflopen met mijn turbo problemen, jammer genoeg mis ik regelmatig de afloop van een topic wat nou juist het leerzame is van een forum als dit... Dus laat het weten ook als de afloop in mineur is geëindigd
Wordt vervolgd...
Arjan
Bedankt voor je reactie, de opmerking "Even door de zure appel heenrijden en een verse turbo erop. Dan heb je de komende jaren weer rust" voelt waarschijnlijk erg geruststellende ondanks de financiële aderlating.

Het feit dat de bus niet betrouwbaar is is erg frustrerend mocht ik afgelopen zomer in zuid Frankrijk ervaren. Bij het inhalen van een oude Renault Clio op de snelweg helling op schoot de motor in noodloop toen ik er praktisch voorbij was.....dus er weer achter aansluiten en naar rechts tussen de vrachtwagens

Misschien weet jij of speciaal gereedschap nodig is en of je er ook van onderaf aan moet werken bij het vervangen van de turbo?
Ik laat in ieder geval op dit forum weten hoe het gaat aflopen met mijn turbo problemen, jammer genoeg mis ik regelmatig de afloop van een topic wat nou juist het leerzame is van een forum als dit... Dus laat het weten ook als de afloop in mineur is geëindigd

Wordt vervolgd...
Arjan
Laatst gewijzigd door kroonhome op 26 jan 2025, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
- Multivan Generation
- Berichten: 34355
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Ik heet dan wel geen Erdem, maar zie hier om een indruk te krijgen van de werkzaamheden..kroonhome schreef: 26 jan 2025, 11:45
Misschien weet jij of speciaal gereedschap nodig is en of je er ook van onderaf aan moet werken bij het vervangen van de turbo?
http://www.eldiape.com/tuning20/tuning20.htm
Het werkt prettiger om de downpijp te verwijderen, want dan heb je meer ruimte. De turbo zelf kun je vanaf boven verwijderen. Je moet dan wel om een bochtje werken.
Maak dan meteen ook van de gelegenheid gebruik om het inlaatspruitstuk te reinigen en te voorzien van een nieuwe pakking bij terugplaatsen. Dan heb je ook meer sleutel ruimte.
Groetjes en succes
Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Voordeel bij een 151pk is het flexibele gedeelte op de downpijp. Ik laat hem wel zitten, schuif hem alleen aan de kant.
Speciaal gereedschap is niet nodig. Wel van belang is om na montage van de turbo olie te vullen in de in de turbo! Via de aanvoerzijde kan dat, deze zit bovenop.
Speciaal gereedschap is niet nodig. Wel van belang is om na montage van de turbo olie te vullen in de in de turbo! Via de aanvoerzijde kan dat, deze zit bovenop.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
@ Peter:
Bedankt voor je reactie, ik laat het inlaatspruitstuk waarschijnlijk zitten omdat ik deze jaren terug al een keer heb schoongemaakt en toen de verbinding uitlaatspruitstuk naar de EGR klep tweezijdig heb afgesloten.
@ Erdem:
Bedankt voor de tip wat de olie voor de turbo betreft, ik zag dat bij het montage setje voor bij de nieuwe turbo een spuitje met olie zat plus handleiding voor montage.
Ergens volgende maand wanneer het weer wat beter (warmer) is ga ik samen met mijn zoon een andere turbo plaatsen, inmiddels genoeg vertrouwen en spaargeld verzameld om de klus te klaren.
Bedankt voor het meedenken
Arjan
Bedankt voor je reactie, ik laat het inlaatspruitstuk waarschijnlijk zitten omdat ik deze jaren terug al een keer heb schoongemaakt en toen de verbinding uitlaatspruitstuk naar de EGR klep tweezijdig heb afgesloten.
@ Erdem:
Bedankt voor de tip wat de olie voor de turbo betreft, ik zag dat bij het montage setje voor bij de nieuwe turbo een spuitje met olie zat plus handleiding voor montage.
Ergens volgende maand wanneer het weer wat beter (warmer) is ga ik samen met mijn zoon een andere turbo plaatsen, inmiddels genoeg vertrouwen en spaargeld verzameld om de klus te klaren.

Bedankt voor het meedenken

Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Re: T4 AXG noodloop "lage turbodruk"
Beste allemaal,
Inmiddels heb ik de nieuwe turbolader in huis en wordt het tijd voor het vervangen van de oude...
Hiervoor heb ik een nieuw item aangemaakt onder T4 Projecten:
viewtopic.php?p=528745#p528745
Waarschijnlijk volgende week donderdag gaat het gebeuren......
Groetjes,
Arjan
Inmiddels heb ik de nieuwe turbolader in huis en wordt het tijd voor het vervangen van de oude...
Hiervoor heb ik een nieuw item aangemaakt onder T4 Projecten:
viewtopic.php?p=528745#p528745
Waarschijnlijk volgende week donderdag gaat het gebeuren......

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)