Beste weetjewellers,
Bij deze ben ik weer terug, heb hier al wat postings staan onder toen de naam remoteJets maar dat is nu aangepast naar Berto T5 door Henk (mijn dank daarvoor).
Ergens in Mei 2016 was ik op zoek naar een bestelbus voor mijn bedrijfje, die toen ook gevonden in juni en een T4 2.5TDi opgehaald in Rotterdam.
Midden 2018 nog een keer de motor vervangen en daarna vrolijk rond gescheurd ermee.
In April 2021 m`n T4 na 5 jaar en 100.000km (toen 395k op de teller) moeten wegdoen ivm best hoge kosten voor de APK.
Maar niet lang getreurd en een T5 met 1.9ltr TDi aangeschaft als vervanger.
En toen stopte het hier eigenlijk, voornamelijk vanwege drukt met de beurzen en shows, niet met de bus daar heb ik tot begin 2023 probleemloos mee rond gereden dus was er ook niet echt de noodzaak om hier wat te schrijven/vragen.
Het stopte echt met de bus T5 half 2023, ik ben toen gestopt met m`n bedrijfje en de T5 stond op het bedrijf, toen dus ook de T5 weg moeten doen met pijn in m`n hart maar ja je moet wat.
Maar nu ben ik weer 'terug', heb nog geen T5 maar we zijn zoekende naar een camper.
Ik zeg wij omdat de vrouw en ik (+2 kids) een T5 camper willen aanschaffen.
Deze camper zal voor mij ook woon/werkverkeer betekenen, naar vliegshows met de modellen en voor ons de vakanties.
Waarom dan een camper?
Omdat wij sinds een paar jaar een bootje hebben en deze graag af en toe mee willen nemen op vakantie naar de Middellandse zee.
We hebben een caravan die we voor de vakanties gebruikten maar voor vorig jaar hadden we een grote tent gekocht omdat we de boot meenamen op vakantie.
Die boot was een groot succes, de tent iets minder, de tent en dat tentleven zelf niet maar het slapen was een minder succes vooral voor de vrouw die wil dan toch wat luxe.
Dus is het idee van een camper aanschaf ontstaan, lekker slapen en de boot mee.
Wij zijn momenteel wat aan het rondkijken we hebben geen haast hoeft ook niet direct voor deze vakantie want die is al gepland met de caravan.
Wle wat 'eisen':
- 2/3 zits bank achterin welke neerklapbaar is voor het bed,
- rond de 200.000 km op de teller,
- 2005 of nieuwer,
- slaaphefdak voor de dochter (die slaapt ook liever luxe),
- L2 (als is die voor parkeergarages misschien ook wel weer net te lang),
- ..............................
Er 1 zelf ombouwen is ook nog een optie, heb er wel 1 op het oog met 6 personen op het kenteken door de langsbank die gemonteerd is.
Maar dat is een bestel versie die is omgebouwd.
Geen idee of daar legaal een bank in gemonteerd mag worden?
Zitten daar op dezelfde punten de bevestigingsgaten zodat aan de onderzijde de verstevigingen aangebracht kunnen worden??
Zit ook een gewoon hefdak op maar daar zou ik een hefdak op kunnen plaatsen.
Dus dat is ook nog een optie dan kan ik hem inwendig maken zoals wij willen.
Nou ja, genoeg om te bekijken en te bedenken.
En hier weer genoeg in te lezen, camper versie is toch weer even anders dan een gewone busversie.
Grt,
Berto.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Herintreder
Re: Herintreder
Welkom terug Berto.Berto T5 schreef: 24 apr 2025, 12:46 - 2/3 zits bank achterin welke neerklapbaar is voor het bed,
- slaaphefdak voor de dochter (die slaapt ook liever luxe),
Even nieuwsgierig: een bank neerklappen als bed, daar kunnen echt niet meer dan 2 personen op. Dochter luxe in het hefdak. Waar slaapt dan dat tweede kind? Of zet je de camper in de hoteltuin en slaapt vrouwlief luxe in een hotelbed?

T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Thanks.
Haha, die 2de mag in z`n eigen tent slapen zolang die nog mee gaat
Haha, die 2de mag in z`n eigen tent slapen zolang die nog mee gaat

Zo heel luxe slaapt een standaard hefdakbed niet hoor. Tenzij je er een topper op doet of (bij een California) de lattenbodem vervangt door veerschotels, dan begint het ergens op te lijken.
Als je beneden een driezitsbank wilt, én een breed bed, zou je eens kunnen kijken naar een Multivan of een California Beach. Deze banken zijn over de volle breedte, zitten goed, maar slapen zonder extra matras is geen goed idee. Dan moet je dus wel een (vouwbaar) matras meenemen, wat weer ruimte inneemt.
Als je beneden een driezitsbank wilt, én een breed bed, zou je eens kunnen kijken naar een Multivan of een California Beach. Deze banken zijn over de volle breedte, zitten goed, maar slapen zonder extra matras is geen goed idee. Dan moet je dus wel een (vouwbaar) matras meenemen, wat weer ruimte inneemt.
Laatst gewijzigd door MarkV op 24 apr 2025, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- krekwakwol
Hallo Berto, welkom terug op WjW.
En succes met je zoektocht naar de juiste oplossing voor jullie.
En succes met je zoektocht naar de juiste oplossing voor jullie.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Dank jullie wel.
Hebben wel een mogelijke kandidaat gezien.
Een lange T5, 1.9/85pk, 228k op de teller, 3 zits achterbank, daarachter een dwarsbank/bed.
Het bed van bijna 2mtr lang kan dus blijven liggen tijdens het rijden en kan worden voorzien van een 'normaal' matras.
Veel opslagruimte onder het bed wat niet in de weg ligt.
Op locatie kan de 3 zitsbank er eenvoudig uit om ruitme binnen te hebben.
Wel voorzien van een pop-up dak dus dat zou vervangen moeten worden voor een slaaphefdak.
Hebben wel een mogelijke kandidaat gezien.
Een lange T5, 1.9/85pk, 228k op de teller, 3 zits achterbank, daarachter een dwarsbank/bed.
Het bed van bijna 2mtr lang kan dus blijven liggen tijdens het rijden en kan worden voorzien van een 'normaal' matras.
Veel opslagruimte onder het bed wat niet in de weg ligt.
Op locatie kan de 3 zitsbank er eenvoudig uit om ruitme binnen te hebben.
Wel voorzien van een pop-up dak dus dat zou vervangen moeten worden voor een slaaphefdak.
Als die 3-zitsbank zo eenvoudig te verwijderen is, zijn deze zitplaatsen dan wel goedgekeurd om te gebruiken tijdens de rit?
En veel opslagruimte onder het bed. Heb je dan ook nog afsluitbare bergruimte om te voldoen aan de inrichtingseisen voor het kwarttarief of is deze opslagruimte afsluitbaar en van binnenuit bereikbaar?
En veel opslagruimte onder het bed. Heb je dan ook nog afsluitbare bergruimte om te voldoen aan de inrichtingseisen voor het kwarttarief of is deze opslagruimte afsluitbaar en van binnenuit bereikbaar?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV