De bus heeft in de afgelopen weken een - niet helemaal geplande - open hart operatie gekregen nadat de koppeling niet meer functioneerde.
Versnellingsbak is gereviseerd, 2 massa vliegwiel vervangen, want daar zat speling op en uiteraard de drukgroep en koppeling vernieuwd.
De keerringen bleken al een tijdlang te lekken, heel langzaam... dus viel niet echt op. Maar dit heeft al wel een tijdje gesluimerd.
Er zat zelfs vijzel in de olie, dus 't was echt nodig om dit goed aan te pakken.
Na uitvoering van de reparatie anderhalve week mee gereden en toen raakte de aandrijfas tijdens het rijden los. Noodgedwongen op de A12 vluchtstrook geparkeerd en daar door de auto ambulance opgepikt. Er bleken wat borgboutjes versleten, die dus weer losgekomen waren na reparatie. Garage heeft dit overigens netjes onder service opgelost en nu rijdt het weer soepel.
Volgende stap: chassis en holle ruimtes tectyleren.
Chiptuning staat ook nog op m'n wensenlijstje.
Edit: te vroeg gejuicht...
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Chris met T4 California 2002
Re: Chris met T4 California 2002 | open hart operatie
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002
Re: Chris met T4 California 2002
Inmiddels na de vorige updates weer twee jaar verder. Vrij probleemloos - kapotte dynamo en ontluikende roest niet meegerekend.
Deze week bij Ismet in Vijfhuizen een roetkatvervanger laten monteren, APK, fuseekogels en distributiewissel laten doen.
Ook een roestbeoordeling en plan van aanpak voor laswerk voor dit najaar gemaakt. De bekende plekken zijn aan de beurt: instapbakken, dorpel, rondom de voorruit en de voorschermen.
Volgens Ismet staat de basis er verder goed bij.
De vervanger van de roetkat heeft helaas het probleem dat af en toe op de snelweg, bij hogere snelheden en toerentallen, het vermogen wegvalt niet opgelost.
Daarom vandaag op basis van de beschikbare info over de werking van de wastegate op dit forum eerst de vacuumslangen gecontroleerd. Voordat ik het wist stond ik met twee losse slangetjes in m'n handen omdat de uiteinden gescheurd en verdroogd waren.
Deze gedeelten eraf gesneden en na wat gepruts de - nu iets te korte - slangetjes weer geplaatst.
De bus trekt nu als nooit te voren, in 1 rechte lijn door naar de 4000 toeren, dus wel duidelijk dat de slangetjes het probleem veroorzaakten.
Binnenkort allemaal maar even vervangen om het echt goed te krijgen.
Verder deze meivakantie ook optimaal gebruik gemaakt van de VW fietsendrager, via forumlid Jasper verkregen en de slimme kastdeur annex tafel via forumlid Charles. Kleine zaken die het camperleven toch weer iets makkelijker maken.
Op de wensenlijst staat verder nog het vervangen van een aandrijfas (met ABS), het twee jaar geleden gemonteerde sloopexemplaar blijft toch teveel trillen. Ismet belt me zodra er een sloop exemplaar binnenkomt, hij raadt imitatie af en 't heeft ook geen haast.
Deze week bij Ismet in Vijfhuizen een roetkatvervanger laten monteren, APK, fuseekogels en distributiewissel laten doen.
Ook een roestbeoordeling en plan van aanpak voor laswerk voor dit najaar gemaakt. De bekende plekken zijn aan de beurt: instapbakken, dorpel, rondom de voorruit en de voorschermen.
Volgens Ismet staat de basis er verder goed bij.
De vervanger van de roetkat heeft helaas het probleem dat af en toe op de snelweg, bij hogere snelheden en toerentallen, het vermogen wegvalt niet opgelost.
Daarom vandaag op basis van de beschikbare info over de werking van de wastegate op dit forum eerst de vacuumslangen gecontroleerd. Voordat ik het wist stond ik met twee losse slangetjes in m'n handen omdat de uiteinden gescheurd en verdroogd waren.
Deze gedeelten eraf gesneden en na wat gepruts de - nu iets te korte - slangetjes weer geplaatst.
De bus trekt nu als nooit te voren, in 1 rechte lijn door naar de 4000 toeren, dus wel duidelijk dat de slangetjes het probleem veroorzaakten.
Binnenkort allemaal maar even vervangen om het echt goed te krijgen.
Verder deze meivakantie ook optimaal gebruik gemaakt van de VW fietsendrager, via forumlid Jasper verkregen en de slimme kastdeur annex tafel via forumlid Charles. Kleine zaken die het camperleven toch weer iets makkelijker maken.
Op de wensenlijst staat verder nog het vervangen van een aandrijfas (met ABS), het twee jaar geleden gemonteerde sloopexemplaar blijft toch teveel trillen. Ismet belt me zodra er een sloop exemplaar binnenkomt, hij raadt imitatie af en 't heeft ook geen haast.
Groet, Chris
T4 California Coach 2002
T4 California Coach 2002