Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

extra dieseltank inbouwen

vragen over de T4
ArnoVermeer

extra dieseltank inbouwen

Bericht door ArnoVermeer »

Heeft iemand ooit een extra dieseltank ingebouwd in een T4 syncro (2003). Ik zat eraan te denken een extra tank in te bouwen op de plaats waar bij een niet syncro het reservewiel zit.
J vd Pal

Re: extra dieseltank inbouwen

Bericht door J vd Pal »

Het reserve wiel zit daar niet omdat die ruimte gebruikt wordt voor het achterste differentieel en de aandrijfassen. Past dus geen extra tank.
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Waarom zou je dat willen?
Actieradius van 1000km heb je toch zo..?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ArnoVermeer

J vd Pal schreef: 11 mei 2025, 15:40 Het reserve wiel zit daar niet omdat die ruimte gebruikt wordt voor het achterste differentieel en de aandrijfassen. Past dus geen extra tank.
Oke, ik dacht dat slechts een deel gebruikt werd door het differentieel. Zal er morgen nog eens onder kijken.
Maar misschien zijn er lezers met andere ideeen.
ArnoVermeer

Multivan Generation schreef: 11 mei 2025, 15:42 Waarom zou je dat willen?
Actieradius van 1000km heb je toch zo..?
Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar 1000 km haal ik volgens mij niet. 800-900 km max. Maar goed, voor het rondje rond de kerk is het inderdaad niet nodig, maar de wereld is groter dan dat.,
Hanz

Bericht door Hanz »

Waarom niet gewoon een jerrycan achterop? Lijkt mij heel veel minder werk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ArnoVermeer

Een jerrycan achterop mag in sommige landen niet. Bijv. in Duitsland. Maar zeker het overwegen waard.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

ArnoVermeer schreef: 11 mei 2025, 20:27 Een jerrycan achterop mag in sommige landen niet. Bijv. in Duitsland. Maar zeker het overwegen waard.
Dan doe je hem aan de binnenkant van de deur , wat niet weet wat niet deerd :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Lutra

Bericht door Lutra »

Een dieselrijder met range anxiety, dat lees je niet vaak.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Kire

Bericht door Kire »

Lutra schreef: 11 mei 2025, 23:29 Een dieselrijder met range anxiety, dat lees je niet vaak.
Och, als het maar 4x4 heeft, dan wil men dat. Een kennis met een LandRover Defender 110 die wil heel graag een extra doorlooptank in de achterste wielkast. Die dingen zijn te koop, maar prijzig en dat weerhoud hem.

Groet,

Erik.

p.s. Nu was ik vorig jaar in Schotland en wat noordelijker zijn de tankstations ook niet dik bezaaid, zodat ik met mijn T3 (benzine) ergens in de binnenlanden met een zo goed als lege tank stopte bij een benzinestation. Helaas hadden ze net de laatste benzine een uur daarvoor verkocht. En 2 dagen wachten op een tankauto om de voorraad weer aan te vullen. Dan wil je wel graag dat je extra brandstof bij je hebt. Een volgende pomp kon ik nu niet meer halen....
freek

Bericht door freek »

Met onze t4 syncro tdi 102pk ligt het verbruik rond de 1:11 gemiddeld. Met de 80 liter tank kom je dan op nog geen 900km max. De t5 2wd 174pk is aanmerkelijk zuiniger.
Ik zat laatst te denken over het plaatsen van een lpg dampgastank onder de t4. Dat zou aan de linkerkant achter de brandstoftank kunnen en daar zou je wellicht ook een extra dieseltank kunnen plaatsen. Qua hoogte is er plek zat. Rechts loopt de uitlaat en achter het dif en de aandrijfassen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
Hanz

Bericht door Hanz »

ArnoVermeer schreef: 11 mei 2025, 20:27 Een jerrycan achterop mag in sommige landen niet. Bijv. in Duitsland. Maar zeker het overwegen waard.
In Duitsland ken ik geen enkele streek waar een extra tank of jerrycan zinvol is. Daar is altijd wel tijdig een pomp te vinden.
En in delen van de wereld waar extra brandstof wel zinvol is, daar is een jerrycan echt niet verboden.
Ik vraag me af welk reisgebied je in gedachten hebt om een extra tank te overwegen.
Hanz

Bericht door Hanz »

Kire schreef: 12 mei 2025, 00:34
p.s. Nu was ik vorig jaar in Schotland en wat noordelijker zijn de tankstations ook niet dik bezaaid, zodat ik met mijn T3 (benzine) ergens in de binnenlanden met een zo goed als lege tank stopte bij een benzinestation. Helaas hadden ze net de laatste benzine een uur daarvoor verkocht. En 2 dagen wachten op een tankauto om de voorraad weer aan te vullen. Dan wil je wel graag dat je extra brandstof bij je hebt. Een volgende pomp kon ik nu niet meer halen....
In dat soort gebieden bij een (bijna) halfvolle tank bij de eerste gelegenheid weer voltanken. En desnoods niet afwachten of je een pomp tegenkomt maar actief eentje opzoeken.
Overigens wel een zeldzame samenloop van omstandigheden, een bijna lege tank en een pomp die net uitverkocht is. Voor zo'n zeldzame situatie een extra tank inbouwen is een slechte investering.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

De wereldreiziger die mijn bus nieuw gekocht had zweert erbij alles in je bus te vervoeren. Alles wat buiten de bus hangt wordt gejat

Verder kan je elke geschikte loze ruimte gebruiken voor iets in te bouwen. Moet je maken en met geluk kan je wat vinden dat er voor bedacht is. Opletten dat bij keuze van tank dat deze geschikt is. Er worden meer watertanks aangeboden dan brandstof tanks.
Groet, Ronald
websurfer

Bericht door websurfer »

Ik hateer altijd de stelregel
A) Tank tussen half vol en kwart => nadenken waar en wanneer je kan tanken.
B) Tank op kwart dan eerste mogelijkheid gebruiken om te tanken (al bedacht bij A waar ongeveer)

dan kom je nooit leeg te staan !
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 340 dkm
Plaats reactie