Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dynamo en accu start probleem

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Shomberg

dynamo en accu start probleem

Bericht door Shomberg »

Toen ik laatst de bus wilde starten was de accu te zwak. uiteindelijk met start kabel aan de praat gekregen. Vervolgens heb ik hiermee 400 km gereden. Met tussendoor pauzes, ik merkte dat hij steeds toch net moeite had met starten. Toen ik thuis was kreeg ik hem uiteindelijk niet meer gestart. Ik zou verwachte dat de dynamo hem toch wel bij had kunnen laden dus ben gaan zoeken in de motorruimte. De huishoudaccu wordt wel bijgeladen dus ik zou zeggen dat de dynamo werkt

Het blauwe draadje aan de dynamo zit los zoals hieronder op de foto.
WhatsApp Image 2025-05-19 at 14.46.56_908cce4f.jpg
Ik heb de accu met de acculader opgeladen en ik vond dat hij snel klaar was met opladen. vervolgens de accu gemeten met een simpele volt meter en de accu gaf 13.4 volt. toen we hem startte trok hij snel weer leeg naar rond de 10-11 volt.

Ik heb ook de accu gemeten toen hij uitstond en de lampen aangezet. ook hier ging de volt meter snel naar beneden. Ik heb een vermoeden dat de accu erg slecht is

vervolgens met wat toeren maken gaf de volt meter 14.3 volt aan wat zou moeten wijze op dat de dynamo het gewoon doet.
ik heb in een ander forum hier gevonden dat de accu misschien wat klein was. Er zit nu een dynac 74 ah met 680 a startvermogen.

ik vraag me af waarvoor het blauwe draadje dient en ik verwacht dat ik een nieuwe accu nodig heb. tenzij iemand mij kan vertellen of het ook iets anders kan zijn.
Kire

Re: dynamo en accu start probleem

Bericht door Kire »

Blauwe draadje is misschien voor de toerenteller (W+) of voor het laadlampje?
Maar als de accu 'zo' weer leeg is dan ben je vermoedelijk aan een nieuwe toe.

Groet,

Erik.
Multivan Generation
Contacteer:

Re: dynamo en accu start probleem

Bericht door Multivan Generation »

Blauwe draadje is, vermoed ik, voor het D+ - signaal
Het kan ook voor het W-contact zijn om toerental signaal naar klokkenwinkel te geven.
Beetje afhankelijk van welke motor en bouwjaar
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie