Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderstel

vragen over de T4
Plaats reactie
Bobdecamper

Onderstel

Bericht door Bobdecamper »

Heee allemaal!

Ik ben een klein jaartje geleden naar Zweden verhuisd, maar mijn bus heeft het nogal zwaar met de conditie van de wegen hier in Zweden. :driveT5

Vorige maand is de weg waar ik aan woon bestempeld als de slechtste weg van de provincie, en dat kan ik zeker bevestigen. :huilen De gaten zijn zo groot als een wiel, en door de vorst zitten er soms ook complete bergen in de weg, van de 1 op andere dag. Ook rij ik denk ik ongeveer de helft van mijn kilometers over gravel wegen.

Super mooi qua landschap, maar een hel voor mijn bus.

Voordat ik verhuisd ben heb ik de motor en onderstel gereviseerd. (Nieuwe lagers, bussen, remmen en een vers poedercoat laagje) Na 20.000 km heb ik de onderste draagarm bussen al moeten vervangen omdat er gigantisch veel speling op zat. Nu, weer 20.000 km verder, hebben ze alweer gigantisch veel speling en moeten ze alweer vervangen worden.

Ook zijn mijn achterveren een paar ringen gekrompen. Dus ook de veren moeten vervangen worden. Aangezien de dempers nog origineel zijn, denk ik er ook aan die maar eens te gaan vervangen.

Hebben jullie tips welke veren/dempers goed zijn voor de wat ruigere wegen? En nog tips voor wat voor bussen in de draagarmen het wat langer volhouden?

Ik hoop nog flink wat kilometers te maken met mijn bus, maar in de huidige staat is het rijcomfort niet echt fantastisch.. :bonk
Kire

Re: Onderstel

Bericht door Kire »

Met betrekking tot Land Rover Defenders, daar is van alles voor te koop op het gebied van schroefveren en 'rubber' bussen.
Het schijnt dat polyurethaan bussen het langer vol houden dan originele rubber bussen. Een nadeel is e.e.a. wordt veel te stug. Daarom monteer ik gewone originele rubberen bussen bij mijn Defender(s). Die auto's zijn natuurlijk wat beter geschikt voor slechte wegen.
Als ik bij Boelm.nl kijk is er voor de T4 ook wel iets te koop in de vorm van polyurethaan bussen en andere zwaardere veren.
Onder mijn T3 heb ik nieuwe schokdempers gemonteerd na een "verkeersdrempel"vakantie in Frankrijk :nuts . Koni schokdempers, die zijn goed. Onder mijn Defender 300Tdi doen de (nastelbare) Heavy Duty Koni schokdempers het uitstekend, zodat ik ook (nastelbare) Koni's onder mijn T3 heb gezet. Dempt beter, maar zijn een fractie stugger dan de originele VW schokdempers. Alles gewoon uit de doos gemonteerd (niks af/nagesteld).
Gasgevulde heavy duty Bilstein (B6) schokdempers heb ik onder mijn Td5 gemonteerd (die kwam een cm uit de veren omhoog).

Groet,

Erik

p.s. Reiger Suspension uit Hengelo maakt e.e.a. op maat.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Als je er nog de originele schokdempers onder hebt , dan zullen die ondertussen wel al lang hun beste tijd gehad hebben .

Voor nieuwe schokdempers kan ik je de Sachs HD (dus de heavy duty "dikke" versie )aanraden. Die kunnen slechtere wegen goed aan , hebben een goede schokdemping en gaan ook lang mee. Deze schokdempers vind je aan een mooie prijs via Ebay.de
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart

Bericht door busbart »

Pascal-141 schreef: 02 jun 2025, 21:47 Als je er nog de originele schokdempers onder hebt , dan zullen die ondertussen wel al lang hun beste tijd gehad hebben .

Voor nieuwe schokdempers kan ik je de Sachs HD (dus de heavy duty "dikke" versie )aanraden. Die kunnen slechtere wegen goed aan , hebben een goede schokdemping en gaan ook lang mee. Deze schokdempers vind je aan een mooie prijs via Ebay.de

Ja, dat is zeker een aanrader, die heb ik ook gemonteerd op jouw advies en ben goed tevreden.
Groet, Bart
busbart

Bericht door busbart »

`Bob,
Ik denk dat jij eens op "schlecht wege pakket" voor jouw bus zou moeten zoeken, is een af fabriek package voor bussen die in jouw omstandigheden zouden moeten gaan rijden.

verder hebben veel rallyauto's van die witte nylonplaatjes onder de draagarmen om de schokdempers tegen steenslag te beschermen.

Poedercoaten is naar mijn idee een slechte behandeling, waarom; omdat steenslag een punt of een scheurtje veroorzaakt in de coating en daarna begint vocht daaronder een spinnewebvormig roest te veroorzaken.
mijn idee is dat je je onderdelen beter in een goed verfsysteem zet, en daar dan eventueel een elastische onderbodem bescherming overheen.

Verf is makkelijker te repareren na een beschadiging of roestvorming.

en verder? kijk eens bij lokale autoliefhebbers / fora wat hun voor maatregelen treffen om met deze situatie om te gaan?

Veel wijsheid/succes gewenst.
Groet, Bart
Bobdecamper

busbart schreef: 10 jun 2025, 15:10
Pascal-141 schreef: 02 jun 2025, 21:47 Als je er nog de originele schokdempers onder hebt , dan zullen die ondertussen wel al lang hun beste tijd gehad hebben .

Ja, dat is zeker een aanrader, die heb ik ook gemonteerd op jouw advies en ben goed tevreden.
Waar heb jij die gevonden? Op ebay.de kan ik de HD variant niet vinden helaas. (De veren, de dempers ondertussen wel)
busbart

Bericht door busbart »

Ik had ze wel via de ebay.de vandaan, maar dat is alweer even geleden.
Groet, Bart
Pascal-141

Bobdecamper schreef: 11 jun 2025, 16:46

Waar heb jij die gevonden? Op ebay.de kan ik de HD variant niet vinden helaas. (De veren, de dempers ondertussen wel)
De Sachs HD schokdempers zijn makkelijk verkrijgbaar op Ebay.de , ik heb een week of 3 geleden nog 2 sets besteld .
Achterveren zijn ook wel te vinden , in verschillende varianten .
My current cars:
Bobdecamper

Pascal-141 schreef: 11 jun 2025, 21:56
Bobdecamper schreef: 11 jun 2025, 16:46

De Sachs HD schokdempers zijn makkelijk verkrijgbaar op Ebay.de , ik heb een week of 3 geleden nog 2 sets besteld .
Achterveren zijn ook wel te vinden , in verschillende varianten .
Ik heb ze ook gevonden op autoonderdelen24, maar ik krijg net bericht dat deze niet passen op mijn T4?

https://www.auto-onderdelen24.nl/search ... +819+SACHS

Dit zou de goeie moeten zijn toch?
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Bobdecamper schreef: 12 jun 2025, 10:40
Ik heb ze ook gevonden op autoonderdelen24, maar ik krijg net bericht dat deze niet passen op mijn T4?

https://www.auto-onderdelen24.nl/search ... +819+SACHS

Dit zou de goeie moeten zijn toch?
Ja, zijn de juiste
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bobdecamper

Aaah super, bedankt voor je reactie!

Ik heb deze veren erbij besteld; https://www.auto-onderdelen24.nl/sachs/1232338

Dit zouden de versterkte uitvoering moeten zijn volgens mij.

Weten jullie toevallig ook waar ik de onderdeelnummers 2a en 2B kan vinden?

https://webautocats.com/etka/volkswagen/tr/230/511000/

Sorry voor alle vragen, maar heel erg bedankt voor jullie antwoorden! :jumpklap
Pascal-141

My current cars:
Plaats reactie