Hallo, ik kan nergens vinden waar precies het diamanten ringetje hoort te zitten als je de distributie vervangt op een 2002 ACV motor?
de ene bron zegt op de krukasstomp, en een andere zegt tussen het tandwiel van de distributieriem, en de swingungsdampfer oftewel riemschijf multiriem.
wie kan mij vertellen waar dat ringetje werkelijk hoort te zitten?
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Distributiewissel 2002 ACV diamanten ringetje
Distributiewissel 2002 ACV diamanten ringetje
Groet, Bart
-
T4Twin0182
Re: Distributiewissel 2002 ACV diamanten ringetje
Diamantschijfje hoort tussen krukastandwiel en krukaspoelie
Laatst gewijzigd door T4Twin0182 op 10 jun 2025, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
wat bedoel jij nu met krukas poelie?
die voor de getande distributieriem, of die voor de multisnaar (die ook de dynamo aandrijft?)
en als het de multisnaar poelie is zie ik niet helemaal het doel van dat diamanten ringetje, namelijk omdat op de krukasbout een dikke ring zit, die los van de kop van de bout is: dan zou de multisnaar poelie nog los kunnen draaien t.o.v. de krukasbout (doordat de dikke ring los zit) en heeft dat diamanten ringetje geen effect. Toch?
die voor de getande distributieriem, of die voor de multisnaar (die ook de dynamo aandrijft?)
en als het de multisnaar poelie is zie ik niet helemaal het doel van dat diamanten ringetje, namelijk omdat op de krukasbout een dikke ring zit, die los van de kop van de bout is: dan zou de multisnaar poelie nog los kunnen draaien t.o.v. de krukasbout (doordat de dikke ring los zit) en heeft dat diamanten ringetje geen effect. Toch?
Groet, Bart
-
T4Twin0182
De krukaspoellie is de grote ronde poelie met trillingsdemper die vastgeschroefd zit aan je krukastandwiel. Deze drijft je multiriem aan. Je leg het diamantschijfje IN het krukastandwiel en dan de krukaspoelie erop en vervolgens de 4 kleine inbusbouten en de grote centrale bout in het midden.
Let op, krukaspoelie kan er maar op 1 manier op.
Let op, krukaspoelie kan er maar op 1 manier op.
Ok, eigenlijk bedoelen we dan toch hetzelfde.
"tussen het tandwiel van de distributieriem, en de swingungsdampfer oftewel riemschijf multiriem."
bedankt.
"tussen het tandwiel van de distributieriem, en de swingungsdampfer oftewel riemschijf multiriem."
bedankt.
Groet, Bart
Trillingsdemper van de krukas is de officiële benaming net als in het Duitsbusbart schreef: 11 jun 2025, 10:19 Ok, eigenlijk bedoelen we dan toch hetzelfde.
bedankt.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
als je de hele dag lang alles in 4 verschillende talen moet gebruiken, raak je wel eens de kluts kwijt

Groet, Bart
Volgens mij tussen de poelie/trillingdemper en krukas einde. Diamant ringetje heeft de diameter van de tap op de krukas.
Het onderste tandwiel voor de distributieriem zit met 4 boutjes achter op de poelie bevestigd (als je tegen de poelie aan kijkt)
De poelie/trillingdemper mag niet loslopen, vandaar het diamantschijfje en de dikke m16 rekbout met fijne draad als ik het me goed herinner.
Deze (rek)krukaspoeliebout moet ontzettend strak aangedraaid, iets van 160Nm en dan nog 180 graden (even uit het hoofd)
Dit lukt alleen met een tegenhouder op de poelie en en 1,5m lange sleutel met dop. Komt voor dat garages deze niet vast genoeg zetten en dat dan de boel los en kapot loopt.
Heb dit los gehad met een lekke pakking van de oliepomp, oude was van papier de nieuwe van metaal en daarna dicht.
Groet.
Het onderste tandwiel voor de distributieriem zit met 4 boutjes achter op de poelie bevestigd (als je tegen de poelie aan kijkt)
De poelie/trillingdemper mag niet loslopen, vandaar het diamantschijfje en de dikke m16 rekbout met fijne draad als ik het me goed herinner.
Deze (rek)krukaspoeliebout moet ontzettend strak aangedraaid, iets van 160Nm en dan nog 180 graden (even uit het hoofd)
Dit lukt alleen met een tegenhouder op de poelie en en 1,5m lange sleutel met dop. Komt voor dat garages deze niet vast genoeg zetten en dat dan de boel los en kapot loopt.
Heb dit los gehad met een lekke pakking van de oliepomp, oude was van papier de nieuwe van metaal en daarna dicht.
Groet.