Allereerst wil ik even zeggen dat ik met enige regelmaat en met veel plezier op dit forum zit rond te neuzen. Mooi hoeveel liefhebbers hier hun passie voor de busjes laten blijken
Ikzelf rij een t5 uit 2008, LWB, 1.9 TDI 62kw. Een slome slak, maar een fijne wagen.
Hoewel ik nooit enige motor problemen heb ondervonden, loop ik nu al bijna een jaar tegen een (terugkomend) start probleem aan. Ik ben geen kenner betreft de techniek, maar zal het zo goed mogelijk proberen te omschrijven.
Wat er (vooral op de wat koudere dagen, zeg 10 graden en daaronder) gebeurd is, dat hij weigert te starten bij de eerste poging. Altijd met een koude motor. Warme motor geen probleem.
Ik stap in mijn wagen, en zet de sleutel op contact. Doe de gordel om en stel de navi in. De standaard routine. Na 10 – 30 sec draai ik de sleutel om, om de bus te starten. De startmotor gaat draaien en probeert de motor te starten, maar dit lukt hem dan niet. Soms lijkt ie te zijn gestart maar valt ie meteen uit bij het los laten van de sleutel.
Maar soms lukt het starten hem uberhaupt niet, en blijft de toerentalwijzer hengelen bij de 0.
De startmotor blijft hikken en krijgt de motor niet draaiende. Ik draai de sleutel dan terug voor een tweede poging. Opnieuw proberen en wederom hikkende startmotor. Soms na enkele seconden lukt het dan eindelijk de motor draaiende te krijgen, maar soms zijn er 3 -4 start pogingen voor nodig.
Hij heeft me nog nooit in de steek gelaten, en start uit eindelijk altijd. Maar fijn is anders.
Soms helpt het (heb ik het idee) om het gaspedaal er bij in te drukken.
Ben er inmiddels 2x voor bij de garage geweest.
De eerste bijzondere constatering was dat de EGR klep open bleef staan. Deze is schoongemaakt en opnieuw ingeleerd.?
Bedrading, accu en dynamo waren ok.
Het probleem was een paar dagen weg, maar na een week helaas weer terug.
Wederom de bus bij de garage gebracht.
Ook de startmotor vervangen.
Probleem weer even verdwenen.
Toen ging ik op wintersport. De bus heeft een week stil gestaan in de sneeuw. Voor de terugrit, wilde ik hem starten met -10. Uiteraard had ik niet verwacht dat die heel makelijk zou gaan starten, maar hij was niet aan te krijgen. Ik denk na 5 minuten proberen hij een keer ging draaien.
En je raad het al, sinds dien is het probleem weer terug. Is toch niet te begrijpen
Ik heb enkele filmpjes van het probleem geupload op youtube.
Zie hier:
Ik hoop dat een van jullie kenners mij/ons hiermee kan helpen!
Heb nu een nieuwe afspraak staan met de garage. Wat zijn punten waar naar gekeken moet/kan worden?
Mvg Corne