Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remmen ontluchten / laag en hard pedaal

vragen over de T5
SyncRoon

Remmen ontluchten / laag en hard pedaal

Bericht door SyncRoon »

Hallo,

ik heb van de week rondom de remmen vervangen, schijven en blokken. Dikte schijven zat tegen slijtgrens. Blokken voor buitenzijde 50%, binnenzijde 2mm waarbij het ijzer op de slijtrand van de remschijf begon aan te lopen. Achter waren de blokken netjes binnen/buiten 50%.

Terugstellen van de zuigers gaf geen problemen. Montage nieuwe schijven en blokken ook niet. Remklauw voor komt netjes los na het remmen met speling L/R tussen blokken en remschijf. Handrem opnieuw gesteld etc. De onregelmatige slijtage kan ik niet helemaal plaatsen, denk dat dit kan komen vanwege het stevige remmen o.a. met zware aanhanger?

Met de oude remmen zat het pedaal wat dieper, normaal denk ik met versleten remmen. Na het vervangen zit het pedaal nog steeds diep. Daarbij is het nu ook zo dat bij 'pompen' het pedaal wel hoger komt maar heel hard aanvoelt.

Als ik met stilstaande motor het pedaal een paar keer indruk dat de vacuum weg is, de rem ingedrukt houd en dan start, dan voel je de bekrachtiger in werking komen. Pedaal zakt langzaam door. Ook als ik met draaiende motor de rem indruk voel je het pedaal langzaam doorzakken naar de bodem. Bij een tweede slag heb je gelijk een hard pedaal.

Ik heb de hoofdremcilinder vervangen om inwendige lekkage uit te sluiten. Maar probleem laag pedaal en hard pedaal na pompen blijft. Als ik VCDS op remdruk uitlees geeft hij in rust 0.44bar en bij 1e druk op pedaal 100+ bar. Zodra je pompt valt de druk op een hard pedaal terug naar ca 60 bar alsof je dan geen bekrachtiging hebt, hoe hard je ook probeert door te drukken. Na een korte periode de rem met rust te laten heb je terug laag pedaal met wel de volle remduk. Ook rijdend loggen gaf zelfde beeld. Bij 50km/u noodstop pedaal onderin, 100+bar en abs werking. Maar zelfde stop maken en pompend remmen max 60 bar en geen abs/blokkeren en natuurlijk veel langere remweg.

Ik heb het systeem met vcds ontlucht (ABS blok) en deze routine ondertussen ca. 3x herhaald. Daarnaast ook 4x conventioneel ontlucht maar probleem blijft. (met ontluchter op remvaatje tussen 1,5 en 2,5 bar)

[*]Nieuwe remmen netjes afgesteld zodat er geen 'speling' is voor aangrijpen van de blokken.
[*]Nieuwe hoofdremcilinder
[*]Ontlucht met VCDS op ABS unit + conventionele methode

Iemand een idee waarom het pedaal laag blijft gaan en er bij pompen een hard pedaal ontstaat?

Vacuumpomp of bekrachtiger? (geen foutmelding van te vinden, of meetwaardeblok in vcds?)
Groet, Ronald
SyncRoon

Re: Remmen ontluchten / laag en hard pedaal

Bericht door SyncRoon »

Vanmorgen heel het proces nog eens nagelopen.

2x abs ontlucht via vcds. voor achter, nog eens voor achter. Daarna alles nog 1x manueel ontlucht RA/LA/RV/LV

probleem zat hem grotendeels toch in lucht in het systeem. Ik heb 2 vaatjes met slangetje gebruikt om links en rechts tegelijk via VCDS te ontluchten. 1 vaatje heeft een melkwit siliconen slangetje en hier zie je geen microbelletjes in. Toevallig had ik nu het andere vaatje met helder pvc slangetje op de niet goed ontluchte zijde. Na 2x purge via VCDS kwam er schone heldere remolie uit, ook bij het manueel na ontluchten. Remmen doet die weer als voordien, hoewel bij hard remmen je toch nog wel diep gaat. Bij pompend remmen lijkt het dat je te weinig bekrachtiging hebt. De remdruk logt dan wel 100+ bar maar je drukt dan door je enkel of knie heen als je niet oppast..

Als je het pedaal pompt komt het pedaal ook langzaam terug, voor je gevoel kost het tijd voor je de volgende slag kan maken. Als ik de remmen controleer komen ze wel gelijk los zodra je het pedaal loslaat. Niet het beeld dat je remslangen van binnen 'dicht' zitten.

Als ik aan het T stuk in de vacuumleiding voor de terugslagklep van de booster de aftakking losmaak heb ik daar goed vacuum als ik mijn vinger erop hou. Bij 1e rem blijft het vacuum. Bij pompen valt het vacuum weg. Kan dat betekenen dat de vacuumpomp (net) te weinig werking heeft met tot gevolg dat bij pompend remmen er te weinig vacuum in de booster is?
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Test je met draaiende motor of alleen met contact aan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Draaiende motor stationair en verhoogd gas. Ook rijdend getest. euvel hetzelfde. Moet ff een vaccummeter lenen en bedenken of de tandempomp verdacht is. Morrelen aan leidingen geeft geen 'lek' op vacuum.
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Sommige modellen hebben soms een voorraad vaatje voor vacuüm.
Ik weet niet of jij dat helpt, anders zou dat ook een verdachte kunnen zijn. En anders inderdaad tandempomp reviseren.
Mijn broer had eens een revisie setje daarvoor bij Boelm gevonden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Heb een setje besteld voor revisie tandempomp. Ook gelijk een remlicht schakelaar, geeft daar intermittend storing op. Merk er verder niks van, cruisecontrol werkt gewoon.
Groet, Ronald
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Zojuist het vacuum gemeten en deze is na starten -1 bar. Is vrij vlot op -0.5 bar bar en zakt dan langzaam verder naar -1bar. Met 1e rempoging blijft er voldoende vacuum, maar bij 2e rempoging of pompen valt vacuum gelijk weg. Vacuum komt dan ook langzaam terug, kost een aantal tellen.

Wat ik ook nog ga nazien is de aansluiting rempedaal op de vacuumpot. Hier zou een mousse afdichting kunnen zitten waardoor normaal de atmosferische druk terug in/uit de bekrachtiger moet kunnen stromen. Als deze mousse vervuild is (filter werking) kan de werking gehinderd worden waardoor het pedaal trager terug komt.

Dat is voor over een paar dagen als het wat meer afgekoeld is.
Groet, Ronald
marrcel

Bericht door marrcel »

Ik vermoed ook invloed van de nieuwe mastercyl. Deze kunnen in de cyl wand kleine vacuum kanaaltjes hebben. Die kunnen met verse rempasta verstopt zitten of op de verkeerde plek.
Check type nr en maak deze nog eens schoon. Sterkte
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Zit nog te wachten op de levering van onderdelen voor de remmen. Al wel voor een ander probleem (mil-lampje) de uitlaatgasdruksensor vervangen. De oude zat vocht in de leiding en sensor aan de dunne aansluitzijde. Leiding terug doorgeblazen naar de DPF, nieuwe bosch sensor, fout reset en terug in orde. Uitlezen van de sensor geeft ook goede waarden en respons op gaspedaal. DPF 16% verzadigd een 66 gram carbon zegt de tool. Geen idee waar het vocht vandaan gekomen is. Condens? Ik rij wel eens tot de dorpels door water maar sta daar nooit in stil zo diep.
Groet, Ronald
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Joost mag weten hoe wat en waarom. Maar de vacuumpomp is wat mij betreft overleden.... De wand is helemaal ingelopen met diepe sleepsporen. Ook de vaantjes zijn helemaal gekrast. Misschien dat je het nog wat zou kunnen verbeteren met een flapperwiel of lamellenborstel maar dat is ook maar een noodgreep. Even zien of ik morgen nog een nieuwe tandempomp mee kan laten komen.
Bijlagen
20250711_084906.jpg
20250711_084927.jpg
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Goed dat je dit gecontrolleerd hebt :toppie

En ja, dat ziet er niet best/fris uit..
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Vanmorgen konden ze nog een pierburg tandempomp meegeven uit goes naar terneuzen. 2 tellen werk omwisselen en nog eens 10 minuten alles terug vast incl. Vervangen luchtfilter. Bus draait weer en zo eens testen als de diagnose is geüpdatet.

Luchtfilter is 1.5 jaar oud. Sensor op luchtfilterhuis stond net boven de 75%. En dit is maar wat er nu ingezogen wordt via de snorkel achterwaarts gericht. Daarvoor aanzuigen via de frontbalk had je heel het filter vol graszaad, naalden en stof/zand en dat na een paar maanden.....
Bijlagen
20250711_150317.jpg
20250711_150325.jpg
Groet, Ronald
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Opgelost.

Nieuwe tandenpomp maakt het verschil. Pedaal trapt normaal, ook bij pompen nu goede respons. Uitlezen geeft ook consistente waarden. Rempedaal schakelaar ook vervangen en de intermittent storing is nu weg en komt vooralsnog niet terug. Wat die eerst wel deed na het wissen. Ik heb verder niet naar het rubber/mousse aan de bediening naar de booster gekeken. Geluid klinkt goed nu daaronder en pedaal komt ook weer vlot terug.
Groet, Ronald
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Fijn dat het uiteindelijk met een nieuwe pomp weer goed werkt.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Nou wat werkt goed.... :bonk vanavond ging het gloeilampje knipperen en wat later ook motorstoring aan.

Heb nu opeens ook het mooooooh -geluid. Moet denk ik 3 sporen nakijken. Uitlezen geeft enkel lage waarde spanning sensoren. P0698

1# ik heb verkeerd remlichtschakelaar geplaatst. Bouwwijze wijkt af van de originele en nummer ook.
2# stekkers van inlaattraject welke ik gelost heb voor de werkzaamheden nog eens nazien en/of reinigen
3# met het herstel van vacuumpomp mogelijk ook andere aansturing op het N75 ventiel en daardoor een sluimerend euvel actueel geworden? Echter op laaddruk of N75 geen storingen gehad zover.

Ik heb nu dus het moooooh -geluid na uitzetten van de motor. Alsof een balg leegloopt. Ik heb paar duizend km geleden ook onder het rijden enkele malen een soort blow-off valve geluid gehad bij schakelmomenten, dus hoge toeren en van gas af en schakelen. Dat was tijdens en kort na de rit met injection/turbo cleaner. Kon je soms reproduceren door in 3e vanaf laag in toeren door te trekken en boven 3500rpm opeens gas los te laten. Maar dat doet die sinds die tankbeurt niet meer op deze manier.

Ene opgelost en het andere dient zich aan :jumpklap
Groet, Ronald
Plaats reactie