Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagt

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Hulp gevraagt

Bericht door Multivan Generation »

rottieroodmax schreef: 11 jul 2025, 18:05 Onze trots staat nu bij de VW dealer in Enkhuizen.
Waarom....
Slecht starten,zelfs na een uur rijden.

Dit kan te maken hebben met verschilllende zaken:
Wanneer is het brandstoffilter voor het laatst vervangen? dit kun je prima zelf doen
Neem dan ook meteen het aanzuiggedeelte op het brandstoffilter en het vorkje mee en vervang deze voor nieuwe onderdelen.
Tankelement waar een scheurtje in zit, waardoor de diesel terugloopt in de tank is ook goed mogelijk, dat kun je ook prima zelf vervangen en er staat aardig wat al over op het forum geschreven.
En wanneer is voor het laatst de riem van de brandstofpomp vervangen en de brandstofpomp timing gecontrolleerd?
Je spreekt over lekkage van de brandstofpomp. Waar lekt hij dan precies? Als dat bij het asje is, dan zijn daar revisie setjes voor en ook dat is op het forum al een paar keer beschreven. Gezien de leeftijd en kilometerstand kan het sowieso geen kwaad om een compressiemeting uit te laten voeren en om de verstuivers te laten reviseren

Uiteindelijk blijkt dat de bus vorig jaar goedgekeurd is met gevaarlijke dingen.

een APK is een momentopname, dus een test op dat moment. Werd het toen door de APK-keurmeester als voldoende beoordeeld en een eventuele steekproef heeft dit oordeel niet weerlegd, dan was het zo. Jammer maar helaas. Er kan in een jaar veel gebeuren bijvoorbeeld een paar maanden op nat gras parkeren

Bumperbalk gans verrot
voorbumperbalk T4 1992.jpg
Zie hierboven voor het onderdeelnummer.
Kost wellicht wat tijd om nog een mooi exemplaar te kunnen vinden. Staat er voor een onderdeelnummer een klein c'tje dan betekent dat, je het via classic parts van volkswagen kunt aanschaffen.

Brandstofpomp lekt diesel

zie het forum en plaats een foto. Als het langs het asje van de gashevel lekt dan is daar al een aantal keren over geschreven hier op het forum.

Reminrichting achter zit vast gerot

Als de vorige eigenaar een zeer rustige bestuurder was die bijna nooit remde en altijd leeg er mee gereden heeft, dan is het goed mogelijk. Ik kende iemand die iedere 2 jaar APK afkeur kreeg vanwege te verroestte remschijven achter, mede door wat ik net schreef. Heb je trommelremmen? Plaats eens wat foto's, dan kunnen we eens bekijken hoe en wat. Gezien de leeftijd kan het wellicht geen kwaad om de handremkabels te vernieuwen, de metalen remleidingen onder de auto kritisch te bekijken, en de achterremmen en remslangen te vernieuwen. Dat zijn gewoon vrij normale onderhoudskosten bij oudere auto's. Mocht je trommelremmen achter hebben, zet deze dan meteen in een roest werende lak, dan blijft het langer netjes. Mocht je toevallig trommels hebben, en om willen bouwen naar schijfremmen achter, dan heb je wel andere draagarmen nodig, dacht ik. Wil je die richting op, doe dan ook meteen alle rubbers vernieuwen die daarbij horen.

De monteur zei dat de brandstofpomp gereviseerd moet worden en dat het een duur dingetje gaat worden.

ik begrijp dat dat geen fijn bericht is, maar wellicht valt het mee?

Hij kon niet direct zeggen wat alles gaat kosten.

Maar we gaan zeker via de RDW de garage waar hij gekeurd in kennis stellen over het keuringsgedrag.

Wie weet waar ik heen kan gaan voor dit soort dingen.

Ik ben eigenlijk best wel verdrietig en ......tja
Dat je verdrietig bent of laten we schrijven geschrokken en teleurgesteld, dat kan ik mezelf voorstellen. Maar met bovenstaande gestructureerde aanpak kun je al een eind komen. Realistisch gezien rij je in een oude auto, en daar kan al heel veel mee gebeurd zijn. Je hebt daar toen bewust voor gekozen en wat voelde het toen fijn: viewtopic.php?t=72989 Dat er nu wake-up calls en een reality-check heeft plaatsgevonden en dat andere mensen daar op reageren, kan je verdrietig stemmen. In een vorig topic is garage Ismet al eens ter sprake gekomen, om daar eens langs te gaan. Sjaak biedt ook een fraaie camper aan hier op het forum: viewtopic.php?t=73136

succes met je aanpak en keuzes.
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie