Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Versnellingspook soms muurvast

vragen over de T4
Plaats reactie
bovis

Versnellingspook soms muurvast

Bericht door bovis »

Dag bussers,

Bij franse tolpoortjes nu 3x gehad dat versnellingspook muurvast lijkt te zitten als ik wil wegrijden.
Ik kom aan in zn vrij en wil daarna schakelen maar geen beweging in te krijgen. Na flink wrikken komt hij los en werkt alles weer prima (zonder speling).
Ik heb een bearlock maar dat is het niet denk ik.
De beruchte witte bolletjes ook niet lijkt me (want geen speling). Iemand tips?

Groet,
Boaz

VW T4 TDI 2000
Timy

Re: Versnellingspook soms muurvast

Bericht door Timy »

Ik weet niet hoe het bij de tdi zit maar de AAB kan je eenvoudig alle schakelstangen en bolletjes zien. Zou dat toch even nakijken als het net zo eenvoudig is als bij de AAB.

Ik had onlangs ook ineens raar schakelgedrag en toen bleek een dopje van de schakelstang een andere afslag genomen te hebben. Dus niet de losse bolletjes.
Hanz

Bericht door Hanz »

Als hij na het loswrikken weer soepel schakelt dan lijken mij de bolletjes niet de oorzaak. Maar het kan natuurlijk geen kwaad om daar even een blik op te werpen. Ik zou het eerder zoeken in het mechanisme aan de onderkant van de versnellingspook. Trek de rubber hoes er eens van af en kijk of daar iets los zit of geblokkeerd wordt door iets. Doet de koppeling het nog wel goed onder alle omstandigheden?
Voor meer informatie over het schakelmechanisme kan je hier kijken https://www.t4-wiki.de/wiki/Schaltbet%C3%A4tigung
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
goldensax

Bericht door goldensax »

Dit probleem had ik ook een tijd geleden. Bak Muurvast op de meest lullige plekken. 2 x weg gesleept en 2 x kwam er iemand anders achter het stuur die zonder moeite kon schakelen! Heel frustrerend. Uiteindelijk maar in Rotterdam een gereviseerde bak eronder laten zetten, probleem weg. 1000 euro lichter.
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
busbart

Bericht door busbart »

Misschien de bolletjes (en de rest van het systeem) smeren?
als die droog zijn is er veel wrijving en gaat de pook moeilijk tot niet.
Groet, Bart
Hanz

Bericht door Hanz »

Was het probleem plotseling vanuit het niets voor het eerst bij de tolpoortjes of ging het schakelen al langer steeds moeizamer en minder soepel?
Probleem met de schakelbolletjes ontstaat meestal ineens op het moment dat een bolletje los schiet of breekt. En de pook zit dan niet muurvast maar beweegt juist heel los.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie