Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olielampje

vragen over de T4
Plaats reactie
RoadrunnerT4

Olielampje

Bericht door RoadrunnerT4 »

Hallo medeforummers,
Ik ben vrij nieuw hier, heb enkele maanden geleden me een T4 Westfalia aangeschaft.
Naar mijn mening een nette, goed onderhouden wagen. Maar zoals altijd na enig binnenstebuiten keren ( wat bij de aankoop natuurlijk niet kan 😌 ) Toch wat dingetjes ontdekt en aangepast.
Ik heb echter een vraag:
Hoort het oliedruklampje bij ‘contact aan’ gewoon te branden?
Want bij mij knippert ie 1x en is dan al uit voordat de motor loopt.
Ik heb via dit forum inmiddels begrepen dat er problemen kunnen zijn met solderingen op de print v/h Dashboard.
Mijn dynamo-lampje deed t nl ook niet en dit heb ik met de soldeerbout inmiddels verholpen.

Groet van Rob & Roadrunner 🚐 :T44EVER
Rob & Roadrunner T4 Westfalia ‘92
Ga reizen 🚐 voor je sterft anders reist diegene die van je erft.
chv

Re: Olielampje

Bericht door chv »

Dat ie bij het aanzetten van je contact gaat branden, hoort zo. Dan weet je dat het lampje nog werkt.
Dat ie daarna uitgaat, is ook een goed teken. Dat betekent dat de oliedruk voldoende is.
Als het lampje zou blijven branden, terwijl je motor loopt, heb je een probleem, want dat betekent dat je oliedruk te laag is.
Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
RoadrunnerT4

chv schreef: 22 jul 2025, 11:59 Dat ie bij het aanzetten van je contact gaat branden, hoort zo. Dan weet je dat het lampje nog werkt.
Dat ie daarna uitgaat, is ook een goed teken. Dat betekent dat de oliedruk voldoende is.
Als het lampje zou blijven branden, terwijl je motor loopt, heb je een probleem, want dat betekent dat je oliedruk te laag is.
Of heb ik je vraag verkeerd begrepen?
Je hebt m’n vraag verkeerd begrepen denk ik.
Bij “contact aan” brandt ie 1 sec. en gaat dan al uit, dus al voordat ik de motor start.
Uiteraard moet ie bij lopende motor sowieso uitgaan.
chv

Bericht door chv »

Het is heel simpel:
Het lampje werkt (want gaat branden) en je oliedruk is voldoende (want gaat uit).
Meer smaken zijn er niet.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SCA hefdak
Hanz

Bericht door Hanz »

Het lampje moet uitgaan als er genoeg oliedruk is. Als de motor niet loopt is er geen oliedruk en moet het lampje dus blijven branden. Ik denk eerder aan een kapotte sensor waardoor de druk of het ontbreken van druk niet goed wordt doorgegeven.

Kijk hier eens. Helemaal onderaan de pagina vind je iets over storingen en oorzaken. https://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96ldruckschalter
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
RoadrunnerT4

Hanz schreef: 22 jul 2025, 13:47 Het lampje moet uitgaan als er genoeg oliedruk is. Als de motor niet loopt is er geen oliedruk en moet het lampje dus blijven branden. Ik denk eerder aan een kapotte sensor waardoor de druk of het ontbreken van druk niet goed wordt doorgegeven.

Kijk hier eens. Helemaal onderaan de pagina vind je iets over storingen en oorzaken. https://www.t4-wiki.de/wiki/%C3%96ldruckschalter
Thank, ga ‘t eens bekijken.
Ik zou volgens bouwjaar (1992) zie ik 2 sensors moeten hebben.
In dit geval zou ik dus een probleem van soldering in dashboardprintplaat mogen uitsluiten.
Hanz

Bericht door Hanz »

RoadrunnerT4 schreef: 22 jul 2025, 16:52 In dit geval zou ik dus een probleem van soldering in dashboardprintplaat mogen uitsluiten.
Volgens t4-wiki kan het ook een defect in het kombiinstrument zijn. Dat is dus die dashboardprintplaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
egwin

Bericht door egwin »

Hoi.

Mijne van 2000 heeft denk ik maar 1 oliecontact.
Mijn olie lampje Pinkt een 5 tal keren na het starten
En gaat dan uit. Is al een tijdje zo. Ik heb een onderhoud gedaan en dan ook het oliecontact vervangen. En het probleem blijft zich voortdoen. Heel af en toe heb ik het niet. Olie pijl is correct.
Ik heb geen idee wat er nog kan zijn. Iemand anders een idee?
Plaats reactie