Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Remmen ontluchten / laag en hard pedaal

vragen over de T5
krekwakwol

Re: Remmen ontluchten / laag en hard pedaal

Bericht door krekwakwol »

Het moeh geluid is toch een gevolg van een defect N75 ventiel? heb ik uit eerdere topics begrepen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Ja dat had ik al gelezen ook. Als ik de test draai in VCDS bedient de N75 normaal zo te horen. Voor mijn gevoel wordt die wel relatief warm.. Maar de volgende stap, de motorinlaatspruitstukklep V157 laat de motor stilvallen en dan volgt Mooohhhhh..... ik vermoed dat de activatie van die inlaatklep de motor smoort, uitzet, en dan de N75 het probleem veroorzaakt? Kan nog niet herleiden of dit ook met de foutcode te maken heeft. Lijkt erop dat naast de N75 een klep zit die de EGR aanstuurt (vanaf de N75) Van de N75 gaat er ook een vacuumleiding naar de turbo aan inlaatzijde boostpresurevalve of blowoff valve? Mooooh geluid lijkt eerder onder de EGR vandaan te komen dan van de zijde turbo naar intercooler.

Remlichtschakelaar terug vervangen door de oude maar die werkt nu niet meer. De nieuwe werkt wel en geeft geen storingen, test gaat ook normaal in vcds. Beide zijn 4 polig. De nieuwe voert terug naar audi nummers dus ik ga hem nog wel vervangen ook al schijnt het te werken.

Accu staat aan de voeding. Spanning en dynamo werken gewoon. Maar ik denk dat ik de bedrading ga nameten. Er zitten wat einden getaped en dat lijkt niet origineel.
Bijlagen
20250713_122624.jpg
20250713_122629.jpg
Groet, Ronald
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Heb alles nagelopen en gemeten voor zover je kan nameten en ik kan niks vinden waar een euvel zou zitten. Misschien in de ecu zelf....

Geeft in vcds ook geen afwijkingen zover ik kan zien op de afzonderlijke sensoren en onderdelen. Alles geeft waarden en metingen die realistisch lijken te zijn.

Nieuwe N75 ventiel heeft probleem van moooooh .... opgelost. Niet het knipperend voorgloeilampje.

Motor loopt nu soepeler want tussen oud N75 en nieuw N75 zat wel verschil in boost druk en % werking. Via de test in vcds zat de oude nog wel ruim binnen de referentiewaarden.

Nog wel sporadisch soort blowoff als je in lagere versnelling gas los laat.

Voorgloeilampje gaat nu tijdens de reis naar Oostenrijk ook uit zodra je boven de 120 km/u komt. Ene keer terug aan na een stop de andere keer blijft die uit. Bus gaat als een speer de bergen in en onderweg ook geen afwijkende waarden af te lezen in live data. Op de vrije baan gewoon met 150+ in 6e. Maar paar plekken dat ik terug in 5e moest. Water en olie temperatuur bleef mooi stabiel, nog geen 5 graden verschil met berg op of berg af.
Groet, Ronald
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

Inmiddels al weer terug uit Oostenrijk en het probleem lijkt zichzelf opgelost te hebben. Voelt een beetje als kop in het zand steken maar ik krijg al een week geen storingen meer terug. Alles leest ook uit zonder problemen. Op de heenreis was het nog storing bij koude start maar bij warme start niet. Na enkele zware ritten (steil in 1e stuiterend en slippend op schotter de berg op met scherpe hairpins) de bergen in bleef de storing weg. Met uitlezen niks meer te zien, alle modules afzonderlijk ook gewoon uit te lezen en testen. Terugreis in de nacht op 10 uur terug thuis was vlotter dan gepland maar het was ook behoorlijk leeg op de weg na 1 uur snachts. De andere kant op waren echter wel de rijbanen vol met verkeer. Of dat vlotte doorrijden op lange rit geholpen heeft bv met regeneratie van de DPF? Of was het het stuiteren op de bergpaden wat 'contacten' op hun plek geschutteld heeft.

Blij dat de remmen, bekrachtiging en ABS ook in orde waren na het gezoek aan het begin van dit topic. Ik heb ze goed nodig gehad en totaal geen probleem ervaren daarop onderweg.
Groet, Ronald
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

En we zijn weer terug bij af....

inmiddels paar duizend km verder en terug storing op sensorsignaal circuit C en drukverschillen DPF/turbodruk etc. Nu is wat meer duidelijk. Lekkage langs het spruitstuk. Afgelopen week rook je de uitlaatgassen ook. Je merkt nu ook dat je bij optrekken dat de motor even hikt. Als je defensief rijd merk je er niks van, behalve zodra je stapvoets rijd je de uitlaatgassen ruikt.

Iemand idee of er merk voorkeur is voor een nieuw spuitstuk? Zal de PDF ook nazien of er teveel tegendruk is (vervuild of kapot) hoewel uitlezen dit nog niet aangaf. Maar wellicht inwendig gebroken wat de uitlaat blokkeert en bij 'terreinrijden' terug losschiet.

Nog tips wat allemaal mee te nemen bij dit werkje? Turbo ziet er nog goed uit, geen lekkages etc.

* nieuw spruitstuk + pakkingen + reserve tapeinden/moeren
* DPF controleren en indien nodig vervangen
* EGR reinigen + nieuwe pakkingen
Groet, Ronald
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Steek je licht eens op bij Dark Side developments voor een spruitstuk.

En probeer eens een geforceerde regeneratie van je roetfilter en tijdens het rijden eens goed op de load ervan letten en als die klaar is, nog steeds even naar de load blijven kijken. Als hij vrij snel weer volloopt, zeg binnen 30km al weer behoorlijk percentage Vullings graad, dan kun je wel richting roetfilter vervanging gaan denken.

Tijdens je rit is je gehele uitlaatsysteem goed warm geweest en heeft de regeneratie goed gewerkt. Nu met lokaal rijden wordt je uitlaatsysteem niet echt warm, dat duurt wel 300+km namelijk.

Succes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
SyncRoon

Bericht door SyncRoon »

dark side heeft ook wel dark prijzen. 550 voor een spruitstuk en via de handel vanaf 105 euro. Dat prijsverschil is wel heel groot vind ik. Mijn slede op de frees is helaas te kort om een spruitstuk te vlakken.

Regenereren doet hij ook bij korte ritten regelmatig, tenminste dat meen ik te merken aan het verhoogd stationair toerental. Rijdend uitlezen moet iemand voor meerijden. Politie is natuurlijk niet blij als je als bestuurder op een elektronisch apparaat bezig bent. Verzadiging is 66 gram (en wat ik ergens tegenkwam is dat rond de 90 gram volverzadigd is.) De druksensor geeft ook waarden binnen de norm als je die test. Dat lijkt er dan niet op dat er een obstructie is. Of soms dan wel natuurlijk want anders zou je er geen foutcode op hebben. Vandaar verdacht op kapot DPF dat dit af en toe teveel tegendruk geeft. Warm wordt die wel als ik de temperaturen zo aflees. Ik ben geen 'nieuwe rijder'.....

Iki haal van de week de boel open en dan maar eens zien wat er vervangen moet worden.
Groet, Ronald
Plaats reactie