Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nokkenas

vragen over de T5
Plaats reactie
arveet

Nokkenas

Bericht door arveet »

Hallo,..

Van mijn VW T5 2004 met km stand 300.000 is de nokkenas aan vervanging toe. :nuts
Daarbij wordt ook de waterpomp en de uitlaatspruitstuk meegenomen.
Nu dan toch alles open moet, zijn er dan ook nog zaken die ik beter uit voorzorg kan vervangen?
Evt een goed adres waar ik dit alles kan laten doen is ook welkom.

Alvast bedankt!
Arno.
WouterW

Re: Nokkenas

Bericht door WouterW »

Klepstoters, pompverstuiverafdichting, kabelboom pompverstuivers, cilinderkop zelf. Nokkenas schade is vaak het gevolg van gebrekkige smering door verdunde motorolie. En dit gebeurt bij de 2.5 PD motoren soms door zowel interne diesel- en/of koelvloeistoflekkage. Ingesleten nokkenas is vaak gevolg en niet de oorzaak van de problemen.

Zou om te beginnen de stoters en de pompverstuiver gaten in de kop eens kritisch bekijken.
T5 2.5 AXD 2004 525.000km
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou ook meteen gaan denken in de richting van een compleet nieuwe cilinderkop,
dan heb je de nokkenas nieuw, en heb je zeker weten geen uitgesleten gaten voor de pompverstuivers.
Het merk JMC heeft volgens mij iets ander/beter materiaal.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek

Bericht door freek »

Bij een AXD of AXE, dus zonder roetfilter, is ook verkeerde olie een belangrijke oorzaak van een vroegtijdig versleten nokkenas. Deze motoren mogen niet met de specificatie 507.00 (5w30) worden gesmeerd. Helaas weet vrijwel geen enkele garage dit. Het moet zijn 505.01 (5w40) of bij longlife 506.01 (0w30). Ook is het raadzaam de olie ook bij longlife om de 15000km te verversen.
Als er te lang met lekkende pompverstuiver zittingen is doorgereden dan is met diesel verdunde olie ook funest.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >500.000km
Citroen CX turbo2 1986
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

4 jaar geleden bij 326000km zijn bij onze 2.5tdi BNZ motor ook de nokkenas en stoters vervangen, ook is er toen een verstuiverbrug gemonteerd, dit kon omdat de verstuivergaten nog niet uitgesleten waren. Lees hier maar een op de link.

https://07eins.com/en/products/07eins-p ... HBvpgsC7HI

Nokkenas en stoters kon ook een kwastie zijn van materiaalkeuze die bij nieuwe motoren toegepast was, had ik begrepen van de garage die de reparatie gedaan had.
Goede nieuwe zijn van hardere kwaliteit.

Ook is toen de waterpomp en dubbelmassa vliegwiel met koppelingsset gelijk vervangen.
Nu bij 378000 heb ik de waterpomp inmiddels weer vervangen, dus die zou ik inderdaad gelijk mee laten vervangen.

Wij hebben het toen door JB autoservice in Dieverbrug laten uitvoeren.

Maar je moet tegenwoordig wel geduld hebben, want goede garages hebben al lange wachtijden.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 18 sep 2025, 16:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
arveet

Bericht door arveet »

Heel erg bedankt voor de reacties!
De garages hebben het inderdaad erg druk.
Maar de winter staat voor de deur en ik heb geen haast.
Heb ik ook even tijd om te sparen :bonk :knipoog
Plaats reactie