Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter afgekeurd

vragen over de T5
Plaats reactie
Jan anno NU

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Jan anno NU »

Hendrik Jan schreef: 27 sep 2025, 15:05 Beste Weetjewellers,

Ik weet dat dit al een wat ouder topic is, maar ik heb een vraag over mijn roetfilter. Het eerste jaar van de deeltjesmeting werd hij afgekeurd, vervangen voor een Bosal filter. Daarna is hij 1x goedgekeurd, maar het jaar erop helaas weer afkeur. Weer vervangen (onder garantie omdat het nèt binnen de 2 jaar was) maar nu valt mij op dat hij extreem vaak regenereert.
Sowieso binnen de 100km en bij korte ritjes soms om de 50km. Met paardentrailer erachter vindt hij iets fijner want dan kom ik tot 160km.
Nu weet ik dat veel mensen dit niet eens zouden merken, maar ik heb de App VAG DPF...
De verstuivers zijn gecontroleerd en geven bij uitlezen geen grote correctie waarden
Bus verbruikt nauwelijks olie, op zich al een geluk met een 2.0biTDI🙈
Heeft iemand dit misschien ook al eens gehad?

Op dit moment heb ik geen acute problemen, maar ik ben bang dat dit roetfilter ook weer geen lang leven beschoren is. En al dat regenereren kost ook onnodig brandstof natuurlijk.
Met de paarden trailer zal je wel wat hoger in de toeren rijden? , om de kar te trekken.

Naar mijn mening is dat beter om vervuiling tegen te gaan , dat nieuwe rijden ( laag in de Toeren ) is wellicht leuk om het verbruik wat te drukken maar verder schiet je er weinig mee op als je steeds je roetfilter moet vervangen.
Gewoon mijn mening weetjewel.
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

En als de bus aan het regenereren is als je thuis bent, laat hem een tijdje stationair draaien, zodat de regeneratie gepauseerd wordt i.p.v. de regeneratie abrubt afbreken door hem gelijk uit te zetten.
Dat schijnt ook veel te schelen, want dan pakt hij de regeneratie de volgende rit weer op tot hij klaar is. (Als hij daar de tijd voor heeft in 15km.)
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Een regeneratie duurt, als je hem geforceerd aanvraagt via VCDS minimaal zo'n 20 min, en dan het liefste boven een bepaald toerental houden.
Half uur of langer is ideaal. Logischerwijs haal je met 15 km reisafstand die benodigde tijd niet. Ik had al verder gerekend.

Vandaar mijn opmerking: "Wellicht is dan een kleinere benzine auto een technisch houdbaardere oplossing"

Een forum lid kwam toen met vergelijkbare klachten bij mij langs,
Hebben toen rijdend een geforceerde regeneratie uitgevoerd, en ik hield continue de vullingsgraad van het roetfilter in de gaten en hoe die afliep door de verhoogde verbranding/temperatuur in het filter.
Heb toen het advies gegeven om langere ritten te doen, gebruik van de auto aan te passen, omdat het roetfilter zichzelf met haar korte stukjes rijden (honden uitlaten in het bos) niet meer schoon kreeg. Oplossing van garage: nieuw roetfilter, kassa!
Uiteindelijk heeft ze de bus verkocht in verband met de kosten van weer een nieuw roetfilter en andere issues.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
jos_br
Contacteer:

Bericht door jos_br »

Mijn vaste onderdelen leverancier is gestopt met het leveren van roetfilters omdat er gemiddeld ieder jaar weer filters terug kwamen als zijnde niet goed. Je reinste flauwekul aangezien de meeste filters braaf hun werk doen, maar het ook moeten kunnen doen. De meeste filters vervuilen door verstuivers die niet goed zijn. Tel daarbij de rottige brandstof die we hier in NL hebben op, en het balletje is rond. Er is helaas maar één brandstof die het echt goed doet hier in NL, en dat is BP ultimate! Wanneer de verstuivers met VCDS uitgelezen worden en de waarden liggen dicht bij elkaar zegt dit niets over de kwaliteit van de verstuivers, dit zijn gewoon correctiewaarden. Vooral die van de 2.0tdi zijn rond de 200dkm gewoon op, en vallen op een testbank af. Deze hebben Piëzo elementen die gewoon verslijten. Deze zitten ook in de 3.0tdi 6 cilinders, ook met 200dkm gewoon versleten.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Hendrik Jan

Bericht door Hendrik Jan »

Olaf schreef: 28 sep 2025, 19:02 Is het nieuwe roetfilter ook ingeleerd ?
Daar ga ik wel vanuit aangezien het een redelijk gerenommeerde garage is maar zeker weten doe ik dat niet natuurlijk 🤔
Vriendelijke groet, Hendrik-Jan
T5 GP 2.0TDI BiTurbo 205pk 440Nm DSG7 2016
Hendrik Jan

jos_br schreef: 02 okt 2025, 21:32 ...Tel daarbij de rottige brandstof die we hier in NL hebben op, en het balletje is rond. Er is helaas maar één brandstof die het echt goed doet hier in NL, en dat is BP ultimate! Wanneer de verstuivers met VCDS uitgelezen worden en de waarden liggen dicht bij elkaar zegt dit niets over de kwaliteit van de verstuivers, dit zijn gewoon correctiewaarden. Vooral die van de 2.0tdi zijn rond de 200dkm gewoon op, en vallen op een testbank af. Deze hebben Piëzo elementen die gewoon verslijten. Deze zitten ook in de 3.0tdi 6 cilinders, ook met 200dkm gewoon versleten.

Jos.
Shell V-power en Total Exellium heb ik al eens geprobeerd, dat scheelde weinig tot niks. Maar de bus heeft inderdaad ruim 2 ton gelopen, dus dat van die verstuivers zou wel eens kunnen kloppen ben ik bang🫣 Dat is nogal een kostbare reparatie vrees ik🙄
Maar ja, de auto voor de relatief korte ritten laten staan gaat niet altijd ivm met onze dochter met beperking en een benzine auto die een zware aanhanger mag trekken en waar we 6 Cane Corso's in kan meenemen zijn er ook niet zo veel.
krekwakwol

Olaf schreef: 28 sep 2025, 19:02 Is het nieuwe roetfilter ook ingeleerd ?
Volgens mij hoeft een roetfilter niet "ingeleerd" te worden.
Alleen moet hij in de software staan , anders regenereerd hij niet en is hij binnen afzienbare tijd verstopt. Maar als hij gewoon gewisseld is, neem ik aan dat je niets opnieuw hoeft te programmeren.
Want hij gaat regenereren op basis van drukverschil voor en achter het roetfilter, als ik het goed begrepen heb.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Hendrik Jan

Dat heb ik ook begrepen Arnold.
Als ik vooral Jos zijn reactie zo lees bevestigt dat eigenlijk wel een beetje wat ik zelf al dacht.
Aangezien we eigenlijk van plan zijn om om nog een tijdje te rijden denk ik dat ik de verstuivers maar eens zal laten testen en waarschijnlijk vervangen.
Hoort eigenlijk waarschijnlijk in een ander topic; is revisie verstandig of beter nieuwe?
Ik denk dat de arbeid misschien nog wel het duurste is, dus als er achteraf ééntje niet goed blijkt te zijn ben je alsnog duurder uit..
krekwakwol

Ja ik denk dat je voor de verstuivers beter een nieuw topic aan kunt maken, aangezien deze meer roetfilter gerelateerd is.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie