Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Olie vraagje

vragen over de T5
Plaats reactie
krekwakwol

Olie vraagje

Bericht door krekwakwol »

Hallo, ik overweeg om i.p.v. 5W-30 de volgende verversingsbeurt 5W-40 te gaan gebruiken, de bus heeft inmiddels meer dan 380.000km gedraaid en ik heb hier op het forum meer over gelezen.
Maar ik ben al een tijd op zoek naar motorolie 5W-40 met de specificaties LongLife 507.00/504.00, maar tot op heden nog niet gevonden. Ik gebruik nu Castrol Edge met de voorgeschreven specificaties ook in verband met de aanwezigheid van een DPF (roetfilter).
De meeste kilometers rijdt in in de vakanties, dus bij hogere temperaturen.
Op kenteken zoeken werkt niet, want dan krijg ik alleen 5W-30 voorgeschreven.

Is er iemand die ook de 5W-40 met deze specificaties gebruikt en waar verkrijgbaar.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Multivan Generation
Contacteer:

Re: Olie vraagje

Bericht door Multivan Generation »

Mijn advies: niet doen.
De pomp verstuivers hebben olie met specifieke specificatie nodig. Daar komt het roetfilter bij.

Ik zou het veiligheidshalve, je bent er immers al die kilometers mee gereden, niet veranderen.
If it ain't broke, don't fix it.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

krekwakwol schreef: 01 okt 2025, 17:18 Hallo, ik overweeg om i.p.v. 5W-30 de volgende verversingsbeurt 5W-40 te gaan gebruiken, de bus heeft inmiddels meer dan 380.000km gedraaid en ik heb hier op het forum meer over gelezen.
Maar ik ben al een tijd op zoek naar motorolie 5W-40 met de specificaties LongLife 507.00/504.00, maar tot op heden nog niet gevonden. Ik gebruik nu Castrol Edge met de voorgeschreven specificaties ook in verband met de aanwezigheid van een DPF (roetfilter).
De meeste kilometers rijdt in in de vakanties, dus bij hogere temperaturen.
Op kenteken zoeken werkt niet, want dan krijg ik alleen 5W-30 voorgeschreven.

Is er iemand die ook de 5W-40 met deze specificaties gebruikt en waar verkrijgbaar.

En wat is de reden dat je zou overstappen op een niet voorgeschreven olietype ? Je motor draait al 380.000km vrolijk op de correcte olie , dus waarom veranderen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
krekwakwol

Oké, ik ben overtuigd.
Maar ik had hier wel over gelezen i.v.m. hogere km stand, en de daarmee samenhangende slijtage, dat een iets dikkere olie in de zomer beter zou zijn.
Maar dan houd ik me bij het oude.😀
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Kire

Bericht door Kire »

Verstandig, met een relatief dunne olie worden er meer liters per minuut rondgepompt. Is ook beter voor de warmteafvoer.
Je zou hooguit een 0W30 olie kunnen overwegen. Dan heb je ('s winters) met de koude start ook sneller overal olie. Is voor de turbo wel fijn.

Groet,

Erik.
krekwakwol

Dat ga ik niet doen, want die olie heeft weer andere specificaties en aangezien ik een DPF heb, wil.ik daar zeker geen risico mee lopen. Dan bliif ik gewoon bij de 5W-30 die er nu in moet.
En als het heel koud is zet ik mijn motor verwarming even aan. Heb ik een week geleden ook nog gedaan in Frankrijk in de Gard, daar was het op 1400 mtr 's nachts maar 3 graden. Dus maar goed dat ik de defa kabel mee had.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Kire

Bericht door Kire »

Duidelijk en wel zo makkelijk.
Maar motorolie met "specificaties LongLife 507.00/504.00": https://www.motorolien.nl/VW-504.00/507.00 is er ook wel in 0W-30.

Groet,

Erik.
Plaats reactie