Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

oude absorptie-ijskast vervangen door compressor-ijskast: vragen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Muug

oude absorptie-ijskast vervangen door compressor-ijskast: vragen

Bericht door Muug »

Hoi,

omdat we teveel apparaten hebben die werken op gas (verwarming, koken, ijskast) en te weinig die werken op onze nieuwe 120Ah LFP (sporadisch een handvol 12V-verbruikertjes) heb ik beslist om het minstens 23 jaar oude absorptie-ijskastje te vervangen. Verdomd handig ding, erg goed ingedeeld, maar het heeft gewoon zijn tijd gehad. Maar met 375€ voor een gloednieuw compressor-ijskastje was het eigenlijk een no-brainer.

Deze topic ga ik gebruiken om af en toe wat vragen te stellen. Hier komt de eerste:

Iemand een idee hoe men dat oude ijskastje ooit vastgezet heeft? :nuts Het ijskastje zit muurvast in het meubelkastje. Tot zover mijn oog reikt zie ik niets van schroeven waarmee het vastgeschroefd zou kunnen zijn. Niet bovenop, niet aan de buitenkant van het meubeltje, niet vooraan, niet onderaan. Achteraan is mijn zicht belemmerd door de uitlaat met koelvinnen en een pak elektrische leidingen.

Het zwarte plaatje met alle knopjes en schakelaars is al verwijderd. De gasleiding en de waterleidingen zijn losgemaakt, alle tie-wraps zijn doorgeknipt en alle elektrische stekkertjes zijn ook uitgetrokken. Dus het ijskastje lijkt mij klaar om verwijderd te worden, maar het wilt niet. :lach
Bijlagen
2025-10-26_11h02_18.png
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Muug

Re: oude absorptie-ijskast vervangen door compressor-ijskast: vragen

Bericht door Muug »

Vraag 2: wat is de correcte wijze om de in onbruik geraakte gasbuis af te sluiten? Kan er gemakkelijk een goeie stop op geplaatst worden? Of grijp ik best in ter hoogte van de gaskraan? (zie foto) Voorlopig heb ik nog geen idee hoe en hoe gemakkelijk ik aan de leidingen erachter kan.
Bijlagen
2025-10-26_11h15_03.png
Hella

Bericht door Hella »

Zitten er niet schroeven binnenin de koelkast om het met het meubel te bevestigen?
Muug

Bericht door Muug »

Wel verdikke. :groteogen
:toppie
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Hella schreef: 26 okt 2025, 11:19 Zitten er niet schroeven binnenin de koelkast om het met het meubel te bevestigen?
Dat is wel gebruikelijk ja
Achter de stopjes.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Muug

Bericht door Muug »

Ijskast is eruit.
23 jaar oud stof is verwijderd.
En nu heb ik een fundamenteel probleem. Ik heb namelijk een inschattingsfout gemaakt: de nieuwe frigo botst tegen de afvoer van de lavabo. :huilen
De oude frigo is, frontje met alle knopjes inbegrepen, even hoog als de nieuwe. Maar, het frontje staat vooraan OP de frigo, die dus daarachter een zestal cm lager is! En jawel, de lavabo met afvoer past nét boven de oude frigo. Concreet is de nieuwe frigo 63cm hoog, en de afstand tussen de onderkant van de afvoer en de vloer is slechts 58cm. :ie
Ik zie twee mogelijkheden. Ofwel een nieuwe combi gasvuur/lavabo met een minder diepe lavabo. Ofwel de wandjes van het frigomeubel verhogen. De eerste oplossing zou zeker mooier zijn.
Bij een nieuw gasvuur zal ik ook moeten zien hoe ik het gas aansluit.
En als ik het bestaande gasvuur hoger plaats, dan ga ik ook moeten kijken hoe ik de dan te korte gasbuis kan aansluiten op het gasvuur. :nuts

Daarnaast zou ik ook graag weten hoe ik de nu overbodige gasaanvoer van de vorige ijskast kan afsluiten.

Allez, al jullie inzichten, ervaring en eventueel koopsuggesties zijn zeker welkom!
Bijlagen
20251026_142745.jpg
20251026_162955.jpg
20251026_155217.jpg
krekwakwol

Bericht door krekwakwol »

Kun je niet overleggen met de leverancier van de koelkast en kijken of hij een model heeft die wel.past? Misschoen kun je hem omruilen?

Of kijken of er een plattere afvoer is om onder de spoelbak te plaatsen
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie