Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

vragen over de T5
Plaats reactie
Lisboa

Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door Lisboa »

Bij heel veel berichten in dit forum staan vragen over de VW Transporter(T4/T5) waarop vaak eerst geantwoord met een wedervraag voordat er een antwoord komt waar je mee verder kunt.

Voorbeeld:
vaniac schreef:Nadat ik de laatste tijd al regelmatig koelvloeistof heb moeten bijvullen en de km-stand de 50.000 overschreden had, was de waterpomp bij mijn T5 duidelijk aan vervanging toe. Na overleg met de dealer bleek dat voor de vervanging 100% coulance van toepassing is. Vandaag is de T5 onder het mes gegaan en hij heeft inmiddels weer de nodige lekvrije km's achter de rug. :jump :jump :jump
De monteur heeft me de oude waterpomp nog laten zien: een bonk roest en de pompwaaier had zowel axiaal als radiaal minstens 5 mm speling in de lagers. Volgens hem had ik de pomp moeten horen ratelen. Achteraf gezien is me inderdaad opgevallen dat de motor sinds enige tijd een ratelend geluid maakte. :ie :ie :ie Echter, in de loop van de tijd raak je gewend aan bepaalde geluiden waardoor ze niet meer opvallen.
Een geluk nog dat de koelvloeistof nog niet in het carter was gelekt, maar via het overloopslangetje kon weglopen. :klappen :klappen :klappen
En nu :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij
Hierop wordt geantwoord:
meermike schreef:Hey vaniac

welk bouwjaar is je T5...?

gegroet mike
Zelf kwam ik op het idee om in het onderschrift enkele basisgegevens standaard te vermelden.
zodat de gebruiker van dit forum meteen kan zien om wat voor een VW Transporter(T4/T5) het gaat en dat kan vergelijken met zijn/haar eigen voertuig. Zo kan je gerichter vragen stellen en beantwoorden, dat scheelt weer tijd en een hoop onnodige vragen.

Graag hoor ik jullie mening hierover, misschien met wat tips wat wel en wat niet te vermelden.

Mvg,

Luuk
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door appie »

Heb je schakel of automaat?
Neemt de bus!
Walter Zander
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 mar 2007, 17:50

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door Walter Zander »

wat is de kleur van je bussie?
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door René »

Walter Zander schreef:wat is de kleur van je bussie?
Shadowblue staat er toch???
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door Donald4Motion »

hoeveel inch velgen?
:lach

Maar even serieus,

Ik denk dat dit meer ligt aan degene die de vraag stelt.
hoe meer gegevens je geeft in een vraag des te beter je geholpen kan worden, toch?!

het is altijd leuk om iemands avatar te zien, dus een mooi foto van hun trots, als wat technische specs.

:toppie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door vaniac »

Door niet meteen alle gegevens op tafel te leggen komt er eerder communicatie op gang....................
Lisboa

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door Lisboa »

Berrie en Rene schreef:
Walter Zander schreef:wat is de kleur van je bussie?
Shadowblue staat er toch???
:alarm Die is goed wakker :alarm
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door HP Hulscher »

goed plan!
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door HP Hulscher »

zoiets
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door Johan191 »

Lisboa, ik snap jou wel, maar dan zou dit forum beperkt moeten zijn tot een techneuten forum, en dat is niet zo. Gelukkig !!!!

Om het forum zo laagdrempelig mogelijk te houden zou ik er persoonlijk niet eens naar willen streven om dit gestalte te laten krijgen.
Natuurlijk, het is prachtig wanneer iemand bij zijn vraag meteen de nodige specs van zijn bus vermeld, maar niet iedereen beschikt over de kennis om dit uberhaubt te kunnen geven.

Zie het als het volgende voorbeeld. Een meneer komt bij de garage met een vraag over zijn bus. De monteur vraagt hem vervolgens enkele technische gegevens van de auto. De bewuste eigenaar schrikt van die vragen. De monteur merkt dit en vraagt om het kenteken, zodat hij via de pc meteen over alle technische details van de auto beschikt.

Zo zie je hier op het forum, (en dat is de bedoeling ook) mensen bijvoorbeeld een vraag stellen als; Ik heb een blauwe bus en ik wil hem tunen naar 170 pk, kan dat ? (heel extreem voorbeeld, maar ik hoop dat je mij begrijpt)
Met deze tuningvraag is niets mis mee, de vraagsteller is vermoedelijk een liefhebber met weinig technische achtergrond en heeft geen idee welke zaken hiervoor van belang zijn om een passend antwoord te krijgen.

Zo blijf je altijd de vraag en wedervraag houden. Uiteindelijk komt er een antwoord uit, maar de niet techneut (vraagsteller en heel veel meelezers op het weetjewel forum) hebben ondertussen wel weer heel veel opgestoken van de uitleg en de vragen die hiermee opgeroepen werden.

Het Weetjewel forum is een forum voor ideréén, niet alleen voor techneuten, maar ook de eigenaren/liefhebbers die geen technische kennis hebben maar wel graag een antwoord willen hebben op een vraag.

Ook ik heb hier veel geleerd sinds eind 2002, en was oh zo gelukkig dat je simpelweg een vraag kon stellen, en wanneer je een beetje geduld had kwam je er samen met de mensen die reageren wel uit. Vraag en wedervraag, en uiteindelijk kwam ik met behulp van al deze vragen en antwoorden tot een oplossing.

Iemand met kennis van zaken zal zeker direct bij zijn vraag de nodige technische gegevens verstrekken omdat hij weet dat hij daarmee een vlot antwoord kan verwachten. Maar hiertoe is niet iedereen in staat.
Gelukkig maar, zo kunnen we nog steeds heel veel mensen van informatie voorzien.

ZIe dit niet als kritiek, maar meer als een uitleg waarom jouw idee niet haalbaar is

groetjes, Johan 191
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door René »

Mooi verhaal Johan.

Ook ik, al lang aktief op dit forum bijna vanaf de vorige eeuw.
heel lang weetjewel


Van huis uit electricien, maar heb inmiddels al geleerd hoe ik de wielen weer onder me bus terug krijg. ( zie avatar )
Allemaal via dit forum.

Groeten Berrie
Lisboa

Re: Hoeveel pk, hoeveel km, wat is het bouwjaar etc. etc.

Bericht door Lisboa »

Hey Johan,

Bedankt voor je uitleg en ik zie het natuurlijk niet als kritiek, wij zijn hier tenslotte toch om elkaar te helpen :toppie

Ik zou ook zeker niet willen dat het verplicht wordt om dit in te stellen maar het is meer bedoeld als hulpmiddel.
De discussie komt toch wel op gang en daar horen de vraag en wedervraag nou eenmaal bij.
Iedereen leert van dit forum, eerst voor m'n T4 en nu voor de T5 en ben blij dat er zoveel belangstelling voor is.

Want waar zouden we zijn zonder :wjw ?

Groeten,

Luuk
Plaats reactie