Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Interval service longlife olie

vragen over de T5
wim T5
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 jan 2008, 16:06

Interval service longlife olie

Bericht door wim T5 »

Ik heb een VW T5 128kw automaat met roetfilter.
Een stukje uitleg van VW wat betreft het toepassen van longlife olie:

Het VOI-systeem zal op het dashboard aangeven wanneer uw Transporter aan een onderhoudsbeurt toe is (tussen de 15.000 en 30.000 km).

Vw claimt dat door het gebruik van deze olie de tijdsinterval van service verlengd wordt.
Tijdens mijn vakantie door Oostenrijk kreeg is deze melding al bij 13000km.
Wat doe je dan: Je wilt de mobiliteitsgarantie van een nieuwe auto houden en rijdt dus naar een VW garage in Oostenrijk. Opmerking van de garagehouder was dat dit wel erg vlug was, maar olieverversen (longlife MobileSP 507.00) was geen probleem. Na een uur stond ik weer buiten met een rekening van 343 euro (olie 30 euro per liter, arbeidsloon 120 euro, plug en filter).
Terug in Nederland vertelde de VW dealer (Amersfoort) mij dat ik er weer 30.000km tegen zou kunnen (en dat de tarieven in Oostenrijk hoger lagen dan hier).
Snel uitgerekend dus de volgende beurt rond de 45.000km.
Echter na 13.000 km komt het display weer met dezelfde melding. Volgens de garage hier ter plaatse (Veghel) zou dit kunnen als er korte ritten gemaakt worden. Vreemd aangezien er 2 ritten gemaakt zijn van 3000 km elk. De geraadpleegde garages weet het ook niet precies meer. Hun advies is het bericht op het display te negeren en door te rijden tot 45.000km.
Dan kan eventueel overgeschakeld naar gewone standaard olie . De service met gewone olie is om de 15.000km (nu dus ook al in mijn geval met Longlife olie die 2 x zo duur is).
Voor het roetfilter is dit volgens hen geen probleem.
M.i. gaat het gebruik van longlife olie zijn doel voorbij!
Heeft iemand anders ook ervaring hiermee?
Gebruikersavatar
Donald4Motion
Berichten: 4426
Lid geworden op: 02 jul 2007, 22:12
Locatie: Tuuuuus voor de buus

Re: Interval service longlife olie

Bericht door Donald4Motion »

Dat is wel heel snel ja, dat er olie gewisseld moet worden.

Als ik even kijk naar mijn LT28 (2.8 4cil), deze hoeft pas om de 22.500 nieuwe olie (gewone) te hebben.
en die bus is al 8jaar oud!
ook een crafter of een sprinter heeft langere intervallen. die van de sprinter kan zelfs oplopen tot 60.000km.

je moet volgens mij gewoon om de 22.500 een beurt/olie hebben ongeacht of het korte of lange ritten zijn.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Re: Interval service longlife olie

Bericht door maartent5 »

even aan de vw dealer vragen of ze de onderhoudsinterval op de boordcomputer van normaal naar longlife willen zetten! Heb hetzelfde bij 13dkm gehad, terwijl er ook longlife inzit. Met niet longlife-olie moet je om de 15dkm verversen.
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Interval service longlife olie

Bericht door InfoMuis »

maartent5 schreef:even aan de vw dealer vragen of ze de onderhoudsinterval op de boordcomputer van normaal naar longlife willen zetten! Heb hetzelfde bij 13dkm gehad, terwijl er ook longlife inzit. Met niet longlife-olie moet je om de 15dkm verversen.
Precies het zelfde gehad.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Interval service longlife olie

Bericht door harry t5 191 »

precies het zelfde hier.
even bij de dealer langs geweest,probleem over.

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
XAVIER
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2007, 17:21
Locatie: IZEGEM

Re: Interval service longlife olie

Bericht door XAVIER »

hallo, die melding op je teller word gewoon door de dealer aangepast op 10 000 130000 20000 zoals ie maar wil. in het begin had ik dit ook bij 13 000 even melding van gemaakt en met enkele kneepjes geeft ie nu melding bij 30 000. dit vervangt het vuille stickertje welke vroeger op je deur gekleeft werd. ik ga om de 10 000 toch even langs om wat olie bij te vullen, banden spanning laten controleren en eventueel ruitesproeiers telaten bij vullen, niet dat ik dat zelf niet kan maar het is allemaal in m'n "we care" inbegrepen dus waarom het dan zelf doen.

salut xavier 55 :T54LIFE
150multi
Berichten: 28
Lid geworden op: 07 apr 2007, 08:51

Re: Interval service longlife olie

Bericht door 150multi »

Ik vind dat je eigen dealer slecht op de hoogte is.
Naar ik mag aannemen is je bus van 2007?
Het kan zijn dat er nog niet de goede software up-date in zit. Dan geeft ie inderdaad al bij 13.000 km aan dat ie een service-beurt nodig heeft over x-aantal kilometers. Dit is echter helemaal niet het geval, de software is alleen nog niet ge-updated.

Ik had dit ook 3 maanden terug. Dealer ff geïnformeerd, niks aan de hand, er is nieuwe software onderweg. Deze wordt er bij mij begin februari in gezet, want dit duurt 1,5 uur, de dealer moet via een on-line verbinding de auto aan de pc van de fabriek hangen en de software wordt er zo ingezet. Ik had dit in de tussentijd al kunnen laten doen, maar doe het nu samen met de 30.000 km beurt begin februari.
jelle
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2007, 21:08

Re: Interval service longlife olie

Bericht door jelle »

dat klopt ff nieuwe software en de interval staat op 30000
ik heb het zelfde
Gebruikersavatar
HP Hulscher
Berichten: 167
Lid geworden op: 01 jul 2007, 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Interval service longlife olie

Bericht door HP Hulscher »

ik dacht dat het aantal starts en dergelijke ook invloed hadden op de interval? En die nieuwe versie van de software, heeft iedereen die nodig?
T5-nov 2007-kwb-130pk-automaat-offroadgrey-16"Ronal-sidebars-60jr ed.
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Interval service longlife olie

Bericht door Rob RD »

HP Hulscher schreef:ik dacht dat het aantal starts en dergelijke ook invloed hadden op de interval? En die nieuwe versie van de software, heeft iedereen die nodig?
Mijn T5 heeft er nu zo'n 16000 opzitten en zeurt iedere keer alleen maar om Diesel, ik heb hem nog niet over olie gehoord. Kreeg 'm 4 januari, het is dus een 2007 uitvoering. Waarschijnlijk dus met de goede software.
Das Auto
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Interval service longlife olie

Bericht door Kobus »

Ik heb er ook longlife-olie in zitten en kreeg na 19000 km melding voor een beurt, terwijl ik op 30000 km had gerekend. Ik rij wel veel korte stukken, maar denk er over om gewone olie te gaan gebruiken.
stop the rat race
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Interval service longlife olie

Bericht door Rob RD »

Kobus schreef:Ik heb er ook longlife-olie in zitten en kreeg na 19000 km melding voor een beurt, terwijl ik op 30000 km had gerekend. Ik rij wel veel korte stukken, maar denk er over om gewone olie te gaan gebruiken.
Heb je die spartamet ooit nog in je tuintje gevonden? De stickers op de deur bevestigden dat ik op he goede adres was...
Das Auto
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Interval service longlife olie

Bericht door Pim 328 »

Wat heet gewone olie ???

Bij de roetfilter motoren die af fabriek een roetfilter hebben kun je niet meer terug gaan naar gewone olie, moet Longlife 3 olie in want anders kan je roetfilter kapot gaan.

Bij de motoren die nog op longlife 2 lopen dus die zonder roetfilter, kun je de gewone pompverstuiver olie ook niet meer gebruiken omdat dan je lagers kapot lopen.

Dus in principe kun je alleen nog maar op longlife rijden.

ps. Long life olie is 5W30 of 0W30, de pompvertuiver olie is 5W40 en de gewone olie is 10W40 of 15W40, de laatste 2 kun je bij pompvertuiver motoren helemaal niet meer gebruiken omdat deze te dik zijn en hierdoor de pompverstuivers kapot gaan.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Interval service longlife olie

Bericht door vaniac »

Goedkoop is duurkoop in het geval van motorolie. Gezien de enorm hoge mechanische druk in de pompverstuivers en gezien het feit dat de 5-cilinders een aluminium motorblok met speciale coating op de cilinderwanden hebben, voldoen normale multigrade-oliesoorten niet meer. De longlife specificaties 0W30 en 5W30 hebben speciale toevoegingen voor de betreffende VW-motoren. Het gebruik van olie met andere specificaties leidt tot verhoogde slijtage en is dus ten zeerste af te raden.
Deze olie is echter zeer duur. Gelukkig zij de service-intervallen zeer lang. De meeste synthetische longlife oliespecificaties worden door de fabrikanten voor minstens 50.000 km gegarandeerd. VW zit met een maximale service-interval van 30.000 km dus ruim aan de veilige kant. Ik zou dus niet meteen olie laten vervangen als de service-intervalindicatie al bij 15.000 km aan gaat. Ik denk dat het overschrijden van de 30.000 km interval niet meteen verhoogde slijtage oplevert, vooropgesteld dat je kwaliteitsolie van de juiste specificatie gebruikt.
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Interval service longlife olie

Bericht door Kobus »

Rob RD schreef:
Kobus schreef:Ik heb er ook longlife-olie in zitten en kreeg na 19000 km melding voor een beurt, terwijl ik op 30000 km had gerekend. Ik rij wel veel korte stukken, maar denk er over om gewone olie te gaan gebruiken.
Heb je die spartamet ooit nog in je tuintje gevonden? De stickers op de deur bevestigden dat ik op he goede adres was...


Spartamet in m'n tuintje???? Ik hoop/denk dat je een andere Kobus bedoelt want deze Kobus fietst nog geheel op eigen kracht! Mocht je overigens nog een Triumph 955 Daytona in iemands tuintje willen gooien, laat het dan even weten.... :jump
stop the rat race
Plaats reactie