Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo doet het niet ...

vragen over de T4
Plaats reactie
Sietze
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2008, 16:26

Turbo doet het niet ...

Bericht door Sietze »

Beste wijze mensen,

Drie-en-een-half jaar alweer ben ik de trotse eigenaar van een mooie donkerblauwe T4 2.5 met 75 kw (niet gechipt) van 08-1997 met ± 160.000 km op de teller. Nagenoeg geen olie-verbruik en behalve het “relais 109-misterie” nooit iets aan gehad. De bus wordt behalve vakanties hoofdzakelijk voor woon/werkverkeer in de stad gebruikt. Bij een lange rit over de snelweg kwam hij (of is het zij?) maar moeizaam op snelheid, terwijl dat normaal zeker niet zo is. Het duurde even voordat ik me hier van bewust was, ik ben zeker geen snelheidduivel. Het kwartje viel pas echt toen ik ook het zo typische “turbo-fluitje” miste wat altijd bij 2000 toeren begint.

Wie heeft voor mij tips of advies voordat ik naar de “VW-juwelier” ga, want het geld groeit me (nog) niet op de rug en ben niet z’n supersleutelaar en arm maakt handig, zegt men. Alvast hartstikke bedankt!

Vriendelijk groet,

Sietze
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Multivan Generation »

@ Sietze,
misschien is het stangetje van je wastegate wat los, waardoor de wastegate niet goed aangestuurd wordt, en dus snel zijn (over)druk via de wastegate kan lozen.

zie ook deze:
Afbeelding


en deze voor jouw bus van toepassing:
Afbeelding

Hopelijk is het een kwestie van de moeren wat vaster draaien?
Succes er mee...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Christoffel »

Als het slangetje van de washgate eraf zou liggen of gescheurd zou zijn wordt je turbodruk juist niet begrenst waardoor je motor in noodloop zou gaan door turbodruk regelgrens overschreden.

De washgate wordt bedient door een magneetklep welke de overdruk van de turbo zelf gebruikt om de klep te openen. Geen vacuum dus, zoals bij de turbo van een 151 pk versie.

Waarschijnlijk LMM defect. Trek deze maar eens los en kijk of je verschil merkt.


Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Roger B. (11)61 »

Christoffel schreef:Als het slangetje van de washgate eraf zou liggen of gescheurd zou zijn wordt je turbodruk juist niet begrenst waardoor je motor in noodloop zou gaan door turbodruk regelgrens overschreden.Chris
klopt, maar multivan had het over het STangetje, niet over het SLangetje
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Christoffel »

Soms lees je gewoon te snel.

:bonk :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk :bonk

Chris
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Roger B. (11)61 »

Eerlijk is eerlijk, ik las in eerste instantie ook slangetje en dacht daarbij ook, hola, dan blaast ie juist niet of te laat af = meer turbodruk is beter trekken....(en slecht voor je motor)

pas toen ik verderop in het berecht las dat ie het over dat stangetje tussen kleparmpje en membraan had las ik nogeens en zag ik dat er stangetje stond ;-)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Multivan Generation »

:lach :zwaai :nuts

Mooi he, goed lezen :toppie :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door René »

Gewoon een data logje maken, dan kun je zien wat er "ondermaats" presteert. Kan best iets simpels zijn, alleen ff zoeken wat en waar het zit.

René
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door j.d.hukema »

Hallo Rene
Wat is de gemiddelde turbodruk voor een 1.9td uit 1999.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Pascal-141 »

j.d.hukema schreef:Hallo Rene
Wat is de gemiddelde turbodruk voor een 1.9td uit 1999.

Dick :ikrij

Da's 0,6-0,7 bar
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door j.d.hukema »

Pascal bedankt, Dan is mijn turbo goed dit geeft hij aan.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Sietze
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 jan 2008, 16:26

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Sietze »

Beste Peter/Multivan Generation én T4 Centrum,

Hardstikke bedankt voor je tip over het “STangetje” van de wastegate en je duidelijke beelden waar dit te vinden is. Na jou reactie gelezen te hebben was in nieuwsgierig genoeg of ik het probleem van “de niet werkende turbo” zelf kon verhelpen. Het stangetje bleek goed vast te zitten, de klep kon je met de hand bewegen maar het “SLangetje” wat naar het vacuüm- of drukvat gaat wat de wastegate dicht/open zet, was helemaal vergaan. D.w.z. de buitenmantel waardoor vacuüm/druk door de slag zelf werd opgevangen, daar deze niet stug/onvervormbaar meer was meer lekker rekbaar. Dus voor een paar eurootjes een stukje slang gekocht en vervangen. Heb gelijk ook een ook een aluminium plaatje gezet tussen de flens van de “EGR-klep” zoals je op je homepage beschrijft. Heb de hele site nog niet doorgelezen maar je/jullie staan in mijn “bladwijzers”. Leuke, inspirerende en informatieve website!

Het resultaat:

De oude trekkracht is weer helemaal terug en de turbo fluit weer. Bij lagere toerentallen onder 2000 rpm (in stadsverkeer) lijkt er meer koppel te zijn en trekt mijn bus sneller en soepeler op.

Daarom nogmaals bedankt en wellicht spreken we elkaar in de toekomst, als de bussen het willen,

Sietze
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Harry 341 »

Sietze,ik zou wel het plaatje vervangen door een RVS exemplaar,in aluminium zit voor je het weet een gat.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Turbo doet het niet ...

Bericht door Multivan Generation »

@ Sietze,
mooi om te lezen en bedankt voor de pluimen :lach
Harry 341 schreef:Sietze,ik zou wel het plaatje vervangen door een RVS exemplaar,in aluminium zit voor je het weet een gat.
grtz.Harry
Idd harry,
bij mij was na een 110.000 km het aluminium van het plaatje voor zowat de helft weggevreten. Ik heb het toen ook vervangen door eentje van RVS.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie