Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hmmm, bijgeluid

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Dan zou ik teruggaan want dan heb je er nog garantie op.
Zowel op de onderdelen als op de werkzaamheden..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door pluuke »

Het bijgeluid was nog steeds: (111kW AXG)

"Gerommel" bij stationair lopen
Alleen binnen te horen
Bij verhoogd toerental is het weg
Tijdens optrekken "RRRRoHH" / lastwisselingen hoorbaar

Bus op de brug gehad, motorbeplating onderzijde los, motor laten lopen.

Met Sjef van de VW garage (T4 specialist) geluisterd aan het blok met de bekende schroevendraaier tegen het oor.

servopomp (1e gedachte) nee
trillingsdemper nee
spanrol / omlooprol nee

Toen geluisterd bij overgang carter/bak (maw tpv vliegwiel)
Daar was een duidelijk bijgeluid te horen, terwijl het hier "stil" zou moeten zijn.

Conclusie : ZMS

Maar, wanneer ga je over tot vervangen ?
Kosten werden geschat op 800,- voor drukgroep / koppeling / zms voor een ACV, voor een AXG misschien nog iets hoger, excl. het arbeidsloon. (En daar ben je effe zoet mee).

Met het bijgeluid is te leven (een leek hoort het niet), in ieder geval in relatie tot een kostenplaatje van 1000-1100 euro.
(Alhoewel, ik ben allergisch voor bijgeluiden).

Dan maar wachten tot de koppeling versleten is en ZMS mee vervangen ?
Kan de ZMS "desintegreren" en gevolgschade opleveren ?
Ik lees op een Duits forum over schade aan versnellingsbak....

Kortom, ik baal als een stekker, want ik haat bijgeluiden en eigenlijk wil ik er niet iedere dag naar luisteren, maar het verstand zegt dat 1100 euro voor het wegnemen van een bijgeluid veel geld is.

Waar zit de slijtage die het bijgeluid veroorzaakt ??
Afbeelding

Ik lees bovendien nu op T4 wiki dat door het controlegat (in de bak bij de startmotor) met een schroevendraaier te testen is of de zms idd defect is. Dit door de secundaire massa, aan bakzijde dus, tegen de draairichting in te draaien met een grote schroevendraaier. Als dit relatief makkelijk gaat en en hierbij zijn metaalachtige bijgeluiden hoorbaar zou het zeker de zms zijn.....dit hebben we helaas niet zo getest.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Multivan Generation »

@ Pluuke,
is jouw AXG serieus gechipt?
Zo ja, dan kan dat wel eens de oorzaak zijn van versnelde slijtage aan het 2 massa vliegwiel(deze was voor RogerB ipv dubbele massavliegwiel :lach )

Voor de AXG levert Sachs hele mooie sets, eventueel ook versterkte (koppeling) :jumpklap

Tsja, je moet positief blijven denken he...
Je leest wel vaker op Duitse fora he, is jouw daar nooit iets opgevallen van een negatieve relatie tussen AHY/AXG icm ZMS?

Blijft rot zoiets.
Maar als je nog niets voelt trillen op de vloer bij de versnellingspook, dan is het nog niet zo dermate ernstig en zou ik er nog even mee door blijven rijden, zodat je in de tussentijd geld er voor apart kan houden.
Is het geluid het meest hoorbaar in het toerengebied van 1500-2300 rpm?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Paulus »

Ik had net zoiets,naar heel lang zoeken was het het extra gewichtje op de schakelstang,deze zit geklonken met 2 aluminium stiftjes ze worden ruim en het gewichtje rammelt heel erg.
Ik heb er 2 ty-raps omgetrokken en de rammel was weg.
Heb alleen bij koude motor nog een blikkerig bijgeluid,na de multi riem te hebben verwijderd was het weg,kan de dynamo,stuurbekrachtigings pomp,airco pomp of 1 van de aandrijfrollen/spanrol zijn,hier ben ik nog niet achter.
En dit alles met 36000km..

Succes,

Paulus

:T44EVER
VW T5 1.9TDI Lwb
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door pluuke »

Hoi Peter,

Hij is niet gechipt, en ik ben een rustige rijder (echt waar, in mijn bus tenminste..arme Polo van me vrouw :gekte ).
Ik denk zelfs dat "rustig" rijden, oftewel laag in de toeren zelfs belastender is voor de zms, het over te brengen koppel -bij het overschakelen- is immers relatief hoog bij lage toerentallen (/ laag bij hogere toerentallen).
Dus gemiddeld was het misschien zelfs beter om bij een net iets hoger toerental over te schakelen.

Maar ook dat zegt niet alles, naast mij stond toevallig een T4 california op de brug met 90k op de teller, en een versleten zms.

Heb nog geen specifieke slechte berichten gelezen over de combinatie zms / AXG-AHY.
Bovendien is de ZMS van de AXG-AHY niet dezelfde als van de ACV,(andere nummers) verschil weet ik niet. (andere veer(constantes ?))
Vanuit technisch oogpunt is de zms een stap voorwaarts, gezien verbetering in loopcultuur ed.
Feit is wel dat het natuurlijk weer een lekker duur motoronderdeel is geworden op deze manier, vergeleken met het ordinaire vliegwiel (een platte schijf staal met een gat).
En waarom alleen leverbaar icm met drukgroep en koppelingsplaat ?
Bij het vervangen van een koppelingsplaat vervang je toch ook niet altijd meteen het vliegwiel ?
Het aanligvlak tov de koppelingsplaat van het zms vliegwiel is toch niet anders dan van een gewoon vliegwiel ?

Maarja. Rot, dat is het ja, behalve het geluid is er op geen enkele ander manier iets van te merken.
Ik zou inderdaad gaan hopen dat mijn koppeling bijna einde levensduur is !
Toerental is moeilijk te zeggen, stationair is het hoorbaar.
Toerental licht verhogen > weg.
Optrekken > geluid komt en gaat, ik denk wel inderdaad in de range die je noemt. daarboven is het weg.
Decellereren > geluid komt en gaat..... :bonk bah.

Hoi Paulus, bedankt voor je reactie....ineens is er weer hoop (wishfull thinking)
Maar ga het morgen toch even checken. Je weet nooit.
Jij ook succes met je speurtocht, wel vroeg he 36000 ??
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik ga binnenkort de koppeling vervangen van de T4.
Het wordt aangeraden om dan ook alles te vervangen, dus het het 2 vliegwiel.
Ik laat het doen bij een Bovagdealer, aan onderdelen is dat al 1000 euro.
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Henk Peter 856 »

is wel even wat geld maar heb de T4 California bij 117000 km gekocht en er 50000 mee gereden.
Dus totaal 167000 km. Zie dit als normaal onderhoud.
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door j.d.hukema »

oke om over bijgeluiden te praten.Had ik ook .Maar bleek na enig onderzoek de rubberen slang te zijn die van de invoer van de lucht dieafgetakt wordt naar de dop op de motor.DEze was lek omdat hij op de kleppendelsel lag en na zoveel jaren of te heet of vergaan was aan de onder kant.Kwam overeen met het geluid wat er omschreven is.Maar wil wel even vooropstellen dat het best wel anders kan zijn ,Het geluid.Was ook alleen maar te horen bij stationer toerental.

Dick :ikrij
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Roger B. (11)61 »

de drukgroep en koppelingsplaat zullen toch wel ZONDER zms leverbaar zijn?? dus bij vervangen van de koppeling hoef je dan niet het ZMS te vervangen.

Andersom kan ik me wel iets bij voorstellen, als je het ZMS vervangt vervang je DUS het aangrijpvlak van de koppeling, daarom zal men het verstandiger vinden om koppeling en drukgroep mee te vervangen en het (garantieredenen?) alleen als set verkopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, het is niet verplicht om de ZMS te vervangen met de koppeling en drukgroep.
De garage raadde het me aan om ook de ZMS te vervangen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33936
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Multivan Generation »

veel vreemde berichten hierboven.

Een 2 massavliegwiel vervang je alleen als daar een probleem mee is, anders gewoon laten zitten.
Het is zeker niet gebruikelijk dat als men de koppelingsplaat, drukgroep en (evt. hydraulisch) lager vervangt, dat je dan ook het 2 massavliegwiel meteen meeneemt om te doen, te meer omdat dit een heel duur onderdeel is.

Aan de andere kant, vervang je het 2 massavliegwiel, dan inderdaad de rest ook meteen vervangen, het ligt dan toch open en dan kun je het meteen doen, en het moet inderdaad een beetje op elkaar inlopen.

succes Pluuke
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door pluuke »

Bij een auto met een normaal vliegwiel kun je toch makkelijk een paar keer de koppelingsplaat vervangen voordat je ook maar denkt aan een nieuw vliegwiel?

Als je voor de eerste keer koppelingsplaat en drukgroep gaat vervangen, en je krijgt het advies : "zms ook meteen vervangen", is men (VW) zelf ook niet echt overtuigd van de levensduur daarvan.
Het wordt dan een voorzorgsmaatregel, op basis van "het ligt nu toch open".
Nou, dat vindt ik nogal straf, gezien de prijs van een zms.

Andersom kan ik me er wel iets bij voorstellen : als de zms einde levensduur is, en je gaat hem vervangen om dan de koppelingsplaat en drukgroep ook meteen te vervangen. Die zms (+ vervangen) is nl. zo duur, koppelingsplaat en drukgroep "maken dan ook niet meer uit".
Vervang dan ook meteen de krukaskeerring.... waar houdt het op.
Maar wie zegt dat op dat moment de koppeling aan vervanging toe is ? (zie km standen T4 Cal 90k en mijne 140k). Misschien was die wel net vervangen ?
Het "inlopen" is wel een argument maar toch niet doorslaggevend, inslijten gaat immers vanzelf en de koppelingsplaat is in dit geval de zachtste.

Nou ja, uiteindelijk zijn het natuurlijk allemaal afwegingen die je moet maken op basis van het risico wat je loopt als je het niet doet. Km. stand is dan het uitgangspunt, en het blijft tot op zekere hoogte een gok.

Vandaag had ik trouwens het idee toch weer iets nieuws te merken:
Stilstaan met voet op de ingedrukte koppeling (1e versnelling ingelegd, maar maakt niet uit) :
Behalve de normale "dieseltrilling" komt er steeds om de 10 sec. een heeele kleine resonantie overheen, van een paar seconden.....hmmmm begin steeds harder in die zms te geloven als oorzaak.
Voelt aan als een soort tinteling
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, km stand is wel een uitgangspunt maar bij mij ook het feit dat ik nog jaren met plezier in de T4 wil blijven rijden. Dan maar even extra onderhoud.
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door pluuke »

Natuurlijk, ik heb hetzelfde voornemen... :toppie

Voordeel is ook dat als je het laat doen, dat je -met het gevoel dat het allemaal weer goed zit-
er weer een heeeeele tijd vanaf bent !
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Re: hmmm, bijgeluid

Bericht door Henk Peter 856 »

Klopt, ik ga er dan weer vanuit dat ik zonder problemen weer 150000 km verder kan .
Doe het ook bewust bij een Bovagdealer omdat ik dit onderhoud niet zelf kan doen.
Plaats reactie