Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 heeft het opgegeven

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik zou zeggen. nokkenasriem spannen

pompriem eraf en volgens opnieuw volgens procedure monteren.

Dan moet ie al starten en lopen, daarna moet je de fijnafstelling nog (laten) doen via VAG tester of VAGcom en een computer met interfacekabel.

Met de pompriem kun je niet echt schade maken aan je motor, de nokkenasriem moet je wel zorgen dat ook na meerdere keren de motor ronddraaien de merktekens van krukas en nokkenas nog juist blijven staan.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

We hebben daarstraks geprobeerd om de nokkenasriem op spanning te zetten, maar de spanrol is kapot.
Morgen dan maar twee nieuwe riemen en een spanrol halen.
We moeten dan alles toch demonteren om een nieuwe spanrol te plaatsen.
RON
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je de centrale bout van de krukaspoelie losdraait.... dan moet ie vervangen worden, ook het diamantschijfje (dun metalen schijfje) moet vervangen worden als de bout losgeweest is.

Als je de krukaspoelie er toch vanaf hebt, bekijk dan meteen de rubberen rand die je aan de motorzijde van deze poelie kunt zien (de poelie bestaat uit een kern en een buitenrand met daartussen rubber) Als er scheurvorming is kun je de poelie het best meteen vervangen (ongeveer 100 euro) (bij mij is een stuk rubber uit de poelie tussen de riem en het krukastandwiel gekomen waardoor de riem een tandje versprongen was)

Voor het vastdraaien van de centrale krukasbout.....veel succes, zorg voor goed blokkeergereedschap en draai onnoemelijk vast en dan nog 180graden.....

Succes met de operatie en ik hoop dat je daarmee het probleem hebt opgelost....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

SHE'S BACK !!!!!!!!!!!!!!!!!!

De bus doet het weer.
Beide riemen vervangen en alles weer afgesteld en alles loopt weer als tevoren :jumpklap

In de loop van de week ga ik de bout van de krukas nog laten vervangen bij de dealer.
Ik heb de bout al gekocht, maar het vervaardigen van en degelijke tegenhouder voor de trillingsdemper weegt niet op tegen de kost van een werkuur.
Als ik het bij de dealer laat doen ben ik zeker dat het goed gedaan wordt.
Daar zal ik zelf op toezien, geloof me :politie
RON
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4459
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Henk-1 »

:toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Multivan Generation »

:jumpklap :jumpklap :jumpklap :adhd :adhd :jump :jump

Goed nieuws!!

Als je die kabel en die software gebruikt,
dan via select control module
select
01 engine
en dan als meetveld 00 kiezen.
Het 2de blok dat weergegeven wordt is van je inspuitmoment van je brandstofpomp.
Dat zou in het ideale geval rond de 54-56 moeten pendelen.

Dat zou ik voor de zekerheid bij een bedrijfswarme motor nog even controleren..
Just to be sure....

Maarre eindelijk dan toch goed nieuws...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Christoffel »

Super man, dat je hem weer aan de gang hebt.

Als je trouwens een pomptiming wilt controleren zul je eerst het systeem in basisstand moeten zetten.

De regelschuif in de pomp van de pompvervroeging, wordt dan in de middenstand gezet.

De waarde die nu afgelezenwordt is de eventueel af te stellen waarde.

Zomaar via meetwaarde een waarde aflezen en dan afstellen gaat niet op. Het kan dan gebeuren dat de pomp zo wordt afgesteld dat hij genoeg kan vervroegen, maar niet meer voldoende kan verlaten, storingen en trekklachten tot gevolg. Zelfs het aanstaan bij koude motor kan dan problemen geven.

Chris
Afbeelding
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Christoffel schreef:Super man, dat je hem weer aan de gang hebt.

Als je trouwens een pomptiming wilt controleren zul je eerst het systeem in basisstand moeten zetten.

De regelschuif in de pomp van de pompvervroeging, wordt dan in de middenstand gezet.

De waarde die nu afgelezenwordt is de eventueel af te stellen waarde.

Zomaar via meetwaarde een waarde aflezen en dan afstellen gaat niet op. Het kan dan gebeuren dat de pomp zo wordt afgesteld dat hij genoeg kan vervroegen, maar niet meer voldoende kan verlaten, storingen en trekklachten tot gevolg. Zelfs het aanstaan bij koude motor kan dan problemen geven.

Chris
Hoe doe ik dat dan, die regelschuif in basisstand zetten??
RON
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Multivan Generation schreef::jumpklap :jumpklap :jumpklap :adhd :adhd :jump :jump

Goed nieuws!!

Als je die kabel en die software gebruikt,
dan via select control module
select
01 engine
en dan als meetveld 00 kiezen.
Het 2de blok dat weergegeven wordt is van je inspuitmoment van je brandstofpomp.
Dat zou in het ideale geval rond de 54-56 moeten pendelen.

Dat zou ik voor de zekerheid bij een bedrijfswarme motor nog even controleren..
Just to be sure....

Maarre eindelijk dan toch goed nieuws...
Dat ben ik ook van plan, Peter !
RON
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Christoffel »

Niet alle uitleesapperatuur kan de pomp in de basisstrand zetten.

De uitgebreidere vag-com wel.

01 motorelectronica

04 basisstand

kanaal 00 kiezen. Lampje voorgloeien gaat knipperen ter bevestiging van de basisstand.

Waarde 2 en 9 van belang. 2 pomptiming en 9 brandstoftemperatuur.

waarde 2 rond de 50 a 60 afstellen, met waarde 9 boven de 130.

Chris
Afbeelding
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Christoffel schreef:Niet alle uitleesapperatuur kan de pomp in de basisstrand zetten.

De uitgebreidere vag-com wel.

01 motorelectronica

04 basisstand

kanaal 00 kiezen. Lampje voorgloeien gaat knipperen ter bevestiging van de basisstand.

Waarde 2 en 9 van belang. 2 pomptiming en 9 brandstoftemperatuur.

waarde 2 rond de 50 a 60 afstellen, met waarde 9 boven de 130.

Chris
Volgens mij heb ik de uitgebreide versie van Vag com.
Ik zal er deze week werk van maken;

Nogmaals bedankt voor alle tips en tricks, vooral van jou Chris, maar ook van iedereen die geholpen heeft om mijn bus weer mobiel te maken :yes
RON
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door kroonhome »

Beste Dukerider,

Eind goed al goed! :klappen
Maar nu de ham vraag, ben je er al achter waardoor nu precies jouw T4 het van het ene moment op het andere heeft begeven? Is de aandrijfriem van de brandstofpomp een tandje versprongen of een spanrol die los gekomen is waardoor de timing niet meer klopte? Als je hier antwoord op kan geven dan kunnen anderen op dit forum wellicht hun voordeel hiermee doen. Maar petje af voor jouw doorzettingsvermogen om de T4 weer aan de praat te krijgen! :T44EVER :ikrij

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

kroonhome schreef:Beste Dukerider,

Eind goed al goed! :klappen
Maar nu de ham vraag, ben je er al achter waardoor nu precies jouw T4 het van het ene moment op het andere heeft begeven? Is de aandrijfriem van de brandstofpomp een tandje versprongen of een spanrol die los gekomen is waardoor de timing niet meer klopte? Als je hier antwoord op kan geven dan kunnen anderen op dit forum wellicht hun voordeel hiermee doen. Maar petje af voor jouw doorzettingsvermogen om de T4 weer aan de praat te krijgen! :T44EVER :ikrij

Groetjes,
Arjan
De aandrijfriem van de pomp was wel twee tanden versprongen, dit door foute montage van de omlooprol en de spanrol die gewoonweg niet gespannen was !!!!
De spanrol die we vervangen hebben was die van de distributieriem.
Deze was gewoonweg kapot, dit heb ik opgemerkt tijdens het zoeken naar een oorzaak van de panne.
Voor het zelfde geld was deze riem één of twee tanden versprongen en had ik een véél groter probleem gehad.
Tja, doorzettingsvermogen.
Het heeft gewoon een tijd geduurd voor ik met zekerheid kon zeggen wat er eigenlijk mis was, de reparatie heeft maar enkele uurtjes geduurd.
Het is ook zo dat ik mijn motor kon gebruiken om naar mijn werk te rijden, ik had de wagen niet echt nodig, als ik er niet uit geraakte kon ik hem nog altijd naar de dealer doen.
Die luxe heeft niet iedereen natuurlijk.
RON
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door Johan191 »

Volgens mij val jij in de groep van gelukkigen waarvan de bus weinig schade heeft opgelopen.
Ze zijn volgens mij op één hand te tellen die kleine groep gelukkigen.
Top voor jou, en petje af voor je geduld in deze.
Zo wordt geduld weer beloond. nu kun jij straks ook weer zeggen :ikrij (blij dat ik rij)
dukerider
Berichten: 185
Lid geworden op: 01 sep 2007, 16:54
Locatie: Wuustwezel Belgium

Re: T4 heeft het opgegeven

Bericht door dukerider »

Om een oud topic nog eens boven te halen.
Daarstraks heeft de spanrol van de distributieriem het begeven, met een ratelende distributieriem tot gevolg.
Ik vindt het toch raar dat dit al gebeurd na twee jaar en 43000 km.
Destijds heb ik de spanrol vervangen door een origineel exemplaar om zeker te zijn van de kwaliteit en hij is geplaatst volgens de regels van de kunst.
De riem is gelukkig niet gesprongen en de motor loopt nog perfekt, alleen durf ik hem nu niet meer starten om verdere schade te voorkomen.
De riem ligt nu helemaal los.
Wel is het zo dat ondertussen mijn oliepomp beginnen lekken was, de riemwielen hangen vol olie onderaan.
Krukas en waterpomp en waarschijnlijk ook de spanrol, dat kan ik nu nog niet goed zien.
Straks sleep ik de bus naar mijn maat en gaan we deze week aan de slag om het spul te demonteren.
Zou de olielekkage de oorzaak kunnen zijn dat de spanrol het begeven heeft ?
RON
Plaats reactie