Gerard 136 schreef:Ik kom steeds vaker de "hillhold" functie tegen. Kan iemand vertellen wat dat inhoudt? Automatische handrem als de bus scheef staat?
Hillhold gebruik je als je moeite hebt met de hellingproef. Dan wordt de handrem automatisch een paar seconden vastgehouden zodat je vast wat kan optrekken zonder achteruit te zakken. Op een flinke berg wel gemakkelijk. Ik weet alleen niet of dat ook bestaat als je een automaat hebt. Dan zak je zowiezo niet zomaar achteruit.
ik heb het ook maar hoe het precies werkt weet ik ook nog niet maar dat ga ik morgen uitzoeken
ik stond van de week op op een flauwe helling ( had de bus net een uurtje ofzo ) toen leek het erop dat als ik de koppeling gewoon intrap dat ie bleef staan maar heb snel de rem weer ingetrapt durfde dat risico niet aan omdat er meerdere auto's achter me stonden
zodra ik het weet zal ik het hier mededeling doen
hill hold functie is eigenlijk vervanger van hellingtrekken met handrem
dwz als je op helling staat je trapt je rem in en ingetrapt blijft houden en zodra je je rem loslaat houd ie hem nog 2 sec vast dat jij tijd hebt om je koppeling te laten komen dus je kan zonder terugloop wegrijden .