Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Diverse bijgeluiden

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Diverse bijgeluiden

Bericht door Dirk/970 »

Hallo allen!

De laatste tijd krijg ik steeds meer bijgeluiden, wat kan het zijn en zijn dit dingen waar ik me zorgen om moet maken of die me veel geld gaan kosten? Zijn er eenvoudige oplossingen voor?

- Bij achteruit rijden met volledig rechts stuur hard kraken/bonken uit de voortrein (vooruit en links achteruit geeft geen krimp)
- bij diep inveren bv. over drempels licht gekraak uit de voortrein
- bij lage toerentallen met gas spelen gepiep uit motorruim, bv. bij plots gas los laten een enkele piep

Auto rijd verder als een zonnetje en motor loopt als een naaimachien :love (2002 ACV).

Veel vragen in 1 keer, wie waagt zich eraan :kijkt :vraagteken
Thanx :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door pluuke »

1 lijkt me homokineet, zolang het alleeen bij achteruitrijden is....niet erg, als het kan volledige stuuruitslag voorkomen
2 is de torsievering, doet de mijne ook, vooral (eigenlijk alleen) als het koud is
3 koppeling / drukgroep / zms /motorsteunen lekker laten piepen....

Vanaf afstand het moeilijkste wat er is natuurlijk, bijgeluiden verklaren
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door Roger B. (11)61 »

3) kan je multibelt zijn (dynamoriem) oorzaak is dan waarschijnlijk de automatische spanner....deel kost in de 80 euri. Kan in zoverre kwaad dat je riem bij het piepen slipt en dus extra slijt. (hierbij heb ik het dus NIET over de distributieriem, maar over de aandrijfriem voor dynamo en airocpomp)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
michel1082
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:04

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door michel1082 »

hoi

dat eerste geluid zal inderdaad de homokineet zijn, als het niet erger wordt lekker laten zitten.
dat tweede geluid is denk ik ook de torsievering
maar dat gepiep bij gas geven of los laten is denk ik de bevestiging van de eerste uitlaatpijp met die lastige haaken
aan het uitlaatspruitstuk met die gietijzeren pakkingring, gebeurt veel.

groet michel1082 :toppie
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door Dirk/970 »

@Patrick, Roger, Michel,
Veel dank voor de reacties :toppie

Moet ik dus alleen die homokineet in de gaten blijven houden (is het ook gemakkelijk na te gaan of het om de linker of de rechter gaat, omdat het alleen met rechts ingestuurd achteruitrijden voorkomt?). Alstie vooruit rijdend ook gaat klagen zal ik eens achter vervanging heen :ie

Vwb punt 3, dan ga ik het meest mee met Patricks opmerking over de motorsteunen, het is een zacht rubberachtig piepje dat maar weinig voorkomt (alleen als door abrupt gas geven of loslaten de motor in de steunen kantelt, stel ik mij dan voor). De multiriem met poelies is vorig jaar april ofzo nog vervangen.

Punt 2, ja nu je het zegt, het is idd vreemd genoeg weersafhankelijk: in deze tijd hoor je het meer dan als het warmer is (en minder vochtig).
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door pluuke »

Hoi Dirk,

welke homokineet het is, is alleen te zeggen door te lokaliseren waar het geluid vandaan komt, je kunt niet zeggen ; "het is bij rechtsaf insturen, DUS het is de rechtse homokineet".

Een 2e handse aandrijfas (als het zover is) is geen hele dure maar goede optie.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door Dirk/970 »

Hey Patrick,

Voor het gehoor vanachter het stuur komt het geluid ook van het rechterwiel, maar ik zal het in de gaten houden. Dank voor de tip! :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door René »

No 3

Waarschijnlijk piept ie ook bij het uitzetten van contact, en beschik je over een airco.

Zo ja, is kwaal van T4, waarom weet ik niet, maar had er ook last van, kan mijn inziens idd alleen wat met de spanner te maken hebben (of versleten/imitatie multiriem) De originele zijn wat soepeler en meer rubberachtig, dus meer weerstand als ie gespannen is.

René
Laatst gewijzigd door René op 14 feb 2008, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rob RD
Berichten: 166
Lid geworden op: 22 jan 2007, 20:30
Locatie: Leidschendam
Contacteer:

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door Rob RD »

Hoe komt het dat een luidruchtige homokineet niet vervangen moet worden? vaak duidt geluid toch op een aankomende reparatie
Das Auto
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door Dirk/970 »

@René, "Waarschijnlijk piept ie ook bij het uitzetten van contact - niet het geval - , en beschik je over een airco - (helaas) niet -.
@Rob, daar was ik wel bang voor, maar de mening heerst dat dit vooruit rijdend dus nog ff geen kwaad kan. Ik hou mijn oren echter gespitst :alarm
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Re: Diverse bijgeluiden

Bericht door Dirk/970 »

Piepje nr. 3 is gevonden en opgelost :jumpklap
Lag vanmorgen ff onder de bus en 'ontdekte' dat de downpipe net voor de kat los steunt op een rubberblokje. Bij kantelen van de motor bij gas los treedt hier wel enige beweging op. Beetje siliconen spray op rubber blokje en piepje is voorlopig weer pleitos :jump
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie