Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lamme arm !!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
kroonhome
Berichten: 272
Lid geworden op: 08 mar 2007, 12:17
Locatie: Midden Delfland

Re: Lamme arm !!

Bericht door kroonhome »

Hallo allemaal,

Ik zie allerlei producten de revue passeren, heel erg interessant :nuts maar ik hoor niemand over hoe je het een en ander met een metallic lak moet behandelen, bijvoorbeeld bij krasjes en doffe plekken. Want metallic lak is anders, bestaat uit de kleur laag met daarover een transparante glanzende laag. Bij het poetsen poets je dus de transparante laag :ie
Als er geen verschil van behandelen is vind ik het ook prima, maar ik ben daar niet zo zeker van. Wie kan er iets zinnigs over zeggen? :groteogen

Groetjes,
Arjan
nr. 1075 (de vorige California Coach 75 KW, 102 pk)
VW T4 California FreeStyle 3e generatie AXG 111 KW, 151 pk
VW T3 Club Joker 1984, WBX 57 KW, 78 pk (Brownie)
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Lamme arm !!

Bericht door Johan191 »

Arjan, mijn ervaring met metallic lak is ook veel beter dan met de gewone lak.
De niet metallic lak is veel gevoeliger voor weersinvloeden en verkleuren.
Mijn vorige auot (LANG GELEDEN) was ook metallic. Ik gebruikte daarvoor de metallic was van de Hema. Waterdun, doorzichtig, je kon er in één keer grote vlakken mee aanpakken, en was heel goed uitpoetsbaar.
Kleur ophalen is bij metallic ja niet nodig.
Heel anders is het bij mijn huidige bus kleur rood. Geen metallic. Die lak heeft echt af en toe een flinke opknapbeurt nodig, en dan kom je inderdaad in een polish/was combinatie terecht al dan niet op kleur.
Alhoewel ik met de kleurwas niet het resultaat bereik als met een fles universele Turtle.
Mijn ervaring is ook dat je met een kleurwas een veel kleiner oppervlak kunt aanpakken dan met bijvoorbeeld een fles turtle wax.

Van onze rooie pak ik eens in het jaar het dak met de blauwe commandant. (wel met het handje) daarna pak ik de groene turtle. Dan kan die er weer een jaartje tegen. De vorige eigenaar wist blijkbaar niet dat het dak gewassen kon worden, en daarom zit ik nog steeds met flink wat aandacht voor de lak op het dak.

De rest van de bus pak ik ook met turtle, maar dan wel met de poetsmachine voor het inwrijven. Het uitpoetsen gaat weer met het handje.

Twee dingen zijn in ieder geval zeker voor mij. De volgende bus wordt weer een T4, maar dan wel met metallic lak.
En waarom. . . . . . de lak vraagt minder onderhoud dan de gewone lak.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lamme arm !!

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb ook een rode bus.
Bij de aflevering hebben ze op mijn verzoek, een speciale laag op gezet.

http://www.waxguard.nl
Bevalt prima, 3 jaar garantie op glans :nuts
Na 2,7 jaar werd het effect met wassen minder, geen probleem, garantie en de gehele bus werd opnieuw in het spul gezet :yes

Je hoeft alleen maar met water te wassen, geen shampoo of zo nodig.

Bij een rode bus is het soms wat problematisch om de glans te behouden, omdat de kleur relatief minder pigment bevat, en ook het uitbleken van de lak iets sneller gaat. Voeding van de lak, zo is me duidelijk geworden, is eigenlijk best wel belangrijk.
Dus met het poetsen gebruik ik eerst een voedende formule, en daarna een vloeibare wax die nanodeeltjes bevat, waarbij je zeer gemakkelijk kunt uitpoetsen, en het bevat een UV-blokker en vuil hecht veel moeilijker :jump

Wat me ook op is gevallen, als je naar een wasbox gaat, en je auto met hogedruk voorspuit en hem dan wast, dan met de spons helemaal doen, en als je klaar bent met ontkalkt water naspoelen, en vooral dat laatste geeft een minder dof resultaat.

Iedere keer kicken hoor als je je bus gepoetst hebt en hij ziet er weer in showroomstaat uit. Ook anderen die niets met bussen hebben, kijken dan wel eens om... :jump en ja, dat zelfs bij een rode bus...

De buurman maakt inderdaad wel eens een opmerking of ik de zijne ook even wil doen.
Sorry ik doe geen fords... :knipoog

Ik gebruik trouwens dit spul: http://www.numberone-autopflege.de/inde ... &chapter=0
klikken op het filmpje...



Maarre ziet er mooi uit hoor :yes :yes
Gaat het al wat beter met je armen??? :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bikevouwer
Berichten: 789
Lid geworden op: 08 apr 2007, 17:12
Locatie: 't Veld
Contacteer:

Re: Lamme arm !!

Bericht door Bikevouwer »

Multivan Generation schreef: Maarre ziet er mooi uit hoor :yes :yes
Gaat het al wat beter met je armen??? :bifun

Dank je wel voor het compliment en jawel hoor spierpijn duurt meestal maar 2 dagen bij mij!
Duck-tape is like the Force ! It has a light- and a dark side and it holds the universe together.
Plaats reactie