Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

tanden op riemwiel waterpomp tdi

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

tanden op riemwiel waterpomp tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

van de week kreeg ik de vraag of ik de tanden van het riemwiel van de nieuwe waterpomp geteld had toen ik deze verving.....

Volgens de persoon in kwestie is er, omdat de pompen vaak stuk gingen, een wijziging geweest, de oude pomp had 12 tandjes, de nieuwe 13, draait dus 8% langzamer ongeveer en daardoor zou dat type pomp niet zo vaak stuk gaan......

weet iemand hier meer van?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: tanden op riemwiel waterpomp tdi

Bericht door Rotor »

Roger volgens mij draait hij niet langzamer, ik denk dat het gewoon hetzelfde blijft.....als hij op de krukas 1 tandje vooruit gaat gaat hij ook op de pomp 1 tandje vooruit.....maar nu hebben ze de riem 1 tandje meer gegeven, dus een oneven aantal, dus de tandjes van de riem zullen steeds een tandje verspringen dus ze vallen niet steeds in dezelfde groef van het tand wiel.......het is maar een gedachte hoor. gr Ton

ps bij een tandwiel aandrijving zou hij wel langzamer gaan draaien.
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: tanden op riemwiel waterpomp tdi

Bericht door Pim 328 »

Klopt wel wat je schrijft dat de pomp ongeveer 8% langzamer draait.
Maar door dezelfde opbrengst te behouden hebben ze er 2 schoepen wielen meer op gezet.

Oude Pomp ging vaak kapot omdat het lager kapot ging en hierdoor ging deze lekken of in het ergste geval sloeg die vast.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: tanden op riemwiel waterpomp tdi

Bericht door Harm »

In de duitse T4-Wiki staat het gehele verhaal, onder het gedeelte "Todesliste".

http://213.239.212.66/wiki/Wasserpumpe
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: tanden op riemwiel waterpomp tdi

Bericht door Roger B. (11)61 »

Rotor schreef:Roger volgens mij draait hij niet langzamer, ik denk dat het gewoon hetzelfde blijft.....als hij op de krukas 1 tandje vooruit gaat gaat hij ook op de pomp 1 tandje vooruit.....maar nu hebben ze de riem 1 tandje meer gegeven, dus een oneven aantal, dus de tandjes van de riem zullen steeds een tandje verspringen dus ze vallen niet steeds in dezelfde groef van het tand wiel.......het is maar een gedachte hoor. gr Ton

ps bij een tandwiel aandrijving zou hij wel langzamer gaan draaien.
Zoals Pim al schreef klopt dat langzamer draaien wel..

De krukas draait even snel.... een aantal tandjes per minuut

als een pompwiel 12 tandjes heeft gaat ie per 12 tandjes van de riem een keer rond, bij 13 tandjes op het pompwiel is ie dus één tandje later rond.

Hierin is er totaal geen verschil tussen een getande riem met riemwielen of tandwieloverbrenging, gewoon tandjes tellen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Rotor
Berichten: 721
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:27
Locatie: Kampen

Re: tanden op riemwiel waterpomp tdi

Bericht door Rotor »

Okee het klopt, maar ik had begrepen dat alleen de riem 1 tandje meer heeft, maar ik heb gelezen dat zelfs de pomp 2 tanden meer heeft.....dus dan snap ik dat hij langzamer draait.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Re: tanden op riemwiel waterpomp tdi

Bericht door Christoffel »

Let wel het is niet alleen het aantal tandjes, maar ook de diameter van de waterpomp is anders, deze is nl groter, vandaar 1 tand meer.

Als je nu een distributie wissel uitvoert en je vervangt ook de waterpomp, een oud type voor een nieuw type, en je laat je voorste nokkenastandwiel zitten( vast dus) betekend dat, dat je nokkenastiming niet meer correct is tov krukas, en dus automatisch ook je brandstofpomp.

Je nokkenastiming komt hierdoor vroeger te staan, dus ook je pomp. Kleppen gaan te vroeg open en te vroeg dicht.

De kleppen zullen niet direct door de zuigers geraakt worden, maar toch een punt om over na te denken.

Chris
Afbeelding
Plaats reactie