Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door Multivan Generation »

[quote="Pascal-141
Dag Fred ,

Een bekende regel : "meten = weten" :knipoog
Zet je T4 op de vermogentestbank en maak de EGR open en doe een testrun . Maak dan de EGR eens terug dicht en doe nochmaals een testrun = je zal (zoals ik al zei ) geen MEETBARE vermogenwinst hebben .
Wat je zegt ivm de koude lucht is inderdaad waar , geef ik je 200% gelijk in. Maar ik vermeldde dat niet ivm de EGR omdat het verschil zooooo miniem is ...
Mensen hebben heel vaak de indruk dat de auto met afgesloten EGR véél beter rijd , wel daar kan ik maar 1 ding op zeggen : "meten op de testbank = weten" . :toppie [/quote]

Het lijkt subjectief, dat je meer vermogen hebt als je het EGR-plaatje monteerd.
Echter wat er gebeurd: de flow wordt gemeten door de LMM.
Doordat EGR gesloten is, en er nog steeds hetzelfde volume naar het inlaatspruitstuk moet,
wordt de flow langs de LMM hoger. De LMM geeft dus een hogere waarde, (lees: sneller zijn maximale waarde) door aan de motorcomputer, waardoor het maximum koppel bij een vroeger toerental bereikt wordt.

Bij een TDI heb je dus iets eerder je maximum koppel, echter het maximum koppel zal niet hoger zijn, omdat dit begrensd wordt in een kenveld. Dus het lijkt alsof je meer hebt, is dus niet zo, het is alleen verschoven naar iets lagere toerentallen.

Bij een 1.9 TD kun je er dus meer mee "spelen" :jump
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door Pascal-141 »

Volgens mij klopt jous redenering niet (bij een 2.5TDI) , Peter :
De LMM doet zijn meting net na het luchtfilter , op die plaats heeft het niks te maken met het traject waar de EGR zit , nl. tussen uitlaatsysteem en inlaatcollector.
Daar word geen meting verricht , dus kan de LMM er ook geen invloed op hebben ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door pluuke »

Peter bedoeld :
Wanneer de EGR dicht is, zal het bestanddeel inlaatlucht -wat normaal via het uitlaattraject binnenkomt- ingenomen moeten worden door "andere" lucht...
Dit is dus normale inlaatlucht die dus voorbij de LMM moet en als dit meer is dan voorheen zal de LMM dit verschil wel meten.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door Fred-15 »

Hoi mannen.

Jullie hebben het steeds over meten = weten ?? er bestaat ook nog iets van proefondervindelijke expirimenten je kan alles wel gaan bemeten maar het zou zomaar kunnen dat het in de praktijk heel anders zou kunnen uitpakken , meten en weten is voor jongens die alleen maar op scholen en universiteiten hebben gezeten.
Het is een vast staand feit dat je een diesel en wat voor een diesel dan ook koude lucht moet geven en geen hete verbrande uitlaatgassen en als je dit niet kan zien op een rollebank dan is
er iets niet in orde of men doet iets fout.
Maar goed zo ik al reeds eerder hebt gezegt een diesel heeft koude inlaat lucht nodig en geen hete verbrande uitlaat gassen , je diesel zal in de winter ook beter lopen dan in de zomer.

even voor Pascal : ik kijk zo nu en dan op bt4c maar doe er niets meer. ( ik dacht dat ik daar een paar vrienden had.) maar helaas.

Gr. Fred.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door pluuke »

Ik dacht dat je pas kan meten als je een experiment proefondervindelijk uitvoert.
En op veel scholen heb je ook praktica hoor.

En als je niets wijzigt hoef je ook niet te meten.
Als je meet voor en na de wijziging is het bewijs geleverd voor het effect ervan !
Maar dat is mijn bescheiden mening.

Daarnaast kun je natuurlijk ook wel merken of iets uitmaakt zonder allerlei meetspul :toppie
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Paulus
Berichten: 360
Lid geworden op: 02 okt 2007, 23:55
Locatie: Stadskanaal

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door Paulus »

Bij het afblinden van de EGR bij een TDI,zul je het motormanagement moeten aanpassen,puur omdat je inlaatlucht stationair alleen via je LMM loopt,dit houd in dat de motor in het lage toeren gebied veel te rijk loopt.Bij een open EGR pak je de verbrandingslucht stationair via de EGR.De vacuumklep in de inlaat bij de EGR opent volledig pas boven de 2800 tpm.Ik sta er ook altijd van te kijken dat de EGR zonder meer word afgesloten,dit kan niet.Stationair zal de motor last van "astma" krijgen,hij zal de inlaat lucht gedwongen via de vacuumklep aanzuigen.
Bij een TDI met alleen een afgesloten EGR zul je dit stationair ook horen.
Door de vlinder te verwijderen van de vacuumklep heb je hier geen last van.
Het is wel degelijk te merken dat bij een afgesloten EGR (mits met aangepast management,en verwijderde vlinder)het koppel toeneemt. :ikrij

Gr,

Paulus
VW T5 1.9TDI Lwb
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door Fred-15 »

Hoi mannen.

Ik denk dat men een beetje afdwaalt we hebben het over een 1.9 TD ( eco diesel )
en dat is echt iets anders dan een 2.5 TDI.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33889
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door Multivan Generation »

Pascal-141 schreef:Volgens mij klopt jous redenering niet (bij een 2.5TDI) , Peter :
De LMM doet zijn meting net na het luchtfilter , op die plaats heeft het niks te maken met het traject waar de EGR zit , nl. tussen uitlaatsysteem en inlaatcollector.
Daar word geen meting verricht , dus kan de LMM er ook geen invloed op hebben ...
pluuke schreef:Peter bedoeld :
Wanneer de EGR dicht is, zal het bestanddeel inlaatlucht -wat normaal via het uitlaattraject binnenkomt- ingenomen moeten worden door "andere" lucht...
Dit is dus normale inlaatlucht die dus voorbij de LMM moet en als dit meer is dan voorheen zal de LMM dit verschil wel meten.
Inderdaad Pluuke,
het volume moet hetzelfde zijn, normaal krijgt hij vanaf links en vanaf rechts. Wordt rechts afgestopt, en hetzelfde volume bijft nog steeds gevraagd, dan zal links harder aanzuigen. (links is lucht--- rechts is EGR in dit voorbeeld)

Het motormanagement heeft verschillende parameters nodig om tot de juiste inspuithoeveelheid te komen (ik spreek over een 2.5 TDI). Denk hierbij aan gaspedaalstand, turbodruk, signaal van de LMM, buitenluchtdruk, buiten temperatuur etc. Als er bij bovenstaande voorbeeld (bij TDI) dus meer koele lucht langs de luchtmassameter stroomt, dan koelt de meetdraad daarin dus meer af, waardoor het maximale signaal dat hij aan de motorcomputer kan doorgeven eerder bereikt wordt. Beetje foppen dus eigenlijk, maar gebaseerd op die meetwaarde wordt er dus eerder(lees: bij een lager toerental) de maximale brandstofhoeveelheid ingespoten,
waardoor je dus eerder je maximale koppel bereikt.

Omdat de inspuithoeveelheid is begrensd in een kenveld kun je dus niet meer koppel krijgen! Je kunt namelijk niet meer inspuiten als het maximale dat in het kenveld bepaald is.
Fred-15 schreef:Hoi mannen.

Jullie hebben het steeds over meten = weten ?? er bestaat ook nog iets van proefondervindelijke expirimenten je kan alles wel gaan bemeten maar het zou zomaar kunnen dat het in de praktijk heel anders zou kunnen uitpakken , meten en weten is voor jongens die alleen maar op scholen en universiteiten hebben gezeten.
Het is een vast staand feit dat je een diesel en wat voor een diesel dan ook koude lucht moet geven en geen hete verbrande uitlaatgassen en als je dit niet kan zien op een rollebank dan is
er iets niet in orde of men doet iets fout.
Maar goed zo ik al reeds eerder hebt gezegt een diesel heeft koude inlaat lucht nodig en geen hete verbrande uitlaat gassen , je diesel zal in de winter ook beter lopen dan in de zomer. Gr. Fred.
Dat komt op dezelfde uitkomst Fred :yes
De manier van benaderen is misschien anders, maar ieder zijn meug he :lach :knipoog
pluuke schreef:Ik dacht dat je pas kan meten als je een experiment proefondervindelijk uitvoert.
En op veel scholen heb je ook praktica hoor.

En als je niets wijzigt hoef je ook niet te meten.
Als je meet voor en na de wijziging is het bewijs geleverd voor het effect ervan !
Maar dat is mijn bescheiden mening.

Daarnaast kun je natuurlijk ook wel merken of iets uitmaakt zonder allerlei meetspul :toppie
Soms kun je zaken meten waardoor je weet of iets naar behoren werkt of dat het langzaam buiten de specificaties gaat.
Hierdoor zou je eventueel onderhoud op aan kunnen passen(in mijn werk dan).

Sommige dingen kun je meten, voor anderen is het gevoel ook heel belangrijk.
Paulus schreef:Bij het afblinden van de EGR bij een TDI,zul je het motormanagement moeten aanpassen,puur omdat je inlaatlucht stationair alleen via je LMM loopt,dit houd in dat de motor in het lage toeren gebied veel te rijk loopt.Bij een open EGR pak je de verbrandingslucht stationair via de EGR.De vacuumklep in de inlaat bij de EGR opent volledig pas boven de 2800 tpm.Ik sta er ook altijd van te kijken dat de EGR zonder meer word afgesloten,dit kan niet.Stationair zal de motor last van "astma" krijgen,hij zal de inlaat lucht gedwongen via de vacuumklep aanzuigen.
Bij een TDI met alleen een afgesloten EGR zul je dit stationair ook horen.
Door de vlinder te verwijderen van de vacuumklep heb je hier geen last van.
Het is wel degelijk te merken dat bij een afgesloten EGR (mits met aangepast management,en verwijderde vlinder)het koppel toeneemt. :ikrij Gr, Paulus
Na het afblinden van de EGR bij een TDI zul je het motormanagement NIET hoeven aan te passen! Een TDI bezit namelijk een dynamisch motormanagement dat zichzelf adapteert (aanpast) aan nieuwe/andere parameters (meetresultaten etc). Het duurt wel een paar kilometer en daarna voel je dat het zichzelf in gaat stellen op de nieuwe setup.

Waarom zal een motor stationair last van asthma krijgen als hij alleen schone lucht binnen krijgt? Nee mensen krijgen asthma van niet zuivere lucht :nuts Hij zal dus ook niet de inlaatlucht gedwongen via de vacuumklep aanzuigen, omdat die bij lage toerentallen gewoon gesloten is, en pas opengaat bij een overdruk (maximale turbodruk bereikt, wastegate gaat steeds verder open).
De vlinder(????)/klep heeft niet echt invloed hierop, hooguit dat de flow iets aangepast wordt door bewegen van die klep (meer verstoringen van de flow)

Natuurlijk is het merkbaar dat de combinatie afgesloten EGR+aangepast management+verwijderde klep merkbaar is.
Je maakt mij niet wijs dat je je motormanagement(CHIP) alleen hebt laten aanpassen op de nieuwe settings.
Waarschijnlijk is er ook een vorm van tuning (met oogpunt prestatieverhoging) uitgevoerd :knipoog :knipoog

En zo ja, waar heb je dat misschien laten uitvoeren?

Ik heb een zeer uitgebreid artikel geschreven met technische onderbouwing (theoretisch+praktisch) over motorische tuning.
Misschien kan het interessant voor je zijn? Wordt af en toe aangepast aan huidige inzichten en ervaringen.

http://people.zeelandnet.nl/diape/html/tuningmo2.htm

@ Fred, inderdaad afdwalen... :yes :toppie

Misschien valt het onder de noemer van "Haantjes gedrag" ??? :bifun
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: EGR-Plaatje gevraagd en korting houderschapbelasting

Bericht door harry t5 191 »

Amen! :klappen :klappen :klappen

:wjw :T54LIFE :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie