Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rook uit m'n dashboard bij alarmlicht schakelaar.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:06
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Rook uit m'n dashboard bij alarmlicht schakelaar.
Hallo.
Vandaag gebruikte ik m'n alarmlichten.
Kwam spontaan rook uit m'n dashboard
Bleek dat het blokje van de alarmlichten aan het roken was.
Kan zoiets spontaan gaan roken?
Of moet ik het ergens in het stroomcircuit gaan zoeken?
En werken de normale knipperlichten dan ook niet meer?
Vandaag gebruikte ik m'n alarmlichten.
Kwam spontaan rook uit m'n dashboard
Bleek dat het blokje van de alarmlichten aan het roken was.
Kan zoiets spontaan gaan roken?
Of moet ik het ergens in het stroomcircuit gaan zoeken?
En werken de normale knipperlichten dan ook niet meer?
Kan zoiets spontaan gaan roken?
Ja, waar stroom door een weerstand loopt ontstaat warmte, P=UxI of P=IxIxR (dus stroom in het kwadraat!)
Bij 4 knipperlampen a 21W is totaal 82W loopt er een stroom van 84/12=7A dus 7x7x?=?W Bij 1 ohm weerstand dus al ongeveer 49W.
(De stroom zal wel iets kleiner worden door de in serie geschakelde weerstand van de schakelaar)
Als de contacten in de schakelaar vies of ingebrand zijn na zoveel jaar dan ontstaat er in de schakelaar dus een weerstand over de contacten. Laat deze toch redelijke stroom er doorheen lopen en het vermogen wordt omgezet in warmte, is dus rook :alarm .
Nieuwe schakelaar is dus de oplossing denk ik, of van de sloop.
Er even vanuitgaande dat het knipperrelais in de zekeringkast zit en de alarmschakelaar in je dashboard.
groet.
Ja, waar stroom door een weerstand loopt ontstaat warmte, P=UxI of P=IxIxR (dus stroom in het kwadraat!)
Bij 4 knipperlampen a 21W is totaal 82W loopt er een stroom van 84/12=7A dus 7x7x?=?W Bij 1 ohm weerstand dus al ongeveer 49W.
(De stroom zal wel iets kleiner worden door de in serie geschakelde weerstand van de schakelaar)
Als de contacten in de schakelaar vies of ingebrand zijn na zoveel jaar dan ontstaat er in de schakelaar dus een weerstand over de contacten. Laat deze toch redelijke stroom er doorheen lopen en het vermogen wordt omgezet in warmte, is dus rook :alarm .
Nieuwe schakelaar is dus de oplossing denk ik, of van de sloop.
Er even vanuitgaande dat het knipperrelais in de zekeringkast zit en de alarmschakelaar in je dashboard.
groet.
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:06
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:56
- Locatie: nijmegen
-
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:06
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
- Multivan Generation
- Berichten: 33895
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
- Ron---63---
- Berichten: 3819
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:51
- Locatie: IJmond
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 19 sep 2007, 12:10
- Locatie: Raerd
- Contacteer:
alarmblokje
Heb precies hetzelfde probleem. Ben daarom aan het zoeken op dit forum. Bij mij blijft het klikken de hele tijd doorgaan. Inmiddels kan ik bij het blokje maar hoe krijg ik dat los zonder iets te vernielen.
T4 Multivan uit 2001
T4 Multivan uit 2001