Ik heb een dilemma.
Als je je grijs kenteken bus laat omkeuren naar bijvoorbeeld kampeerauto, dan zul je eventuele rest-BPM af moeten dragen.
Oké, ik bel de importeur op, met de vraag of ze mij de rest-BPM bij benadering kunnen vertellen, en of ze mij daar een bewijsje van toe willen sturen.
Ik krijg een antwoord mailtje (heel netjes) met de volgende gegevens:
"De netto cataloguswaarde van een Volkswagen Transporter T800 2.5 TDI Olympus, 65kW/88pk, handgeschakeld met normale wielbasis van januari 2003 is:
De basisprijs van deze Transporter Olympus is XXXX euro
Als meeruitvoeringen zijn af fabriek meebesteld:
xxxxx etc
Alle prijzen bij elkaar opgeteld geven de nettocataloguswaarde. Dat wil zeggen exclusief BPM en BTW.
Voor de cataloguswaarde van een Volkswagen Transporter die omgebouwd gaat worden tot camper, gaan wij uit van de prijs van een enkele cabine. De prijzen zijn opgezocht in de prijslijst van november 2002".
Okee, denk ik dan,
ik wil het BPM bedrag weten zodat ik zeker weet, dat de Douane er een faire prijs aan hangt en dat ik niet een poot uitgedraaid wordt. Dus stuur nog een mailtje met het verzoek of ik de rest-BPM van hun kan doorkrijgen..
Dus ik stuur dit:
"Geachte Heer/mevrouw,
Dank voor de opsomming en de basisprijs.
Echter zou ik, mits mogelijk,
het rest-bedrag aan BPM, dat nog openstaat, vernemen.
De reden hiervoor is, dat de belastingdienst(afdeling Douane),
soms wat erg creatief rekent in het nadeel van de cliënt.
Derhalve zou ik graag het openstaande BPM-bedrag van u vernemen.
Bij voorbaat dank
en met vriendelijke groet"
Krijg ik dit als antwoord:
"Hartelijk dank voor uw reactie.
Helaas hebben wij niet de mogelijkheid het rest-bedrag voor de BPM te berekenen. Dit kan alleen door de belastingdienst, afdeling douane, worden gedaan.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet"
Hier kan ik toch niets mee?


Hebben jullie( de ombouwers) daar ook mee te maken gehad, en hoe zijn jullie achter de totale BPM-waarde gekomen(100% BPM bedrag), welke leeftijds kortingtabel is gehanteerd?
Vroeger kon je voor bepaalde accessoires korting op de BPM krijgen: bijvoorbeeld de cruisecontrol, het navigatiesysteem, een standkachel en een airco gaven korting op de BPM. Is dat er nog steeds?
Nog een stom iets:
Als je BPM moet gaan afdragen, dan krijg je een (milieu-)toeslag voor diesel.
Maar mijn auto staat al op kenteken(en dat kenteken hou ik) en rijdt al rond(geen nieuwe kenteken-te naam stelling) en gaat niet meer uitstoten dan hij al doet, alleen de inrichting wijzigt. Waarom dan die toeslag? Dat is toch absurd?



Graag jullie reacties...
Bij voorbaat dank