Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
BigRuud
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:49
Locatie: Fryslan

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door BigRuud »

He Guus, volgens mij kan jij wel bij Benardie in therapie, of in ieder geval meerijden. :knipoog :knipoog Vraag Painter maar wie Benardie is.

Had je niet beter gelijk kunnen posten wat koppel en vermogen zijn? Jij vraagt of er vraag naar is en schrijft dan van dat je het de volgende dag uit zal leggen. Dan lok je het ook uit dat andere wjw'ers proberen om het een beetje uit te leggen, en die kunnen toch niet tegen mijn uitleg op. :toppie :toppie

Groeten van je grote vriend BigRuud.

Afbeelding
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door appie »

Ah o, Guus er zijn bij jou 2 pedalen in de voetenruimte. Na het starten levert de motor vermogen. Hoe meer je het rechterpedaal in drukt des te meer vermogen je krijgt aan de wielen. Koppel is dan de verhouding tussen het afgegeven vermogen bij een bepaald toerental. Als je de versnellingshendel in D zet en je het linkerpedaal los laat zal je versnellen. Het grote ronde ding dient om het voertuig in een richting te dwingen. Met het linker pedaal kan je weer stoppen. :toppie
Neemt de bus!
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Guus NLB »

Kijk, dáár heb ik tenminste wat aan !
:ikrij Nou zoek ik nog iemand die kan uitleggen of en zo ja hoe, de auto achteruit kan. Ik heb wel eens auto's gezien die dat konden zonder dat er iemand duwde of trok, het zal dus waarschijnlijk met dezelfde pedalen zijn gedaan ?
:nuts :groteogen
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door vaniac »

Tijdens het rijden moet je niet aan formules denken. Dat doen andere geleerden wel voor je. Je moet gewoon de gevolgen van vermogen en koppel over je heen laten gaan en genieten van de prestaties van je auto :jumpklap :jumpklap :jumpklap .
Alleen is het helaas zo dat je nogal vermogend moet zijn om al dat moois van VW te kunnen betalen :hebbeuh :hebbeuh :hebbeuh
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door appie »

O Guus dat weet ik niet precies, ik dacht misschien de voor en achterwielen omwisselen?
Neemt de bus!
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door painter »

Wat een gedoe allemaal, jullie begrijpen er ook helemaal niks van, nog een keer de meest simpele uitleg dan maar.

Doe de volgende handelingen: rijdt op een zonnige dag naar het Kopje van Bloemendaal ( helling, s percentage al gauw 8%)
Drink een bak koffie, met appelgebak.
Stap weer in je auto, ontkoppel je motor / kijk in je spiegel / als er niets aankomt , deactiveer je de handrem, en aanschouw het wonder.
Voorwaarde is wel, dat je je auto niet heb gekeerd ( dus met de neus iets omhoog).
Deze test kan je ook op die berg in Valkenburg doen Kou / kau / kouw berg, of zoiets.

Succes,


Volgende keer leg ik uit hoe je je bougies het beste kan schoonmaken van de TDI motor.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Koppel en vermogen, wie wil meer weten ?

Bericht door Guus NLB »

Ik kan niet ontkoppelen want ik ben zo verstandig geweest om een automaat te kopen !!
Maar ik zal de Cauberg wel eens proberen.
Plaats reactie