Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Turbo Kapot
Turbo Kapot
Hallo
Ik heb vandaag probleem met mijn t5 ( 174 pk ) gechipt
ze zegen namelijk dat mijn turbo kapot is of een epg klep
maar ik had dat probleem eerdeer auto trekte niet zo fijn
als ik bv 120-130 rij kon ik geen gas meer geven
ik wou hem opnieuw starten toen ik langs de snelweg stopte
wou die niet starten waardoor hij veel rookte
anwb zegt dat de oorzaak een kapote turbo of epg klep kon zijn
wie kan mij daarmee helpen voor dat ik bij een dealer ben
alvast bedankt jan
Ik heb vandaag probleem met mijn t5 ( 174 pk ) gechipt
ze zegen namelijk dat mijn turbo kapot is of een epg klep
maar ik had dat probleem eerdeer auto trekte niet zo fijn
als ik bv 120-130 rij kon ik geen gas meer geven
ik wou hem opnieuw starten toen ik langs de snelweg stopte
wou die niet starten waardoor hij veel rookte
anwb zegt dat de oorzaak een kapote turbo of epg klep kon zijn
wie kan mij daarmee helpen voor dat ik bij een dealer ben
alvast bedankt jan
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
Re: Turbo Kapot
Ik denk dat de dealer hem beter kan repareren dan wij hier op het forum Maar gezien de leeftijd van de bus sluit ik de LMM uit. Ik denk dat je met epg de egr-klep bedoelt, maar ik kan me niet voorstellen dat hij niet start als die klep stuk is (er rijden genoeg rond met de klep afgedicht) Maar ik ben ook maar een leek. Dus: als je turbo stuk is, wens ik je veel succes en een dikke portemonnee
Laat het maar even weten wat het is.
Laat het maar even weten wat het is.
Re: Turbo Kapot
Hoeveel pk is ie ??????????????
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Re: Turbo Kapot
Ik ben bij de vw dealer geweest het is toch het turbo en het intercooler
wat het mij zal kosten is € 2400 best wat ? turbo koste al € 1400 intercooler € 300 etc
en eee wat betreft het is een gechipte 172 pk sorry :) topsnelheid 220
alvast bedankt voor al uw reactie
wat het mij zal kosten is € 2400 best wat ? turbo koste al € 1400 intercooler € 300 etc
en eee wat betreft het is een gechipte 172 pk sorry :) topsnelheid 220
alvast bedankt voor al uw reactie
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
- Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
- Contacteer:
Re: Turbo Kapot
Het is wel makkelijk om nu te zeggen: Tja, dat komt van dat chippen.
Maar leuk is het niet. Had je nog garantie van die tuner? Succes ermee!
Maar leuk is het niet. Had je nog garantie van die tuner? Succes ermee!
Re: Turbo Kapot
Natuurlijk kan de turbolader als gevolg van overbelasting door het chippen op zeker moment bezwijken. Dat is het geval wanneer de tuner het onderste uit de kan wil halen en geen reserve meer incalculeert. Als de bestuurder dan ook nog continu het volle vermogen aanspreekt, dan is het overlijden van de turbo een kwestie van tijd.
Bovendien geeft VW in de gebruiksaanwijzing aan dat je na een rit met zware belasting van de motor deze niet meteen moet uitschakelen, maar een aantal minuten met stationair draaiende motor moet laten afkoelen. Hierdoor koelt ook de turbolader voldoende af.
Doe je dit niet, dan loopt de temperatuur van de turbo zelfs nog op na het uitzetten van de motor.
Als gevolg hiervan verbrandt de olie in de lagers van de turbo. Bij de eerstvolgende rit heb je dan al lagerschade!!!!
Daarom eerst de motor voorzichtig warm rijden en daarna pas vol belasten. Na een stevige rit de laatste 4 à 5 km door rustig rijden de motor al laten afkoelen en vervolgens nog eens 5 minuten stationair laten draaien.
Bovendien geeft VW in de gebruiksaanwijzing aan dat je na een rit met zware belasting van de motor deze niet meteen moet uitschakelen, maar een aantal minuten met stationair draaiende motor moet laten afkoelen. Hierdoor koelt ook de turbolader voldoende af.
Doe je dit niet, dan loopt de temperatuur van de turbo zelfs nog op na het uitzetten van de motor.
Als gevolg hiervan verbrandt de olie in de lagers van de turbo. Bij de eerstvolgende rit heb je dan al lagerschade!!!!
Daarom eerst de motor voorzichtig warm rijden en daarna pas vol belasten. Na een stevige rit de laatste 4 à 5 km door rustig rijden de motor al laten afkoelen en vervolgens nog eens 5 minuten stationair laten draaien.
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: Turbo Kapot
Hallo Jan,
Ik weet niet of ik nog op tijd ben maar, heeft je wagen nog gereden nadat het gebeurt was? Of heb je alleen kunnen starten zonder dat hij aansloeg? Gingen er nog lampjes branden voordat het gebeurde?
Je ziet het een hoop vragen maar dat komt omdat de diagnose turbo nogal snel gesteld word, terwijl een kapotte turbodruksensor of een niet goed functionerende wastegate hetzelfde probleem oplevert.
suc6
Ik weet niet of ik nog op tijd ben maar, heeft je wagen nog gereden nadat het gebeurt was? Of heb je alleen kunnen starten zonder dat hij aansloeg? Gingen er nog lampjes branden voordat het gebeurde?
Je ziet het een hoop vragen maar dat komt omdat de diagnose turbo nogal snel gesteld word, terwijl een kapotte turbodruksensor of een niet goed functionerende wastegate hetzelfde probleem oplevert.
suc6
Re: Turbo Kapot
Ik heb ook zoiets gehad, de dealer heeft eerst een nieuwe epg geplaatst (kassa) later bleek dat er alleen maar een slangetje geknikt was. Een nieuw stukje slang en het was verholpen. Kijk dus eerst maar eens alle slangen na.
- Rolf T5 54
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
- Locatie: Drenthe!!
Re: Turbo Kapot
En....... Hoe is het nu, wat is de diagnose en nog belangrijker wat kost het ...
Re: Turbo Kapot
Hi Jan
Met mijn vorige T4 ook een kapotte Turbo,
Oorzaak was er zat geen klem op de inlaat slang naar de turbo,
(het zat er maar losjes in) en dat zoog natuurlijk valse lucht in de turbo
met het gevolg dat er ook allerlei rommel in de turbo kwam.
met mijn T5 heeft mijn monteur het gecontroleerd en alles was ok
Groetjes Oz
Met mijn vorige T4 ook een kapotte Turbo,
Oorzaak was er zat geen klem op de inlaat slang naar de turbo,
(het zat er maar losjes in) en dat zoog natuurlijk valse lucht in de turbo
met het gevolg dat er ook allerlei rommel in de turbo kwam.
met mijn T5 heeft mijn monteur het gecontroleerd en alles was ok
Groetjes Oz