Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Turbo Kapot

vragen over de T5
Plaats reactie
VwJan
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2008, 21:45

Turbo Kapot

Bericht door VwJan »

Hallo

Ik heb vandaag probleem met mijn t5 ( 174 pk ) gechipt
ze zegen namelijk dat mijn turbo kapot is of een epg klep
maar ik had dat probleem eerdeer auto trekte niet zo fijn
als ik bv 120-130 rij kon ik geen gas meer geven
ik wou hem opnieuw starten toen ik langs de snelweg stopte
wou die niet starten waardoor hij veel rookte
anwb zegt dat de oorzaak een kapote turbo of epg klep kon zijn

wie kan mij daarmee helpen voor dat ik bij een dealer ben

alvast bedankt jan

Afbeelding
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Re: Turbo Kapot

Bericht door marko t5 114 »

Ik denk dat de dealer hem beter kan repareren dan wij hier op het forum :jump :nuts Maar gezien de leeftijd van de bus sluit ik de LMM uit. Ik denk dat je met epg de egr-klep bedoelt, maar ik kan me niet voorstellen dat hij niet start als die klep stuk is (er rijden genoeg rond met de klep afgedicht) Maar ik ben ook maar een leek. Dus: als je turbo stuk is, wens ik je veel succes en een dikke portemonnee :gekte :ie
Laat het maar even weten wat het is.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Turbo Kapot

Bericht door Roel »

Hoeveel pk is ie ?????????????? :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
InfoMuis
Berichten: 669
Lid geworden op: 27 jan 2007, 12:14
Locatie: Zeewolde

Re: Turbo Kapot

Bericht door InfoMuis »

Roel schreef:Hoeveel pk is ie ?????????????? :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Gemeen hoor !!!! :nuts
VwJan
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 apr 2008, 21:45

Re: Turbo Kapot

Bericht door VwJan »

Ik ben bij de vw dealer geweest het is toch het turbo en het intercooler
wat het mij zal kosten is € 2400 best wat ? turbo koste al € 1400 intercooler € 300 etc

en eee wat betreft het is een gechipte 172 pk sorry :) topsnelheid 220

alvast bedankt voor al uw reactie
marko t5 114
Berichten: 202
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:53
Locatie: Borger Hunebedhoofdstad
Contacteer:

Re: Turbo Kapot

Bericht door marko t5 114 »

Het is wel makkelijk om nu te zeggen: Tja, dat komt van dat chippen. :bonk :bonk :bonk
Maar leuk is het niet. Had je nog garantie van die tuner? :nuts Succes ermee! :toppie
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Turbo Kapot

Bericht door vaniac »

Natuurlijk kan de turbolader als gevolg van overbelasting door het chippen op zeker moment bezwijken. Dat is het geval wanneer de tuner het onderste uit de kan wil halen en geen reserve meer incalculeert. Als de bestuurder dan ook nog continu het volle vermogen aanspreekt, dan is het overlijden van de turbo een kwestie van tijd. :gif :gif :gif

Bovendien geeft VW in de gebruiksaanwijzing aan dat je na een rit met zware belasting van de motor deze niet meteen moet uitschakelen, maar een aantal minuten met stationair draaiende motor moet laten afkoelen. Hierdoor koelt ook de turbolader voldoende af. :goodidea :goodidea :goodidea
Doe je dit niet, dan loopt de temperatuur van de turbo zelfs nog op na het uitzetten van de motor. :nuts :nuts :nuts :nuts :nuts
Als gevolg hiervan verbrandt de olie in de lagers van de turbo. Bij de eerstvolgende rit heb je dan al lagerschade!!!! :ie :ie :ie :ie
Daarom eerst de motor voorzichtig warm rijden en daarna pas vol belasten. Na een stevige rit de laatste 4 à 5 km door rustig rijden de motor al laten afkoelen en vervolgens nog eens 5 minuten stationair laten draaien. :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij :ikrij
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Turbo Kapot

Bericht door Rolf T5 54 »

Hallo Jan,

Ik weet niet of ik nog op tijd ben maar, heeft je wagen nog gereden nadat het gebeurt was? Of heb je alleen kunnen starten zonder dat hij aansloeg? Gingen er nog lampjes branden voordat het gebeurde?
Je ziet het een hoop vragen maar dat komt omdat de diagnose turbo nogal snel gesteld word, terwijl een kapotte turbodruksensor of een niet goed functionerende wastegate hetzelfde probleem oplevert.
suc6
skipper
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:45

Re: Turbo Kapot

Bericht door skipper »

Ik heb ook zoiets gehad, de dealer heeft eerst een nieuwe epg geplaatst (kassa) later bleek dat er alleen maar een slangetje geknikt was. Een nieuw stukje slang en het was verholpen. Kijk dus eerst maar eens alle slangen na.
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Turbo Kapot

Bericht door Rolf T5 54 »

En....... Hoe is het nu, wat is de diagnose en nog belangrijker wat kost het ...
Oz
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2007, 14:40
Locatie: Qld Austr

Re: Turbo Kapot

Bericht door Oz »

Hi Jan
Met mijn vorige T4 ook een kapotte Turbo,
Oorzaak was er zat geen klem op de inlaat slang naar de turbo,
(het zat er maar losjes in) en dat zoog natuurlijk valse lucht in de turbo
met het gevolg dat er ook allerlei rommel in de turbo kwam.
met mijn T5 heeft mijn monteur het gecontroleerd en alles was ok
Groetjes Oz
Plaats reactie