Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wat zou je doen...

vragen over de T4
Plaats reactie
Brica
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2008, 11:34

Wat zou je doen...

Bericht door Brica »

Ha T4 - kenners,

Wij rijden al zo'n jaar of 5 onze T4, 1997, ACV, LWB. In de laatste periode zijn er wel wat grote uitgaven geweest; nieuwe koppeling met drukgroep en vliegwiel, startmotor en dynamo vervangen, nieuwe voorruit want daar sprong na een steentje een barst in maar gelukkig hebben we daar een verzekering voor; dus we kunnen er weer even tegenaan.
Hij ging op een kapot lampje na wederom in één keer door de keuring.

Hij heeft er zo'n 340.000km op zitten, verbruikt nauwelijks olie dus ik hoef volgens mij nog niet bang te zijn voor een in de soep lopende motor (of wel?). Turbo fluit lekker mee, hij trekt prima. Kortom, waar maken we ons druk om?

Nou, daar komt ie: Roest. :ie :ie :muur :muur En hij is wit, dus dat valt lekker op. Onder de raamrubbers, de onderste dorpel, randen van de wielkassen, tankklepje en nog wat plekken. We hebben een tijdje gedacht de bus in te ruilen maar nu er zoveel vervangen is en de motor het nog prima doet lijkt het me niet nodig voor een paar jaartjes. Maar wat doe ik met die roest?. Ik ben niet zo handig daarmee en mijn vraag is of er iemand van jullie een bedrijfje, betrouwbaar mannetje weet dat daar wel raad mee weet?
Helemaal overspuiten? (blauw of zo?) Of alleen die plekken laten behandelen?
En hoef ik me inderdaad niet druk te maken dat de motor zelf het na deze km stand op gaat geven? Herkent iemand dat gevoel? Het is een dijk van een auto, lekker groot, prima voor de kids etc.

Graag wat adviezen zo van jullie met name over waar ik de bus het best kan laten opknappen (wij wonen zelf in de buurt van Almelo/Hengelo)
en veel rijplezier.
Jacco :T44EVER
Gebruikersavatar
Johan191
Berichten: 1768
Lid geworden op: 11 jan 2007, 13:30
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Johan191 »

Brica, of moet ik zeggen jacco, het onderwerp wat je nu aankaart is de afgelopen weken al vaker aan de orde geweest. Ik zit er zelf ook mee. Bus van '96 en een motorblok van 2002 wat nu 105.000 km gelopen heeft. Bus is technisch 100 % in orde maar de ergste vijand is roest.
En inderdaad ook bij onze bus wielkasten, dorpel en brandstofklepje (maar de laatste is het kleinste probleem)
Er zijn al weetjewellers geweest die de roest hebben behandeld, maar na enige tijd komt het toch weer terug.
Het beste is "nieuw blik bestellen" voor deze plekken. Het kost geen vermogen, maar is volgens mij de enige manier om vijand roest aan te pakken. Zoek even op Harry 341 en je ziet zijn restauratieaktie met foto's.
Helaas kan ik je niet aan een mannetje helpen, ik ben ook nog op zoek naar een beun de haas (sorry ondernemers)maar wel vakidioot in het oosten van het land. Mocht je een tip krijgen, dan houd ik mij ook aanbevolen voor deze info.
Blijft een kostbare geschiedenis dit soort ingrepen.
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: Wat zou je doen...

Bericht door henk106 »

klik hieronder

http://www.netwerk-schadeherstel.com
vraag hier advies en zeg dat henk Lente je gestuurd heeft (scheelt altijd)
heb hier zelf mijn bus laten doen ontroesten en geheel laten spuiten voor een heeeeeel goede prijs
vraag even naar Moes.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Harry 341 »

Brica,je hebt :mail
vr.gr.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Brica
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2008, 11:34

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Brica »

Bedankt voor de tips!
Ik denk dat ik zelf maar met verf aan de slag ga. Ik las ook iets over Owatrol, moet ook goed helpen.
Harry, dank voor de foto's, ziet er mooi uit! :jumpklap :jumpklap
gr. Jacco
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Harry 341 »

Jacco,velen gingen je voor....Owatrol heb ik ook gebruikt,drie jaar terug.En op de plaatsen waar ik dat gebruikt heb leek de roest wel drie keer zo hard te zijn gegaan.
Er is maar één remedie tegen roest,en dat is heel simpel ALLE roest wegslijpen of vervangen.
Anders kun je voor je het weet wéér aan de gang,en geloof me,ik kan het weten.
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Benno
Berichten: 45
Lid geworden op: 06 nov 2007, 13:34
Locatie: Ridderkerk

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Benno »

Heeft de roest ook nog met bouwjaar te maken?
Wij hebben een bus uit 98, die technisch ook nog 100% is en ik heb deze pas helemaal met folie ingepakt als reclame (tja je moet wat als dat je beroep is :nuts ).
Toen heb ik eens goed gekeken naar roestplekken en het enige wat ik daarbij vond was 1 klein plekje onder een raamrubber (wat volgens mij is veroorzaakt door beschadiging tijdens het achteraf plaatsen), het bekende tankklepje (maar nog vrijwel intact) en een paar steenslag roestplekjes op de neus/dakrand).
Als ik hoor hoeveel sommigen hier dan vind ik het verschil wel groot...
www.Hoochiemama.nl
Berichten: 88
Lid geworden op: 16 jan 2008, 22:05
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Wat zou je doen...

Bericht door www.Hoochiemama.nl »

Ja ,bouwjaar maakt uit.

Vanaf een bepaald jaar, ik dacht vanaf 1998, is VW begonnen met het galvaniseren van plaatwerkdelen. Mijn T4 uit 1993 was op bepaalde plaatsen ook erg roestig. Bij mijn T4 uit (Eind) 2001 enkel het bekende tankklepje.
Mijn T4 beats a Chevy Van! (Hoewel dat ook leuk is hoor...)
Brica
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2008, 11:34

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Brica »

Aha, dat is het ! Jammer dat ze daar niet eerder mee begonnen zijn.
Onze bus is van 1997 :muur

Harry, dat wegslijpen/schuren van die roest, moet dat echt helemaal zover dat het weer echt blank is, of mag er nog een iets donkere vlek in blijven?
gr. Jacco
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4458
Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Henk-1 »

Hoi Jacco,

Ik heb dezelfde probleem wat jij hebt

Heb onze T4 ook 5 jaar het is een 1997, ACV, LWB zilvergrijs
Randen heb ik dietrich randen op geplakt , dus daar nog even geen problemen
Heb ook veel roest hier en daar, maar ga als het weer iets beter word weer bezig
Ga met lamellen slijpschijf en borstel op boormachine de roest te lijf

Het is een jaarlijks terugkomende probleem :huilen, zal wel niet de goeie middelen gebruiken
Heb mijn T4 4 jaar terug bij de spuiter de voorste raamspijlen laten behandelen daar was veel roest
Daar is de roest niet meer terug gekomen, maar hiervoor betaal j e ook de nodige euries
Maar laat niet alle roestplekjes behandelen bij spuiter , is veel te duur :groteogen ............... vind ik

Maar hij rijd als een trein , de onze nadert de 272000km
:toppie
Groetjes webmaster Henk-1 :wjwnl VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Re: Wat zou je doen...

Bericht door henk106 »

Henk-1 schreef:Hoi Jacco,

Ik heb dezelfde probleem wat jij hebt

Heb onze T4 ook 5 jaar het is een 1997, ACV, LWB zilvergrijs
Randen heb ik dietrich randen op geplakt , dus daar nog even geen problemen
Heb ook veel roest hier en daar, maar ga als het weer iets beter word weer bezig
Ga met lamellen slijpschijf en borstel op boormachine de roest te lijf

Het is een jaarlijks terugkomende probleem :huilen, zal wel niet de goeie middelen gebruiken
Heb mijn T4 4 jaar terug bij de spuiter de voorste raamspijlen laten behandelen daar was veel roest
Daar is de roest niet meer terug gekomen, maar hiervoor betaal j e ook de nodige euries
Maar laat niet alle roestplekjes behandelen bij spuiter , is veel te duur :groteogen ............... vind ik

Maar hij rijd als een trein , de onze nadert de 272000km
:toppie
je kan hem ook beter helemaal laten doen is stukken goedkoper dan alleen plekjes bijwerken
Gebruikersavatar
Peter 887
Berichten: 2455
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:58
Locatie: Westfriesland Tel.nr. 0631671329

Re: Wat zou je doen...

Bericht door Peter 887 »

Mijn mening is heel simpel.
Je kunt hem beter goed op laten knappen, dan een andere kopen.
dan ben je altijd duurder uit denk ik.
en ik denk dat Harry daar een goed voorbeeld van is.
Zijn T4 ziet er nu ook weer tip top uit.
T4 2.8 VR6 LWB
Het leven is een feest,maar je moet zelf de slingers ophangen.

El groeto uit Sjikago
Plaats reactie