heb je 17 inch etc en alle andere platte banden mijn advies dan de maximale spanning die op de band staat. anders kans dat de band op de velgrand gaat lopen en in de toekomst je karkas gaat scheuren of separatie (lucht tussen karkas en rubber) komt.!!!!!! gewone bestelwagen banden rond de 4 bar en met zware lading op 4.5 bar.
Gebruik ook stalen ventielen ivm de hogere druk.
Groetjes van de bandenspecialist!!!!
moet die druk echt zo hoog?
in de bestuurdersdeur staan veel lagere waarden.
mijn garagist deed er ook zoveel in en ik vond dat raar omdat de waarden in de deur ook lager zijn
stijnh schreef:moet die druk echt zo hoog?
in de bestuurdersdeur staan veel lagere waarden.
mijn garagist deed er ook zoveel in en ik vond dat raar omdat de waarden in de deur ook lager zijn
gaat hij dan niet rapper slippen bij nat wegdek?
stijn
Welke waarden staan er dan in jouw deur en wat is de uitvoering van je T4?
ik zal het eens controleren en hier plaatsen
maar zo ver ik mij herinner lagen de waarden onder de 4 bar
voor onbeladen spannig rond de 3.6 ( ik rijd meestal onbeladen)
ik rijd met een t4 van 2000, 2.5tdi 88pk
mvg
stijn
standaard banden? zou ik toch naar een 3.8 tot 4 bar gaan. hoe lage de druk hoe lager het draagvermogen van een band. gaat knijpen op de velgrand. Had vandaag op me werk nog een vito met aan de binnenkant langs de velgrand allemaal bobbels waar dus lucht tussen de lagen van de band zat. puur door te lage spanning ook 3.8 rondom.
Werk zelf in de autobanden.
bedankt voor de snelle reactie!!
dan zal ik de banden eens wat meer druk geven
zet ik best de voorbanden dan wat harder? (zo staat het ook in de deur maar ik weet dat het niet altijd toegepast wordt)
om nog eens terug te komen op mijjn vorige vraag, zal mijn t4 dan niet rapper gaan slippen bij nat weer of is er geen groot verschil?
zelf heb ik daar geen ervaring mee dus vraag ik het liever aan een kenner
Mijn ervaring met slippen alleen met vanco continental banden. maar niet door de banden spanning. puur de band op zich vind ik slecht.
voorkeur de michelin achilles of kleber transpro. top banden stil hoog comfort en lage slijtage. mischien iets duurder maar per km voordeliger.
Doe voor en achter maar 4 bar zit je goed!!
Je kan altijd eens langskomen hoor in leeuwarden bij euromaster koffie staat klaar.!!!!
Laatst gewijzigd door bartt4 op 21 apr 2008, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
(normale) waarde bij een lege auto is dus 3.8 voor en 4.0 achter, maar waarom niet andersom ??? ik bedoel het gewicht van
de motor is toch het zwaarste gedeelte van de auto bij onbelast (leeg) rijden??
Zomaar een gedachte hoor ben wel benieuwd naar ervaring van anderen.
ik heb mijn onderhoudsboekje er eens bijgenomen en ben tot de conclusie gekomen dat er een groot verschil is in de afmeting van de band
bij banden van 195 in de max bandenspanning voor:3.8 en achter 4 bar
bij banden van 205 in de max bandenspanning voor:3.5 en achter 3.2 bar
raar dat het verschil zo groot is maar dit zijn de waarden die in het boekje staan
mijn bandenmaat is 205 en ik rijd met goodyear banden (zelfde merk als toen hij nieuw was)
bedankt voor de uitnodiging maar spijtig genoeg woon ik op een hele eind van daar vandaan
wie weet kom eens in de buurt
ik weet dat die absurde drukken voorgeschreven zijn, maar mijn banden slijten niet verkeerd af, de auto zoekt niet, maar rijd STUKKEN comfortabeler dan met 3,5 a 4 bar.... ik heb er 2,8 in voor en achter, rij vrijwel altijd leeg (oké 4 hondenhokken van pakweg 25 kg per stuk) en soms met 4 honden (gemiddeld 35 a 40 kg/stuk) achterin
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden.... Tyraps, Tape en Telefoon
Slijtage zal mee vallen maar je hielen op de velg krijgen het met lagere druk zwaar te verduren.
Zit al jaren in de auto en truck banden branche. 2.8 is echt te laag maar ieder moet het voor zich zelf weten.
Geef alleen maar advies.
Mijn ervaring met slippen alleen met vanco continental banden. maar niet door de banden spanning. puur de band op zich vind ik slecht.
nou bart4 hier kan ik 100% in mee gaan ,slippen wel erg snel ,en wat bandenspannin betreft ook bij mijn opel vivaro zit meer druk ,het boekje geeft aan 3.4 bar voor en 3.7 achter.
ik heb nu 4 achter en 3,8 voor en rijd stukken beter ,maar ik dacht dat C banden altijd hoger moet zijn dan 3.5 bar omdat dat de rijeigenschappen sterk afnemen.
had ook C banden onder de caravan met 3,4 bar en zwabberen wat de caravan ging doen ,dus gestopt bij tankstation even bakkie koffie en gevulde koek en daarna de banden op 4,5 bar gezet en reed weer geweldig.
Klopt deze banden zijn gebouwd om last te dragen. in samen werking dus met juiste bandenspanning.
Wat momenteel erg goede banden zijn is de kleber transpro. Is een nieuw type met en erg soepel karkas binnen kort komt ook de nieuwe agiiles van michelin met het zelfde karkas. Conti snel uitgedroogd cuppen stug lawaai geen grip. soort en type band is heel veel verschil in te krijgen.
En niet te vergeten stalen ventielen ivm de hogere spanning en ideaal metcaravan wantdrogen niet uit !!!!