Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Voor eerste

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vwdrentw
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2008, 22:41

Voor eerste

Bericht door vwdrentw »

Dit is mijn eerste nieuwe auto daroom vrag ik om advis hoe moet ik hem goed inrijden :ikrij
Bedankt
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Voor eerste

Bericht door painter »

Staat in je instructie boekje
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: Voor eerste

Bericht door Roel »

Volgens een chef werkplaats van de vw dealer hier, moet je lekker stevig doorrijden in het begin, dan heb je het minste last van olie verbruik..... (wel eerst even warm rijden natuurlijk)
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Kobus
Berichten: 357
Lid geworden op: 15 jan 2007, 08:47

Re: Voor eerste

Bericht door Kobus »

Een beetje chef werkplaats heeft de werkplaats graag lekker vol :ie
stop the rat race
Gebruikersavatar
Tilt!
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:38
Locatie: Lebbeke, België
Contacteer:

Re: Voor eerste

Bericht door Tilt! »

Nee hoor, klopt !!
Heb mijn Astra's ook altijd zo ingereden, nooit problemen mee gehad en altijd uitgebreid gecomplimenteerd geweest door de chef werkplaats die me elke keer weer zei dat m'n Astra in vergelijk met andere Astra's bijna geen olie verbruikte én dat het één van de snelste Astra's was die ze daar lopen hadden ! :toppie
Gebruikersavatar
vwdrentw
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2008, 22:41

Re: Voor eerste

Bericht door vwdrentw »

Wie neemt mij nou in maling :nuts wie moet ik geloven ,wie is :pinnoc
vaniac
Berichten: 1202
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:33

Re: Voor eerste

Bericht door vaniac »

De eerste 1500 km de motor niet zwaar belasten en niet hoger dan 2500 omwentelingen per minuut gaan. Als de motor warm is zoveel mogelijk met verschillende toerentallen rijden. Dus vooral op binnenwegen rijden waar je veel moet schakelen. Vanaf 1500 km kun je geleidelijk het toerental opvoeren. Ook nu geldt nog altijd dat je de motor eerst moet warmrijden voordat je hem gaat belasten. Op de autoweg geleidelijk de snelheid opvoeren (Deutsche Autobahn :adhd :adhd :adhd :adhd ). Hier ook met wisselende snelheden rijden :ikrij :ikrij :ikrij . Vanaf zo'n 5000 km begint de aandrijving een beetje los te komen en kun je bij warme motor eens goed op het gas trappen.
Vermijdt hoge toerentallen: dit levert extra slijtage en een hoger olieverbruik op.
Tip: zet nooit meteen na een rit met zware belasting de motor uit, maar laat hem met stationair draaiende motor een minuut of 5 afkoelen. Hiermee voorkom je lagerschade aan de turbolader :ie :ie :ie
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 1319
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:26
Locatie: Monaco
Contacteer:

Re: Voor eerste

Bericht door painter »

vaniac schreef:De eerste 1500 km de motor niet zwaar belasten en niet hoger dan 2500 omwentelingen per minuut gaan. Als de motor warm is zoveel mogelijk met verschillende toerentallen rijden. Dus vooral op binnenwegen rijden waar je veel moet schakelen. Vanaf 1500 km kun je geleidelijk het toerental opvoeren. Ook nu geldt nog altijd dat je de motor eerst moet warmrijden voordat je hem gaat belasten. Op de autoweg geleidelijk de snelheid opvoeren (Deutsche Autobahn :adhd :adhd :adhd :adhd ). Hier ook met wisselende snelheden rijden :ikrij :ikrij :ikrij . Vanaf zo'n 5000 km begint de aandrijving een beetje los te komen en kun je bij warme motor eens goed op het gas trappen.
Vermijdt hoge toerentallen: dit levert extra slijtage en een hoger olieverbruik op.
Tip: zet nooit meteen na een rit met zware belasting de motor uit, maar laat hem met stationair draaiende motor een minuut of 5 afkoelen. Hiermee voorkom je lagerschade aan de turbolader :ie :ie :ie
Ik heb mijn huidige 174 overdreven rustig ingereden, wel met wisselende snelheden.
Het olieverbruik is echt nhil (als ik een halve liter na 20.000 km er in heb gegooid , is het veel).
Dat zijn toch mooie cijfers zou ik zeggen, en inderdaad is een warme motor ook heel belangrijk.
als het buiten onder de 5 graden is, gebruik ik steevast mijn koelvloeistof ver warmer.
Het gaat er niet om hoe oud je wordt, maar het gaat er meer om, hoe je oud wordt.
Gebruikersavatar
vwdrentw
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2008, 22:41

Re: Voor eerste

Bericht door vwdrentw »

painter schreef:
vaniac schreef:De eerste 1500 km de motor niet zwaar belasten en niet hoger dan 2500 omwentelingen per minuut gaan. Als de motor warm is zoveel mogelijk met verschillende toerentallen rijden. Dus vooral op binnenwegen rijden waar je veel moet schakelen. Vanaf 1500 km kun je geleidelijk het toerental opvoeren. Ook nu geldt nog altijd dat je de motor eerst moet warmrijden voordat je hem gaat belasten. Op de autoweg geleidelijk de snelheid opvoeren (Deutsche Autobahn :adhd :adhd :adhd :adhd ). Hier ook met wisselende snelheden rijden :ikrij :ikrij :ikrij . Vanaf zo'n 5000 km begint de aandrijving een beetje los te komen en kun je bij warme motor eens goed op het gas trappen.
Vermijdt hoge toerentallen: dit levert extra slijtage en een hoger olieverbruik op.
Tip: zet nooit meteen na een rit met zware belasting de motor uit, maar laat hem met stationair draaiende motor een minuut of 5 afkoelen. Hiermee voorkom je lagerschade aan de turbolader :ie :ie :ie
Ik heb mijn huidige 174 overdreven rustig ingereden, wel met wisselende snelheden.
Het olieverbruik is echt nhil (als ik een halve liter na 20.000 km er in heb gegooid , is het veel).
Dat zijn toch mooie cijfers zou ik zeggen, en inderdaad is een warme motor ook heel belangrijk.
als het buiten onder de 5 graden is, gebruik ik steevast mijn koelvloeistof ver warmer.
Bedankt vaniac ,
Ik hoor dat erste 1500-2000 km kan vel +/- 1 liter oli gebruiken .Ik was van plan dierect lange rijs naar zuiden maken rond 1000 km als ik heb goed begrepen door Duitsland nit blazen maar gevon rijden net met mijn T4 1.9 (kan niet sneler dan 130km/h) en terug rijs halve wege mag wat sneler :nuts
Danny
Berichten: 465
Lid geworden op: 21 jan 2007, 19:11
Locatie: Tussen Turnhout en Antwerpen

Re: Voor eerste

Bericht door Danny »

mijn T5 (2.5 - 130pk) is erg rustig ingereden (de eerste 5000km) en heeft tot op heden 27500km op de klokken, sleept 't grootste gedeelte van zijn km's een aanhanger en op al die tijd staat de peilstaaf nog steeds op maximum. aangezien ik vaak alarmerende berichten hoor van olie kopende klanten bij VW (vriendin aan de balie) hou ik het goed in de gaten. maar hij wil maar niks verbruiken :bonk
bij koude motor gaat bij mij de verwarming op koud (de zetelverwarming aan in de winter) en krijgt het blok prioriteit om eerst op te warmen.

:T54LIFE

laatst gemeten dieselverbruik 73 liter op 900km mat aanhanger....
Gebruikersavatar
vwdrentw
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2008, 22:41

Re: Voor eerste

Bericht door vwdrentw »

Danny schreef:
:T54LIFE

laatst gemeten dieselverbruik 73 liter op 900km mat aanhanger....
Netjes :klappen :T54LIFE
Gebruikersavatar
vwdrentw
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 feb 2008, 22:41

Re: Voor eerste

Bericht door vwdrentw »

Jongens 130 pk T5 rijd perfect nog even lange rit naar zuiden over paar dagen meer .... :T54LIFE
Plaats reactie