Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aansluiten tweede accu

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

aansluiten tweede accu

Bericht door Busman »

Hallo,
Ik wou graag een tweede accu aansluiten in mijn T4-tje.
Dit wou ik doen via een diode scheidings relais.( dit werd me geadviseerd ipv fet laadstroomverdeler).
Heeft iemand dit al eerder gedaan/gemonteerd?
Men vertelde dat dit beter was omdat je dan bijna geen verlies hebt.
Weet iemand ook hoe je deze monteert ?
alvast bedankt. :T44EVER

:ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Multivan Generation »

ja ikke

is er haast bij?
Zo nee, ik maak er binnenkort een artikel van..
Dus als je nog even geduld hebt... :knipoog


Ik heb je al een mailtje gestuurd,
heb maar meteen even een artikel gemaakt :knipoog
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 04 mei 2008, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Busman »

Nee hoor ik heb er geen haast mee,maar euh....het mooie weer begint ,en ik wou de tweede accu gebruiken voor de bootlier Afbeelding

dus graag een artikeltje van jou Peter :jumpklap
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

Nadeel van een Diodebrug is de 0,6 volt spanningsval over de diode.......

Een fysiek scheidingsrelais of de FET-schakeling met spanningscompensatie zijn beter voor je accu
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Dennis 449 »

Er is al een heel verhaal geplaatst tussen de T4 tips en trucs.

Ik heb bij een kennis het volgende gemaakt:

Een kist waarin de accu zit op de dissel van de boottrailer, boven op de steun voor de boot staat de lier.
Onder de auto heb ik een waterdichte 220V stekkerdoos gemaakt waar van de aarde aan de min is gemaakt en de pennen aan de plus via een zwaar 70A relais met een zweefzekering naar de startaccu. Een extra kabel van 4 x 2,5 mm2 (Flexibel 2x min en 2x plus) met aan een kant een waterdichte stekker, is aangesloten op de accu op de trailer.
Het relais wordt geschakeld door de verlichting van de auto.
Zodra de 220V stekker in het kontact zit gebeurd er nog niets, als de motor loopt en de verlichting aan wordt de trailer accu geladen.

Bij het afladen kan je er voor kiezen om de stekker te laten zitten en de verlichting uit te doen, of de stekkers los te maken, zodat de benodigde stroom voor de lier uitsluitend van de traileraccu komt en niet van de startaccu door de stekkerkontacten, met kans op warmte ontwikkelingen in die verbindingen.

Succes
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

Er zijn ook speciale 2-polige platte stekkers (met die joekelige platte metaalstrips als contacten) in de handel voor lieren en startkabels.... dan kun je tijdens het lieren de motor laten lopen en je lieraccu bijladen....

voor mijn Lier op mijn terreinwagen had ik een hoofdstroomrelais van een vrachtwagen genomen, de spoel daarvan afgewikkeld (windingen tellen) en met draad van de halve diameter twee keer zoveel windingen opnieuiw gewikkeld (die relais zijn ook te krijgen in 12volt uitvoering, maar gebruikt vind je ze eigenlijk alleen in 24v) zodat ie op 12 volt werkte, dit relais schakelde ik met een schakelaar op het dashboard zodat de lier alleen spanning had als ik die schakelaar omgezet had.

Zo'n relais kun je (via klein relaisje) ook met de laadstroomcontroledraad van je dynamo schakelen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Dennis 449 »

Schakelen van het relais met de dynamodraad kan niet met een digitaal dashboard.
Vandaar de truc met de verlichting.

Je kunt het relais ook plaatsen tussen de 15 en 50 van het contactslot.
Zodra je het kontact aanzet dient de startmotor als min en gaat het relais dicht, start je de motor wordt de 50 op de startmotor ook plus en dan valt het relais even af tijdens het starten, zodat de startstroom niet via het relais uit de 2de accu wordt getrokken.
Trucje bij oude dynamo's van Paris-Rhone zoals bijvoorbeeld in de Renault Estafettes die als campers worden gebruikt.

Groeten.
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

Dennis 449 schreef:Schakelen van het relais met de dynamodraad kan niet met een digitaal dashboard.
Vandaar de truc met de verlichting.
Groeten.
Ook niet als je bij de dynamo de D+ aansluiting gebruikt? (en uiteraard een licht relaisje gebruikt om het grotere relais te besturen)

Lijkt me toch dat de dynamo die aansluiting nog heeft?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Busman
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2007, 09:10
Locatie: Almelo

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Busman »

:(
Ik heb inderdaat een digitaal dachbordt. (althans denk ik want ik heb er een tachograaf inzitten zonder km kabel)
Dus nu zou ik de aanstuurdraad om het relais (nagares 100 A) niet op de D+ van de dynamo aan kunnen sluiten?
das balen...Hoe kom ik er dan achter waar 15 en 50 van het contactslot zitten?
( mijn eerste T4)
Ik heb een T4 1.2 d 57 kw van 1996 (volgens anderen oudere model)
groetjes Busman
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: aansluiten tweede accu

Bericht door Roger B. (11)61 »

Als je de afdekkap van je stuurkolom demonteerd zit je een cilindervormige verdikking in het verlengde van je contactsleutel
Aan het einde van deze verdikking zit een stekker met een aantal draden...

Éen van die draden krijgst spanning als je de contactsleutel in de accessoirestand zet en de spanning valt weg als je de sleutel weer uit het contactslot trekt...Dit is signaal "15" (geschakelde spanning)

Éen draad krijgt spanning op het moment dat je startmotor draait, dit is de "50" (startsignaal)

De coderingen "15" en "50" zijn Bosch-coderingen

Andere coderingen zijn bijvoorbeeld:
30 constante plus
31 massa
15 geschakelde plus
85 en 86 voor de spoel aansluiting van een relais
87 en 87a voor de geschakelde contacten van het relais
enz enz
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie