Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Caravan en zwitserland

vragen over de T5
Plaats reactie
niels
Berichten: 465
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:37
Locatie: Rossum
Contacteer:

Caravan en zwitserland

Bericht door niels »

Goedemiddag allemaal,

Ik ben van plan om van de zomer met de caravan door zwiserland te rijden.
Ik vroeg mij af of je voor de caravan en apart vignet moet hebben, en omdat je met een combinatie T4+caravan(1500kg) toch al gauw boven de 3500kg uitkomt, moet je daar iets extra's voor hebben? (volgens anwb-site gelden er boven de 3500kg andere regels ?).

Ik zag trouwens ook dat ze niet gecharmeerd zijn van flitspalen-service op navigatie, dat zou geheel verwijderd moeten worden.

Niels
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Caravan en zwitserland

Bericht door Schildertje »

Drie keer ja Niels :klappen

Twee vignetten kopen, rijbewijs E halen en flitspalenservice is strafbaar in Zwitserland en Oostenrijk....
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Caravan en zwitserland

Bericht door Guus NLB »

Inderdaad: 2 vignetten
Inderdaad: BE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

De vreemde situatie doet zich voor dat je met een caravannetje van max. 1300 kg wel met B mag rijden als ie achter bv een Golf hangt die die 1300kg officieel net wel mag trekken maar er eigenlijk niet voor geschikt is, maar achter een T5 die met diezelfde caravan "speelt" heb je ineens BE nodig.... Heel onlogisch eigenlijk !

Overigens doet het er niet toe hoe zwaar je totaal bent maar hoe zwaar je totaal mag zijn. Mijn T5 mag 2800kg wegen dus in feite kun je met alleen B slechts een aanhanger gebruiken met een totaal toelaatbare massa van 3500 - 2800 = 700 kg. En tot 750 heb je toch al alleen B nodig.

Je moet dus op je kenteken kijken wat de totaal toelaatbare massa van je auto is, dat getal trek je van 3500 af. Wat overblijft is de maximum toelaatbare massa van een aanhanger.
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Caravan en zwitserland

Bericht door Schildertje »

Guus NLB schreef:Inderdaad: 2 vignetten
Inderdaad: BE !!!!!!!!!!!!!!!!!!

De vreemde situatie doet zich voor dat je met een caravannetje van max. 1300 kg wel met B mag rijden als ie achter bv een Golf hangt die die 1300kg officieel net wel mag trekken maar er eigenlijk niet voor geschikt is, maar achter een T5 die met diezelfde caravan "speelt" heb je ineens BE nodig.... Heel onlogisch eigenlijk !

Precies dit heb ik zo gehad ! Ik had voor de T5 een Skoda Octavia en daar mocht het allemaal prima mee, alleen toen ik WJWeller werd moest ik opnieuw afrijden :ie
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
veerman
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 mei 2008, 18:26

Re: Caravan en zwitserland

Bericht door veerman »

Ik wil nog iets toevoegen aan dit verhaal. In Nederland is vanaf mei de regel van toepassing [en ook in meerdere Europeese landen] dat als het trekkend voertuig incl. aanhanger meer is dan 3500 kg er een tacho-graaf aanwezig moet zijn. Ik heb dit gelezen op de site van de RDW. Of dit inderdaad zo is, is mij ook niet bekend maar ik zou dat ook graag willen weten. :
Gebruikersavatar
Schildertje
Berichten: 379
Lid geworden op: 03 mei 2007, 18:21
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Caravan en zwitserland

Bericht door Schildertje »

Niet goed gelezen denk ik :knipoog


Welke voertuigen zijn vrijgesteld van het gebruik van een tachograaf?

Bestelauto's waar incidenteel een aanhangwagen aan wordt gekoppeld zijn vrijgesteld van het gebruik van een tachograaf. Bouwbedrijven, installatiebedrijven, markthandelaren, hovenieren en andere kleine ondernemers zijn geen beroepsvervoerders. Zij rijden slechts een beperkt aantal uren om naar hun werk te gaan. Woon-werkverkeer dus.

Bron: http://www.verkeerenwaterstaat.nl
T5 130 pk TDI "60" Edition tiptronic full-options. JD-Engineering chiptuning, 18 inch Rial, Multivan koplampen en achterlichten, JVC NX7000 met afneembaar front !
Plaats reactie